Český supersport Attack GTR
Napsal: ned 06. říj 2013 21:50:39
http://www.AttackGTR.com
Jak šel čas:
Zahájení projektu ... únor 2013
Představení designu vozu ... červenec 2013
Finální optimalizace rámu a úpravy karoserie ... listopad 2013
Napasování brzd, kol, ramen, podvozku ... leden 2014
Řízení, pasování sedaček, pasování makety motoru ... konec ledna 2014
Nastavení základní výšky, geometrie ramen, montáž brzdových pedálů ... únor 2014
Dokončení výroby zakázkového bezsynchronního převodovkového DogGear kitu ... březen 2014
Dokončení stavby motoru, výfukového systému, první test motoru ... 14. duben 2014
Jízdní test funkčního prototypu na letišti v Panenském Týnci ... 15. duben 2014
Ukončení testovací fáze1 a finální jízdní test odkapotovaného prototypu ... 2. červen 2014
První test finální verze již zakapotovaného auta v rámci TypeR.cz Racing dnu na CzechRingu v Hradci Královém ... 27. července 2014
První ostrý okruhový test finální verze již zakapotovaného auta v rámci vytrvalostního závodu LeMost ... 21. srpna 2014
Lehký rozbor poznatků a telemetrie z testů v Mostě ... 3. září 2014
Finální doladění převodovky při testu v Mostě, modifikovaný diffusor ... 29. září 2014
Nasazení finální specifikace motoru, vyřešení problému s chlazením oleje ... 30. října 2014
Poslední test v roce 2014 zaměřený na aerodynamiku auta, hlavně testu zadního křídla a delší stinty ... 7. listopadu 2014
První test a presentace auta na RallyShow 2015 - úspěšný závod auta ve sprintu na 800m s pevným startem ... 16. května 2015
První ostrý test ve sprintovém závodě CarboniaCup Most 2015 ... 11. října 2015
Rozhodl jsem se s Lutherem, že se pustíme do projektu plně závodní verze Attack GTR a splníme si tak své sny...
Je to docela práce, protože auto má se sériovým Attackem pramálo společného... Snad design, pokud pominu, že závodní verze je kupé nikoli kabrio a tudíž má i kompletně jiný rám...
Samozřejmě si projekt nekompromisních požadavků vybral svou daň ve formě ceny... Dneska se pohybujeme v ceně při dokončení kolem dvou mil kč
Tak teď vlastně polemizujeme o tom, jak ten projekt dokončit, jestli v původní nekompromisní variantě nebo ho dodělat v ekonomičtější verzi , protože stopnout se nám ho nechce, už jsme daleko, ale aby mi to jen nestálo v garáži
Jestli to bude stát za to? No jistě ...
Pokud pominu základní věci, auto má přepracované obě nápravy a kit je optimalizován pro zástavbu K-motoru. Myslím, že ostudu to neudělá...
Výška auta je 99-102cm !!! Šířka na kolech je přes 190cm a délka lehce přes 4 metry. S rozumnými pneu by neměl být problém si vychutnat v zatáčce přes 2G...
Projekt:
... hmotnost rozumná tak, abychom se pohybovali okolo 400HP / tunu
... motor buď - K-20 atmo 265HP+ pro krátké závody či 250HP+ pro vytrvalostní závody
... motor nebo - K-20 kompresor 305HP+ pro krátké závody nebo 285HP+ pro vytrvalostní závody, či dokonce 320HP+ při palivu E85
... brzdy XYZ racing vpředu šestipísty s kotouči 332/32 a vzadu čtyřpísty s kotouči 330/30
... navíc jsem pro toto auto vyvinul bezsynchronní převodovku řazenou sekvenčně robotem s dobou přeřazení okolo 120ms, zkusíme i 100ms
Délka: ... 4040 mm
Šířka: ... 1860 mm
Výška: ... 990 mm
Rozvor: ... 2440 mm
Ceně auta bude odpovídat i cena pronájmu, která se bude pohybovat okolo 40tis na hodinu ALL ixclusive...
Nicméně pro TypeR komunitu tu je možnost si již teď dopředu koupit 30min nebo klidně i více za volantem tohoto auta a odjezdit si pár kol na autodromu v Mostě či Brně a to za cenu 15tis / 30min behem příští sezóny
Uvidíme, jestli se najde někdo, kdo bude mít chuť a odvahu si to za volantem zkusit
No a co jinak na to říkáte???
Takže malé doplnění...
