Protože jsem se rozhodl, že bych chtěl mít galerii úprav podepřenou objktivními údaji, nezbylo mi, než s auty vyrazit na válcovou brzdu. Lepší by byla motorová, ale...
Začal jsem tedy řešit kam. Nejlepší je Praha, ale problém s laděním, tudíž mnoha měřeními, mě nakonec nasměroval do Ústí nad Orlicí, kde jsme již se závodními auty byli a kde nám byli ochotni vyjít vstříct s cenou. Dvoudenní pronálem (16hod) a 132měření bylo opravdu za slušnou cenu. V porovnání se Zbraslaví, kde cca 3 měření pořídíte za 1.200,-, a hlavně třeba s Jarovem, kde jedno měření vyjde na 1.990,-, to bylo vlastně zadarmo
Dá se říct, že vše proběhlo bez problému a srovnávací měření splnila svůj účel. Jediný problém byl v nízských naměřených hodnotách. Když jsme loni naměřili na závodních autech kolem 210HP a na mém 215HP, vlastně mi to ani úplně divné nepřišlo. Počítal jsem s tím, že brzda měří o něco méně a navíc jsem po příjezdu domů z LOGů zjistil určité nepřesnosti v programech, takže jsem to vzal jako skutečnost a začal s tím bojovat v přípravě na letošní sezónu. Že brzda měří přesně jsem si ověřil několika (čtyřmi) shodnými měřeními a zjištěná odchylka +-0,5% na 160kW mě uspokojila. Také letos byl čtvrtek ve znamení ladění mého a posléze závodního CTR7G. Výsledné výkony mezi 160kW až 170kW na různých programech a nastaveních (když úplně nejvyšší naměřená hodnota byla 177kW s mým autem už za limitem, ale naštěstí přežilo ) mi sice žádný přehnaný optimizmus do žil nenalilo, ale úplně zklamaný jsem nebyl. Měl jsem přes to všechno dobrý pocit.
O to větší překvapení mě připravil pátek. Hned ráno jsme na brzdě měli Tomikusse se sériovým CTR8G a naměřené hodnoty (137kW a 180Nm) mě začali stále více utvrzovat v doměnce, že brzda ukazuje sice přesně, ale je problém s přepočítávacím koeficientem. Následoval Kaufi s CTR8G po úpravách (148kW a 206Nm) a nakonec Saty s velmi zachovalým úplně sériovým CTR7G se 40tis. najetými kilometry (136kW a 182Nm). V rychlosti jsem přepočítal procentuální rozdíly mezi naměřenou hodnotou seriových CTR s hodnotou udávanou výrobcem (na což mě hlavně přivedl nižší výkon u 7G avšak současně vyšší krouťák) a světe div se, rozdíly jsou skoro nachlup stejné a pohybovali se okolo 8% u všech naměřených hodnot. Teď jen zbývalo tuto teorii ověřit v praxi. Nezbývalo než zase z rodinného zozpočtu škrtnout další 3 tisíce (nakonec jen 2000,- zbytek přidal Tomikuss, díky) a vyrazit k porovnání na další brzdy.
Zvolil jsem celkem logicky sériové CTR8G Tomikusse v dobrém neposkvrněném stavu se 30tis. km a vyrazil nejdříve na Zbraslav, kde je cena přijatelnější, tudíž pokud budu mít údaje, můžu lehce porovnávat stupně úprav zde a kvůli pár měření nemusím do Ústí. Jako druhou brzdu jsem zvolil Jarov, hodně lidí si stěžuje na to, že jim tam naměří nižší hodnoty, ale ověřil jsem si, že jejich MAHA2000 prodělala před měsícem kalibraci výrobce a měří tu zátěžovým testem, což je sice horší pro auto, ale při jednom měření se to dá snést a měření je díky tomu nejpřesnější. Výsledek by tedy měl být hodně objektivní a blížit se ke skutečnosti...
Nebudu Vás napínat, Tomikuss má pod kapotou opravdu TypeR s kroutícím momentem 193Nm (jak uvádí výrobce) a výkonem 150kW (přepočítaný na tlak a teplotu vzduchu dokonce 153.5kW, což je víc než výrobce uvádí). Lze tedy počítat, že hodnoty v Ústí jsou nižší cca o 8%, to ale není důležité pro ladění aut, pouze pro presentaci výsledků po přepočtu naměřených hodnot si myslím budou všichni spokojeni (alespoň já ano).