Jak zajíždět brzdové destičky?

Re: Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod Ondras v stř 10. bře 2010 14:19:43

Jdu ti na pomoc - nimrání se v číslech (ať už měření, nebo analýza logů) a pozorování schvaluju. To jsou vhodné hračky pro vědecky a hloubavě zaměřené duše. ;)

btw. - moje desky zničené na SK ringu loni v říjnu jsou furt na autě. Jezdím na tom celou zimu. Kola jsou totálně černé a zasyflené. Možná to ani nepůjde dolů, ale nevadí, stejně jsem je chtěl lakovat. Jsem zvědav, co se z těch třmenů vysype až to rozeberu, ale brzdí to pořád moc pěkně. Dokonce když jsem jel druhy od Satyho za tmy domů, tak jsem málem podpálil les - od předních kol létaly docela slušné ohňostroje :shock:
respect to the men in the fast bread vans
Uživatelský avatar
Ondras
 
Příspěvky: 92
Registrován: sob 02. kvě 2009 0:36:59
Bydliště: Ostrava

Re: Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod dany v stř 10. bře 2010 14:26:24

Destičky DS2500 se nemusí zajíždět vůbec, ty sednou vždycky :)
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod Saty v stř 10. bře 2010 20:36:18

Přesně DS2500 nejsou na zajetí vůbec náchylné, nasadil jsem v Piešťanech a jezdil, desky ma ted ondras a jsou ve velmi slusnem stavu. Na DS.1.11 je to už jiné tak je poznat, že pracují s jinýma teplotama.
tel.608641981
Saty
 
Příspěvky: 360
Registrován: úte 17. bře 2009 12:20:41
Bydliště: Veřovice

Re: Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod Nesva v pon 15. bře 2010 23:47:24

Tak první poznatek z měření teploty destiček je, že laserovej teploměr je k ničemu. Pro zobrazení skutečné teploty měřeného povrchu je nutné správně nastavit emisivitu - no asi nikdo moc nepočítal že se s tím bude měřit siloxan (DS1.11), prostě vždy mě to oproti dotykovému teploměru hodilo poměrně velkou odchylku. Takže jsem zůstal u dotykové sondy, dost dlouhé, abych se dostal až na brzdný materiál destičky. Po zajížděcím cyklu (cca 22x ze 120km/h na 50km/h za 4s + 1x naplno ze 160km/h na 0) byla teplota na bočnici brzdného materiálu cca 350°C (čekal jsem víc při pracovní teplotě desky 200°C až 800°C, ale na skutečné brzdné ploše bylo asi podstatně víc) a z brzd se už slušně kouřilo. Jako další krok jsem si objednal tuto vysokoteplotní sondu http://www.omega.com/pptst/XCIB.html - Style 4, takže si vrtnu malou dírečku (tady uslyším asi nejvíc kritiky :) ) do vnitřní destičky (tak aby to nevadilo brzdičům), našroubuju sondu a tu pak vyvedu do kabiny, do nějakého vyhodnocovače (líbí se mi např. tento http://www.omega.com/pptst/DP7000.html, s možností např. alarmu při přehřátí :D ). Bude to pak chtít nějaký testy pro stanovení teplotního gradientu desky (cíl - teplota na brzdné ploše versus sonda), ale už se těším, až si s tím vyhraju, aplikuju a otestuju na okruhu.
black CTR 7G 30th edition
Uživatelský avatar
Nesva
 
Příspěvky: 99
Registrován: čtv 06. srp 2009 10:15:53
Bydliště: Brno

Re: Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod dany v pon 15. bře 2010 23:57:10

jo, u mě dobrý, každej si hraje s jinejma budíkama :lol:
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod pipka v úte 16. bře 2010 1:02:37

Nesva píše:...ale už se těším, až si s tím vyhraju, aplikuju a otestuju na okruhu.


Tak na to, že se pár příspěvků zpátky jmenoval do kategorie volšových nohou, tak techniku a budíčky budeš mít jako v F1 ;) Teď jsem jenom zvědav co uděláš až ti před koncem cílovky zazvoní ten alarm, že jsou destičky přetavený :lol:

Já budu letos zkoušet Cobalt Friction XR2 ... bude to asi skok od yellow stuff :twisted: ... no, doufám že nebudou až moc zlý na kotouče. Ale já jsem myslim citlivá nožka :D
Uživatelský avatar
pipka
 
Příspěvky: 81
Registrován: pon 15. pro 2008 14:15:13

Re: Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod dany v úte 16. bře 2010 1:08:15

Od YellowStuff určitě ...
Tomu rozdílu brzdění se říká pozorování čelního skla z blízké vzdálenosti...
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod Nesva v úte 16. bře 2010 11:17:12

pipka píše:
Nesva píše:...ale už se těším, až si s tím vyhraju, aplikuju a otestuju na okruhu.


