Delší dobu se snažím s výrobcem dohodnout na nějaké kompromisní řadě podvozků, která by měla externí nádobky s dusíkem a přitom byla použitelná i pro běžné ježdění jak výkonově, tak cenově... Než se dostaneme k ceně, tak to zkusím trošku laicky vysvětlit, co, jak a hlavně proč...
Jde přeci jen o to, že tlumiče s nádobkami jsou samozřejmě oproti standardním kapalinovým tlumičům někde úplně jinde...
Jde hlavně o to, že první náraz do tlumiče právě "pobere" ta externí nádobka...
Jednoduše si to představte tak, že v té nádobce je "balonek", ve kterém je dusík s tlakem řekněme okolo 10bar. Při prvním prudkém stlačení tlumiče (například na ostré nerovnosti) nemá samozřejmě olej v tlumiči, který je téměř nestlačitelný, šanci nějak rychle zareagovat, neboť je standardně nastaven na nějakou rychlost pružení (ta je dána hlavně velikostí přepouštěcích komor v tlumiči), kterou nelze jednoduše měnit. Dojde tedy k prvnímu a nám dobře známému nárazu a odskočení tlumiče. Čím je nerovností víc, jsou větší, častější (rozbitá okreska), tím tlumiče více odskakují a auto se stává více nestabilním...
Vsuvka:
Lze to samozřejmě řešit měkčími pružinami a menší tlumící silou tlumičů, jenže toto měkké nastavení pak zase způsobí nestabilitu a naklánění vozu na pěkném úseku (až třeba nepříjemnou na okruhu)...
Proto tedy je to o kompromisu...
A všechny tyto tlumiče (u všech výrobců, jde o princip konstrukce) jsou buď lepší na okreskách a propadají na okruhu, nebo obráceně... Já se snažil XYZ SuperSport řadu (hlavně pro CTR) naladit někam na střed a tak, aby optimálně fungovala na Nordschleife... Tedy hodně rozbitá okreska jí vadí, ve městě to také není úplně ono, ale poměrně dobře zvládá skoky, táhlé zatáčky a drobné nerovnosti ho nijak zásadně nedestabilizují...
Ale vraťme se k meritu věci... Pokud však máte k dispozici tlumič, který má olejovou náplň spojenou s externí nádobkou, tak při prvním prudkém nárazu dojde ke stlačení toho "balónku" v nádobce (kam se natlačí olej) a tlumič má tak dostatek času reagovat. Nedojde tedy k odskočení (tvrdému nárazu) jako v případě tlumičů bez nádobek...
To najednou ale umožňuje úplně jiné možnosti... Najednou se nemusíme soustředit na kompromis a můžeme tlumiče nastavit na optimální výkon!!!
Rychlost pružení tlumiče je teď výrazně rychlejší, protože je to spojení stlačitelného plynu s nestlačitelným olejem, rázy nejsou tak velké a přejetí třeba kolejí ve městě je najednou téměř neznatelné (je z toho vlastně performance plyno-kapalinový tlumič)
Člověk má pocit, že ačkoli je nastavení tužší, stejně se silnice nějak "vyhladila"
Dostáváme se tedy konečně ke konci... Nová řada vychází svou základní charakteristikou z nastavení řady Super Sport... Pístnice jsou téměř shodné jako na prémiovém podvozku Circuit Master, jen mají méně možností nastavení respektive nemají samostatně nastavitelné stlačení a roztažení. Nicméně mají i nový rozsah nastavení tuhosti - tlumiče jsou stavitelné v 36 krocích a tlak v externí nádobce ve 24 krocích...
Díky vlastnostem externí nádobky lze nastavení "optimalizovat", takže nastavení tlumící síly tlumiče může být o něco tužší a k tomu se přizpůsobí i pružiny s cca 2kg/mm2 tuhostí navíc...
Tlumiče mají "jen" dvě možnosti nastavení tlumící síly (nastavení předpětí pružiny a samostatné nastavení výšky samo zůstává také). První je nám známá 30 kroková tuhost tlumiče, která progresivně mění rychlost pístnice (průměr přepouštěcích olejových komor v pístnici) a druhá je nová - tlak dusíku v nádobce, tedy to, co bude udávat základní tuhost při prudkém stlačení tlumiče... Věřte mi, že schválně jsem zvolil možnost jen těchto dvou nastavení, protože i tak to bude již o něco složitější pro optimální nastavené, ale zažijete něco skoro nepochopitelného
Instalace na CTR 7G je hned níže, Instalace na CTR 8G je zde a popis majitele zde
Pak tu mám ještě instalaci na EVO X zde