... Pohled Luthera:
Asi jako každý druhý kluk jsem od dětství snil o vlastním autě, které by bylo krásné a zároveň rychlé. O autě, které si nejde koupit v autosalonu a s každým uplynulým měsícem smutně sledovat, kolik dalších řidičů má podobný vkus jako já. Jelikož stále nejsem spokojený s designovými návrhy vlastního modelu a čas letí neúprosně rychle, rozhodl jsem se, že si svůj sen začnu pomalu plnit. Díky tomu, že společnost B-racing disponuje licencí na prodej kitů K-1 Attack, což zahrnuje i souhlas s prováděním technických a designových úprav, rozhodl jsem se jako základ auta použít Attacka.
Nechci kompromisy, být omezovaný předpisy pro použití auta v silničním provozu a tak byla racingová oblast jasná volba. Vše podřídit jen jedné věci...
Jak už to tak bývá, největší myšlenky vznikají při posezení s kamarády nad orosenou sklenicí. Toho večera jsem své představy vylíčil Danymu z TypeR klubu, kterého nápad ihned zaujal. Díky naší letité spolupráci, Danovým bohatým zkušenostem ze závodního prostředí a naší společné zálibě v motoru K20, bylo rozhodnuto nejen o spolupráci, ale i o výběru pohonného agregátu. Slovo dalo slovo a o pár dní později jsme začali přemýšlet, jak představy proměnit v realitu.
Z hlediska dosažení co největší efektivity jsme si projekt rozdělili podle specializace. Já řeším vše kolem Attacka, Dany vše kolem managementu motoru, převodovky, brzd a telemetrie.
První skicy vznikly na počátku roku 2013, které byly o měsíc později podpořeny výpočty na torzní tuhost. Výsledkem je bezpečnostní uzavřený rám z tenkostěnných trubek, jehož posádková část, zjednodušeně řečeno, odpovídá vyrámování závodního auta. Zadní sekce byla předělána pro přímou akceptaci motoru K20A2 včetně převodovky do rámu. Pro úsporu hmotnosti se eliminovala část nápravnice původně z Hondy Accord a modifikované stabilizační prvky ramen ústí rovněž do rámu. Přední sekce prošla z technického hlediska pouze odlehčením a přípravou pro nové strmější řízení.
Pro možnost extrémního snížení auta (světlá výška 40 mm +) musela projít úpravou přední i zadní náprava. Obě nápravy jsou navíc stavitelné do všech směrů, včetně záklonu.
Na základě loňského testování kabrio verze atmosferické K20A2 a s ohledem na nutnost precizních jízdních vlastností jsme vyvinuli i nové tlumiče - okruhovou verzi s externími nádobkami a možností nastavení výšky podvozku, rychlosti stlačení a roztažení pístnice.
Největší kus práce proběhl na úpravách bodykitu. Výsledkem je uzavřený design, s větším prostorem pro posádkovou část a možností použití dvou racingových skořepin v XL velikosti s ochranou hlavy. Zadní kupé design slouží zároveň jako dochlazování kompresoru náporovým vzduchem přes střešní kapličku a odcházení teplého vzduchu z motorového prostoru. Samozřejmostí jsou pak funkční aerodynamické prvky jako zadní difusor a křídlo, které se starají o přítlak vozu ve vyšších rychlostech. Díky použití speciální technologie při výrobě se podařilo ušetřit 57 % hmotnosti oproti klasickému bodykitu.
V současnosti je auto kompletně rozebrané a provádíme drobné úpravy rámu, jako je přidání kotvících bodů pro rychlou servisní manipulaci na okruhu, úprava zadní sekce pro optimální vedení výfuku, atd. Od začátku prosince se začne skládat finální podoba pojízdného šasi u Dana v servisu ve Slaném, což zde budeme čas od času publikovat. Vzhledem k tomu, že bylo nutné při stavbě vyvinout několik nových řešení, o těch zajímavějších se časem také trošku rozepíšeme.
Chtěl bych poděkovat všem, co se na projektu jakkoli podílejí.
... Pohled můj:
Samozřejmě i já jsem měl sen, jednou postavit auto, které bude ultimátní a podle mého, jenže to není levný sen...
Na tom jsem pracoval již několik let a postupně se svému snu přibližoval... Začalo to závoděním na motorkách, pak v rally, no a nakonec jsem se rozhodl si závodní auta upravovat podle svého... Svoje auto jsem přestavěl snad desetkrát no a výsledkem pak byla stavba nejdříve okruhového CTR 7G a následně CTR 8G, několik dalších projektů pro běžný provoz, vše hlavně s cílem pochopit co nejvíce souvislostí aby auta byla co nejkompaktnější - co nejlepší. Jenže s jídlem roste chuť...