Tak na to, že se pár příspěvků zpátky jmenoval do kategorie volšových nohou, tak techniku a budíčky budeš mít jako v F1 ;)

No o teplotu brzd se musím starat právě proto, že mám ty volšový nohy :)
black CTR 7G 30th edition
Uživatelský avatar
Nesva
 
Příspěvky: 99
Registrován: čtv 06. srp 2009 10:15:53
Bydliště: Brno

Re: Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod dany v čtv 06. led 2011 16:48:25

Pokusil jsem se o takové malé shrnutí...

Je tedy nutné mít na paměti, že je rozdíl, jestli zajíždíte nové destičky s již jetými kotouči (což je paradoxně jednodušší) nebo zároveň nové desky i kotouče, to je na zajetí ještě více náročné. Dále také každý výrobce vyžaduje (a doporučuje) různé zajíždění. Nebudu tedy úmyslně zajíždění zobecňovat a uvedu příklady jen nejběžnějších mnou prodávaných sportovních a závodních destiček, i když se dá říct, že je to hodně podobné, alespoň většinou ...


Jako první se zmíním o kotoučích. Pokud jsou kotouče nové, já osobně doporučuji jejich zajetí tak, že budete zkrátka brzdy šetřit až do té doby, kdy kotouče nezačnou brzdit v celé ploše. Pokud máte i nové destičky, je vhodné dodržet zajížděcí postup pro destičky a pak dále šetřit brzdy do zajetí kotoučů. To, že kotouče brzdí v celé ploše poznáte nejlépe okem. Téměř všechny nové kotouče mají brzdnou plochu zdrsněnou pro rychlejší zajetí destiček, takže stačí počkat, až se tato drsná plocha stane hladkou a lesklou (a třeba u EBC TurboGroove jednoduše zmizí zlatá barva :) )…

Sériové destičky také nechci moc řešit, u těch většinou stačí je zajíždět pozvolným zatěžováním, řekněme 500km, u nich většinou zajetí až tak moc nerozhoduje o jejich životnosti ani o jejich výkonu, jde jen o to, aby se destička vytvrdila.
Extrémní závodní destičky také necháme nepokoji, protože s těmi se málo kdo z Vás v praxi setká a tam je již hodně důležité zajetí, nicméně se hodně liší jak směs od směsi, tak výrobce od výrobce… U těchto materiálů by Vám měl výrobce nebo prodejce sám říct a poradit, který materiál použít a jak je zajíždět, alespoň já to tak dělám a upozorňuji i na problémy a správné zajetí…


Budeme se tedy zabývat jakýmsi středem a tím nejdostupnějším, s čím se můžete setkat i Vy. Všechny tyto materiály lze při dodržení určité sebekázně úplně v pohodě jezdit v běžném provozu a to dokonce celoročně, již jsem se o tom zmiňoval zde viewtopic.php?f=9&t=20

Obecně bych to definoval, že naprosto nejlepším způsobem zajetí brzdových destiček je postupné zatížení (ale rychlé klidně během pár kilometrů), zahřátí na jejich mezní použitelnou teplotu a nechat vychladnout. Tudíž nejhorší je odhadnout jejich maximální použitelnou teplotu :lol: , což bohužel vyžaduje již dost zkušeností a nadprůměrný cit pro ty brzdy. Takže získané zkušenosti jsou přímoúměrné počtu zničených destiček :)
Pokud brzdy přehřejete, což je poměrně častý problém, přehřátí způsobí rozpraskání brzdového materiálu již u nových destiček, které se pak dost drolí, odlamují se kraje destiček a málo vydrží. Ani nedostatečné zajetí není pro brzdy dobré, brzdy nebudou mít maximální možný brzdný účinek a navíc nedostatečné zahřátí při zajíždění pak často způsobuje vylučování pojiva (např. pryskyřice) na brzdový kotouč, který se tam hezky nanese a optimální brzdný účinek jde také do kopru :(

