Loni za zimních večerů jsem si vypiloval nezbytný doplněk závodního auta difusor. Protože jsem si vůbec nebyl jistý výsledkem, zvolil jsem raději doplněk, který je skoro celý schovaný pod autem
a design není tak kritický, narozdíl třeba od křídla.
Moje očekávání, že sundám rázem 3 sekundy v Mostě se nenaplnil ani zčásti
a k tomu design a funkčnost ocenil můj syn, který nyní pokračuje na doktorském studiu FS ČVUT.
slovy : " To máš ale pěkný kráječ koček." >>****
Na netu lze nalézt mnoho barevných výpočtů tlakových polí a diskuzí k difusorům, ale konkrétních hodnot L/D pramálo, protože vše je specifické pro různé rozměry ....
To je tak složité změřit přítlak difusoru ?
Krátký průzkum na ebay mě utvrdil v tom, že to přece musím rychle sfouknout sám a za pár kaček.
Jsa životním optimistou, stanovil jsem cíl projektu - získat aspoň jednu hodnotu s libovolnou přesností.
Po několika víkendech vše chodilo v prostředí na stole, oba tensometry tárovaly a změřená přesnost pro 1,2,3,5,8 kg byla +- 20 g.
Menší problémy nastaly při upevňování cat-cut™ na eSko. Nedařilo se s požadovanou přesností a volností-pevností spojit difusor s měřící lištou.
Posléze problémy přerostly z malých na velké a musel jsem se několikrát vracet ke stolu a přemýšlet, proč je vše špatně.
Jsa ze staré školy, hledám chybu prvně u sebe a teprve poté postupuju směrem ven.
Někdy je prostě jednodušší vše zahodit. ale to není má cesta.
Nevzdávaje se, projekt jsem očísloval jako verzi 0.1, učinil kompromisy a s očekáváním, s kufrem plným nářadí a náhradních dílů
vyrazil na německou dálnici.
Zbytek příběhu nemůžete shlédnout na videu, protože LCD display není vůbec na slunci vidět.
Přesto si dovolím formulovat výstupy projektu :
1/ Naměřený přítlak-tíha vyvinutá difusorem cat-cut™ se pohybuje lineárně v rozmezí
50 km/hod do 160 km/hod
od 20g do 1070 g.
Hodnotu je nutné vynásobit koeficientem posunutí těžiště vůči bodům měření = 2+-0,3
2/ Na celkovém příspěvku difusoru cat-cut™ k zatížení zadní nápravy se podílí jeho hmotnost více než dvojnásobně ve srovnání s jeho aerodynamickým přítlakem.
3/ V další verzi projektu je nutné teplotně kalibrovat tensometry pro větší rozsah. To samé platí i pro vlastní měřící jednotku, protože zpáteční cestu již nepřežila konstrukční vzdálenost od výfuků.
**** Vždy když parkujeme před domem, tak soudovic kočka si zaleze pod auto a vydrží i několik hodin odtud pozorovat okolí. Takže již běžně před odjezdem koukáme pod auto a voláme "čiči", abychom jí nepřejeli ocas či se nestalo něco horšího. No a nízký eSko s takovým difusorem ...