Kdo se někdy svezl v jiném než "plechovém" autě ví, že jsou auta, která Vás dokážou dostat úplně jinak a úplně celé...
Takže když jsem Lutherovi pomáhal s projektem silničního Attacku s K20A2, tak jsem tomu autu trošku přišel na chuť, jenže pořád to bylo na hony vzdálené tomu, co jsem od auta chtěl já - nekompromisnost...
Jenže, pak jsme se jednou sešli a s údivem zjistili, že vlastně máme podobný sen, jenže třeba mě až tak nezajímá design a jak se ten motor do auta dá, ale jak to bude fungovat , no a zjistil jsem, že Luther disponuje nápady a možnostmi, jak vlastně postavit šasí auta, které by mi mohlo vyhovovat, je ochoten diskutovat a protože se mi s ním dobře spolupracuje a ve dvou se to lépe táhne, slovo dalo slovo a projekt začal nabírat konkrétní podobu...
Nejhorší je příprava takže během toho, co se Luther mučil s výrobou rámu a nových laminátů, my celou letošní sezónu testovali komponenty, které budou v Attacku GTR použity, největší problém je převodovka, což nakonec vyústilo k výrobě vlastního bezsynchronního kitu převodovky... Na autě se budeme snažit využít naše zkušenosti ze závodního prostředí i silničních aplikací...
Jak psal Luther, nic nevzniká bez bolestně, takže auto se muselo nejdříve kompletně složit, vše vyzkoušet, že to pasuje, aby z toho vyšlo najevo vše, co je třeba ještě na rámu a laminátech předělat, což se děje právě nyní... Pak již bude následovat skládání auta a všichni doufáme, že to bude díky zkušenostem zhruba dle našich odhadů a na jaře se dočkáme prvního testování...
Zatím si myslíme, že máme vše vymyšlené správně, že to bude fungovat a bude v našich silách a schopnostech to naladit, ale jak pravil klasik, vím že nic nevím, jen čas ukáže, jak se nám to nakonec podaří zrealizovat...
Také chci poděkovat všem, co s projektem pomáhají a samozřejmě Lutherovi, bez něj by také nebylo možné projekt realizovat, myslím že práci máme rozdělenou spravedlivě a pokud se to podaří, bude to úspěch společný, no a pokud by se to nepodařilo, tak to se nestane...
Jak šel čas:
Zahájení projektu ... únor 2013
Představení designu vozu ... červenec 2013
Finální optimalizace rámu a úpravy karoserie ... listopad 2013
Napasování brzd, kol, ramen, podvozku ... leden 2014
Řízení, pasování sedaček, pasování makety motoru ... konec ledna 2014
Nastavení základní výšky, geometrie ramen, montáž brzdových pedálů ... únor 2014
Dokončení výroby zakázkového bezsynchronního převodovkového DogGear kitu ... březen 2014
Dokončení stavby motoru, výfukového systému, první test motoru ... 14. duben 2014
Jízdní test funkčního prototypu na letišti v Panenském Týnci ... 15. duben 2014
Ukončení testovací fáze1 a finální jízdní test odkapotovaného prototypu ... 2. červen 2014
První test finální verze již zakapotovaného auta v rámci TypeR.cz Racing dnu na CzechRingu v Hradci Královém ... 27. července 2014
První ostrý okruhový test finální verze již zakapotovaného auta v rámci vytrvalostního závodu LeMost ... 21. srpna 2014
Lehký rozbor poznatků a telemetrie z testů v Mostě ... 3. září 2014
Finální doladění převodovky při testu v Mostě, modifikovaný diffusor ... 29. září 2014
Nasazení finální specifikace motoru, vyřešení problému s chlazením oleje ... 30. října 2014
Poslední test v roce 2014 zaměřený na aerodynamiku auta, hlavně testu zadního křídla a delší stinty ... 7. listopadu 2014
První test a presentace auta na RallyShow 2015 - úspěšný závod auta ve sprintu na 800m s pevným startem ... 16. května 2015
První ostrý test ve sprintovém závodě CarboniaCup Most 2015 ... 11. října 2015
Rozhodl jsem se s Lutherem, že se pustíme do projektu plně závodní verze Attack GTR a splníme si tak své sny...
Je to docela práce, protože auto má se sériovým Attackem pramálo společného... Snad design, pokud pominu, že závodní verze je kupé nikoli kabrio a tudíž má i kompletně jiný rám...
Samozřejmě si projekt nekompromisních požadavků vybral svou daň ve formě ceny... Dneska se pohybujeme v ceně při dokončení kolem dvou mil kč
Tak teď vlastně polemizujeme o tom, jak ten projekt dokončit, jestli v původní nekompromisní variantě nebo ho dodělat v ekonomičtější verzi , protože stopnout se nám ho nechce, už jsme daleko, ale aby mi to jen nestálo v garáži
Jestli to bude stát za to? No jistě ...
Pokud pominu základní věci, auto má přepracované obě nápravy a kit je optimalizován pro zástavbu K-motoru. Myslím, že ostudu to neudělá...
Výška auta je 99-102cm !!! Šířka na kolech je přes 190cm a délka lehce přes 4 metry. S rozumnými pneu by neměl být problém si vychutnat v zatáčce přes 2G...
Projekt:
... hmotnost rozumná tak, abychom se pohybovali okolo 400HP / tunu
... motor buď - K-20 atmo 265HP+ pro krátké závody či 250HP+ pro vytrvalostní závody
... motor nebo - K-20 kompresor 305HP+ pro krátké závody nebo 285HP+ pro vytrvalostní závody, či dokonce 320HP+ při palivu E85
... brzdy XYZ racing vpředu šestipísty s kotouči 332/32 a vzadu čtyřpísty s kotouči 330/30
... navíc jsem pro toto auto vyvinul bezsynchronní převodovku řazenou sekvenčně robotem s dobou přeřazení okolo 120ms, zkusíme i 100ms
Délka: ... 4040 mm
Šířka: ... 1860 mm
Výška: ... 990 mm
Rozvor: ... 2440 mm
Ceně auta bude odpovídat i cena pronájmu, která se bude pohybovat okolo 40tis na hodinu ALL ixclusive...
Nicméně pro TypeR komunitu tu je možnost si již teď dopředu koupit 30min nebo klidně i více za volantem tohoto auta a odjezdit si pár kol na autodromu v Mostě či Brně a to za cenu 15tis / 30min behem příští sezóny
Uvidíme, jestli se najde někdo, kdo bude mít chuť a odvahu si to za volantem zkusit
No a co jinak na to říkáte???
Takže malé doplnění...
... Pohled Luthera:
Asi jako každý druhý kluk jsem od dětství snil o vlastním autě, které by bylo krásné a zároveň rychlé. O autě, které si nejde koupit v autosalonu a s každým uplynulým měsícem smutně sledovat, kolik dalších řidičů má podobný vkus jako já. Jelikož stále nejsem spokojený s designovými návrhy vlastního modelu a čas letí neúprosně rychle, rozhodl jsem se, že si svůj sen začnu pomalu plnit. Díky tomu, že společnost B-racing disponuje licencí na prodej kitů K-1 Attack, což zahrnuje i souhlas s prováděním technických a designových úprav, rozhodl jsem se jako základ auta použít Attacka.
Nechci kompromisy, být omezovaný předpisy pro použití auta v silničním provozu a tak byla racingová oblast jasná volba. Vše podřídit jen jedné věci...
Jak už to tak bývá, největší myšlenky vznikají při posezení s kamarády nad orosenou sklenicí. Toho večera jsem své představy vylíčil Danymu z TypeR klubu, kterého nápad ihned zaujal. Díky naší letité spolupráci, Danovým bohatým zkušenostem ze závodního prostředí a naší společné zálibě v motoru K20, bylo rozhodnuto nejen o spolupráci, ale i o výběru pohonného agregátu. Slovo dalo slovo a o pár dní později jsme začali přemýšlet, jak představy proměnit v realitu.
Z hlediska dosažení co největší efektivity jsme si projekt rozdělili podle specializace. Já řeším vše kolem Attacka, Dany vše kolem managementu motoru, převodovky, brzd a telemetrie.
První skicy vznikly na počátku roku 2013, které byly o měsíc později podpořeny výpočty na torzní tuhost. Výsledkem je bezpečnostní uzavřený rám z tenkostěnných trubek, jehož posádková část, zjednodušeně řečeno, odpovídá vyrámování závodního auta. Zadní sekce byla předělána pro přímou akceptaci motoru K20A2 včetně převodovky do rámu. Pro úsporu hmotnosti se eliminovala část nápravnice původně z Hondy Accord a modifikované stabilizační prvky ramen ústí rovněž do rámu. Přední sekce prošla z technického hlediska pouze odlehčením a přípravou pro nové strmější řízení.
Pro možnost extrémního snížení auta (světlá výška 40 mm +) musela projít úpravou přední i zadní náprava. Obě nápravy jsou navíc stavitelné do všech směrů, včetně záklonu.
Na základě loňského testování kabrio verze atmosferické K20A2 a s ohledem na nutnost precizních jízdních vlastností jsme vyvinuli i nové tlumiče - okruhovou verzi s externími nádobkami a možností nastavení výšky podvozku, rychlosti stlačení a roztažení pístnice.
Největší kus práce proběhl na úpravách bodykitu. Výsledkem je uzavřený design, s větším prostorem pro posádkovou část a možností použití dvou racingových skořepin v XL velikosti s ochranou hlavy. Zadní kupé design slouží zároveň jako dochlazování kompresoru náporovým vzduchem přes střešní kapličku a odcházení teplého vzduchu z motorového prostoru. Samozřejmostí jsou pak funkční aerodynamické prvky jako zadní difusor a křídlo, které se starají o přítlak vozu ve vyšších rychlostech. Díky použití speciální technologie při výrobě se podařilo ušetřit 57 % hmotnosti oproti klasickému bodykitu.
V současnosti je auto kompletně rozebrané a provádíme drobné úpravy rámu, jako je přidání kotvících bodů pro rychlou servisní manipulaci na okruhu, úprava zadní sekce pro optimální vedení výfuku, atd. Od začátku prosince se začne skládat finální podoba pojízdného šasi u Dana v servisu ve Slaném, což zde budeme čas od času publikovat. Vzhledem k tomu, že bylo nutné při stavbě vyvinout několik nových řešení, o těch zajímavějších se časem také trošku rozepíšeme.
Chtěl bych poděkovat všem, co se na projektu jakkoli podílejí.
... Pohled můj:
Samozřejmě i já jsem měl sen, jednou postavit auto, které bude ultimátní a podle mého, jenže to není levný sen...
Na tom jsem pracoval již několik let a postupně se svému snu přibližoval... Začalo to závoděním na motorkách, pak v rally, no a nakonec jsem se rozhodl si závodní auta upravovat podle svého... Svoje auto jsem přestavěl snad desetkrát no a výsledkem pak byla stavba nejdříve okruhového CTR 7G a následně CTR 8G, několik dalších projektů pro běžný provoz, vše hlavně s cílem pochopit co nejvíce souvislostí aby auta byla co nejkompaktnější - co nejlepší. Jenže s jídlem roste chuť...
Kdo se někdy svezl v jiném než "plechovém" autě ví, že jsou auta, která Vás dokážou dostat úplně jinak a úplně celé...
Takže když jsem Lutherovi pomáhal s projektem silničního Attacku s K20A2, tak jsem tomu autu trošku přišel na chuť, jenže pořád to bylo na hony vzdálené tomu, co jsem od auta chtěl já - nekompromisnost...
Jenže, pak jsme se jednou sešli a s údivem zjistili, že vlastně máme podobný sen, jenže třeba mě až tak nezajímá design a jak se ten motor do auta dá, ale jak to bude fungovat , no a zjistil jsem, že Luther disponuje nápady a možnostmi, jak vlastně postavit šasí auta, které by mi mohlo vyhovovat, je ochoten diskutovat a protože se mi s ním dobře spolupracuje a ve dvou se to lépe táhne, slovo dalo slovo a projekt začal nabírat konkrétní podobu...
Nejhorší je příprava takže během toho, co se Luther mučil s výrobou rámu a nových laminátů, my celou letošní sezónu testovali komponenty, které budou v Attacku GTR použity, největší problém je převodovka, což nakonec vyústilo k výrobě vlastního bezsynchronního kitu převodovky... Na autě se budeme snažit využít naše zkušenosti ze závodního prostředí i silničních aplikací...
Jak psal Luther, nic nevzniká bez bolestně, takže auto se muselo nejdříve kompletně složit, vše vyzkoušet, že to pasuje, aby z toho vyšlo najevo vše, co je třeba ještě na rámu a laminátech předělat, což se děje právě nyní... Pak již bude následovat skládání auta a všichni doufáme, že to bude díky zkušenostem zhruba dle našich odhadů a na jaře se dočkáme prvního testování...
Zatím si myslíme, že máme vše vymyšlené správně, že to bude fungovat a bude v našich silách a schopnostech to naladit, ale jak pravil klasik, vím že nic nevím, jen čas ukáže, jak se nám to nakonec podaří zrealizovat...
Také chci poděkovat všem, co s projektem pomáhají a samozřejmě Lutherovi, bez něj by také nebylo možné projekt realizovat, myslím že práci máme rozdělenou spravedlivě a pokud se to podaří, bude to úspěch společný, no a pokud by se to nepodařilo, tak to se nestane...