Jak jsme si řekli, jsou materiály, kdy je vlastně zajetí pomalu zbytečné a pak takové kde je nezbytné. Třeba takové EBC BlueStuff, ačkoli to jsou vytrvalostní závodní destičky, jsou na zajetí nejméně háklivé, jejich vlastnosti jsou hodně podobné ať je zajedete dobře nebo špatně. Ferodo DS2500 zajetí vyžadují, ale zase rozdíl u špatně zajetých není tak markatní, naopak je zde poznat (okamžitě), pokud je přepálíte.EBC YellowStuff a RedStuff zajetí nevyžadují, ale pokud je přehřejete, dojde okamžitě ke změně charakteristiky materiálu (zde nikoli k rozpraskání) a okamžité ztrátě brzdného účinku a následného brutálně rychlého opotřebení brzdného materiálu. Je tedy nutné správně vybírat, pokud je nepotřebujete, nebrat zbytečně závodní materiál jen proto, abych o tom mohl psát na fóru, a hlavně je správně zajet...


Pokusil jsem se pro Vás udělat jakousi „kuchařku“ zajíždění destiček. Nechci to nějak moc hodnotit a srovnávat je mezi sebou (ono to je dost individuální), nicméně uvedu pár postřehů a že dle mě optimální pro více než polovinu z Vás je kombinace kotoučů EBC (ať již Premium, pokud není dostatečný budget, nebo TurboGroove) a brzdových destiček Ferodo DS2500…
Dále mám vypozorované, že při zajíždění je vhodné začínat brzdit z rychlosti cca 120km/h, druhou polovinu zajíždění postupně zvyšovat rychlost i klidně na 150km/h, spíš jde o to, aby po opravdu 4s dlouhém brždění 50% tlakem byla ta rychlost někde okolo 50km/h...

EBC desky (GreenStuff, YellowStuff, RedStuff, BlueStuff) ... řekněme 20x zabrzdit cca 50% tlakem na brzdový pedál s délkou brždění cca 4s, pak už normálně jezdit s tím, že je dobré ještě cca 100km brzdy šetřit...
V případě okamžitého nasazení na okruhu (kam mimochodem kromě BS nejsou moc vhodné) zvýšit počet lehkých předbrždění z 20x na 40x (u YS a RS, kvůli sjetí ochranné zajížděcí vrstvy) u BS stačí tak 30x nechá si toho hodně líbit…

Ferodo DS2500 ... řekněme 20x zabrzdit cca 50% tlakem na brzdový pedál s délkou brždění cca 4s, pak už normálně jezdit s tím, že je dobré ještě cca 100km brzdy šetřit... V případě okamžitého nasazení na okruhu zvýšit počet lehkých předbrždění z 20x na 30x, nicméně dbát na to, aby se zbytečně nepřehřívaly a myslet na skutečnost, že na okruh nejsou úplně nejvhodnější pokud máte ABS nebo auto s hmotností nad 1000kg, tudíž je co nejvíc na okruhu šetřit (což jde většinou dost těžko)...

Ferodo DS3000, DS1.11 ... řekněme 25x zabrzdit cca 50% tlakem na brzdový pedál s délkou brždění cca 4s, potom brzdové destičky maximálně ohřát jedním pořádným zabržděním z nějakých 200km/h na nulu a nechat vychladnout. Ideálně to dělám tak, že desky zajedu večer a nechám přes noc vychladnout...
V případě okamžitého nasazení na okruhu zvýšit počet lehkých předbrždění z 25x na 50x a při prvním stintu se snažit brzdy nepřehřívat, pak si člověk stejně dá chvíli oraz, desky vychladnou a do druhého stintu jsou v dobré formě...

XYZ Street (šedé) ... řekněme 20x zabrzdit cca 50% tlakem na brzdový pedál s délkou brždění cca 4s, pak už normálně jezdit s tím, že je dobré ještě cca 100km brzdy šetřit... V případě okamžitého nasazení na okruhu zvýšit počet lehkých předbrždění z 20x na 30x, nicméně dbát na to, aby se zbytečně nepřehřívaly a myslet na skutečnost, že na okruh nejsou úplně nejvhodnější pokud nemáte předimensované brzdové kotouče...

XYZ Race (zelené) ... řekněme 25x zabrzdit cca 50% tlakem na brzdový pedál s délkou brždění cca 4s, potom brzdové destičky maximálně ohřát jedním pořádným zabržděním z nějakých 200km/h na nulu a nechat vychladnout. Ideálně to dělám tak, že desky zajedu večer a nechám přes noc vychladnout...
V případě okamžitého nasazení na okruhu zvýšit počet lehkých předbrždění z 25x na 50x a při prvním stintu se snažit brzdy nepřehřívat, po vychladnutí jsou desky v pohodě...


Perličky a postřehy z praxe:

Řekl jsem, že nejlepší je zahřát destičky na jejich maximální použitelnou teplotu a nechat vychladnout. Tudíž nejhorší je odhadnout jejich maximální použitelnou teplotu...
Což se v mnoha případech ukázalo jako opravdový problém, zažil jsem totální zničení Ferodo DS2500 za 15min, EBC RedStuff za 10min a YellowStuff za 20min...

Myslel jsem si, že přepálit DS3000 se tak často nepovede
Což se sice potvrdilo, ale vůbec jsem netušil, že lze nové Ferodo DS3000 rozpálit tak, že z disků dokonce "vytekly" středové pokličky a přestože destičky to přežily, výrazně poničily úplně nové brzdové kotouče EBC TurboGroove a zkrátili jejich životnost na 50%.

EBC GS ... opravdu náhrada OEM desek, nelze od ní očekávat velký výkon a špatně funguje na těžkých autech

EBC RS ... slabší směs z rodiny „keramických“ materiálů. Pokud jezdíte s autem na projížďky a ne moc rychle, ani nepoznáte, že brzdný účinek není nijak závratný, ale na druhou stranu oceníte, že moc nepráší a hezky vypadají (jsou přeci červené)…

EBC YS ... směs, které jsem já nepřišel na chuť a vůbec nevím komu ji doporučit. Lidem, kteří se jen vozí, přinese navíc oproti RedStuff pouze více špinavá kola, pokud tuto destičku vezmete na okruh, poměrně snadno ji přehřejete, navíc tyto materiály reagují na přehřátí výrazným úbytkem brzdného účinku a také výrazným zkrácením životnosti…

EBC BS ... jsou opravdu takové nejméně zničitelné, nicméně i jejich brzdný účinek je ze všech závodních destiček nejslabší. Vhodné jsou pro vytrvalostní závody a pro začátečníky na okruhu...

DS2500 ... pokud se v prvopočátku nepřepálí, jsou na normální ostré ježdění po okreskách super a ani nepískají, nicméně většina lidí se přesvědčila, že na okruh nejsou...

DS3000 ... super destička nejvíce náchylná na zajetí, nicméně nejlepší brzdný účinek za cenu menší životnosti jak destiček tak i kotoučů, nedoporučuju je na obyč kotouče, vyzkoušeno na EBC TurboGroove... DS3000 vyžadují zajetí správné, jinak při špatném zajetí brzdí hůř než DS2500…

DS1.11 ... super destička, méně náchylná na zajetí, ale přesto je vhodné to správně provést. Pokud se s ní naučíte brzdit, vydrží hodně dlouho a je pak i hodně šetrná ke kotoučům. Lze použít na sériové, nicméně doporučuju EBC TurboGroove. Hodně používáme v kitech XYZ, destička je hodně univerzální, jezdíme je celoročně. Také vyžaduje ráno po vyjetí z garáže lehké probrždění…

XYZ Street ... jsou destičky svým projevem hodně podobné Ferodu DS2500, brzdný účinek je o malinko menší, ale zase snesou o kousek větší teplotu. Na normální ježdění super, navíc kity mají většinou větší a tudíž i lépe chlazené kotouče, takže teploty jsou pak nižší…

XYZ Race ... destičky nejsou moc náchylné na zajetí, nicméně správné zajetí je pro ně dobré. Na okruhu snesou velké zatížení a hodně vydrží. Brzdný účinek je o něco menší než Ferodo DS1.11, ke kotoučům jsou hodně šetrné. Ježdění v normálním provozu je možné, ale chtějí po vyjetí z garáže lehce probrzdit, aby se trošku zahřály…


Pokud někdo používá nebo chce používat nějaké extrémnější brzdové destičky nebo má jen zájem se podívat pod pokličku, tak doporučuji naši debatu o zničených závodních destičkách, je tam dost konkrétních postřehů, které Vám můžou pomoci nezničit ty Vaše a obecně se vyvarovat chyb… viewtopic.php?f=12&t=260


Technické parametry směsí a použitelné provozní teploty jsou zde: viewtopic.php?p=3338#p3338
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod LK7R v čtv 06. led 2011 18:22:55

Jak někdo může přepálit DS3000... To nechápu ;-D
Honda CTR 7g K20A, TODA, KPRO, INVIDIA, ITG, 200+ HP http://www.honda-club.cz/forum/garage.php?mode=view_vehicle&CID=37
Honda S2000 AP2
Uživatelský avatar
LK7R
 
Příspěvky: 459
Registrován: pon 15. pro 2008 13:46:50

PředchozíDalší

Zpět na Brzdy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron