Jak zajíždět brzdové destičky?

Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod roman001 v čtv 15. led 2009 10:10:37

V jednom článku Dany zmínil že špatné zajetí brzdových destiček (zejména závodních) přímo ovlivňuje brzdný účinek.
Na jaře mě čeká výměna kotoučů (hladký EBC) a desek YellowStuff a nechci někde udělat chybu ;)
Jak tedy správně zajíždět?
Uživatelský avatar
roman001
 
Příspěvky: 41
Registrován: pon 12. led 2009 21:26:59
Bydliště: Brno

Re: Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod dany v pát 16. led 2009 16:34:51

Obecně mám vyzkoušeno, zahřát je na jejich maximální použitelnou teplotu a nechat vychladnout. Tudíž nejhorší je odhadnout jejich maximální použitelnou teplotu :lol: , přepálit DS3000 se asi nepovede, ale u DS2500 je to poměrně častý problém. Přehřátí způsobí rozpraskání brzdového materiálu a nedostatečné zahřátí (zajetí) pak způsobí vylučování pojiva (např. pryskyřice) na brzdový kotouč, který se tam hezky vyhladí a optimální brzdný účinek jde také do kopru :( . Takže skušenosti jsou přímoúměrné počtu zničených destiček :twisted: . Výrobce většinou uvádí zabrzdit 40x-50x cca 50% silou, než se bude ve skutečnosti používat, což je také dost zavádějící :? . BlueStuff jsou na zajetí nejméně háklivé, jejich vlastnosti jsou hodně podobné ať je zajedete dobře nebo špatně. DS2500 zajetí vyžadují, ale zase rozdíl u špatně zajetých není tak markatní, naopak je zde poznat (okamžitě), pokud je přepálíte 8-) . DS3000 vyžadují zajetí správné, jinak brzdí hůř než DS2500 :evil: . EBC YellowStuff a RedStuff zajetí nevyžadují, ale pokud je přehřejete, dojde okamžitě ke změně charakteristiky materiálu (zde nikoli k rozpraskání) a okamžité ztrátě brzdného účinku a následného brutálně rychlého opotřebení brzdného materiálu. Je tedy nutné správně vybírat...
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod LK7R v pát 16. led 2009 17:37:41

Jo jo ... YellowStuff sem uz 2x prepalil na moste a za 2x 20 min zmizely komplet ... :evil: tak sem koupil BlueStuff, ale ty uz jsem nepouzil protoze sem udelal upgrade ... no mrsknu je na Sko az se pojede na okruh a uvidime
Honda CTR 7g K20A, TODA, KPRO, INVIDIA, ITG, 200+ HP http://www.honda-club.cz/forum/garage.php?mode=view_vehicle&CID=37
Honda S2000 AP2
Uživatelský avatar
LK7R
 
Příspěvky: 459
Registrován: pon 15. pro 2008 13:46:50

Re: Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod dany v úte 20. říj 2009 9:48:15

Ještě jednou se tedy vrátím k tomuto tématu, po letošních zkušenostech s Vámi :lol:

Trošku to upřesním a rozvedu... Jinak použiju i konkrétní případy, ale nebudu jmenovat... :lol:

Takže podle všech nasbíraných zkušeností jsem zjistil, že je třeba přesně specifikovat všechno, neboť každý má jinak dlouhou chvíli, specifikovanou jako krátce :). Takže u závodních materiálů bych to řekl takto...


EBC desky (YS, RS, BS) ... řekněme 20x zabrzdit cca 50% tlakem na brzdový pedál s délkou brždění cca 4s, pak už normálně jezdit s tím, že je dobré ještě cca 100km brzdy šetřit...
V případě okamžitého nasazení na okruhu zvýšit počet lehkých předbrždění z 20x na 40x (u YS a RS, kvůli sjetí ochranné zajížděcí vrstvy) u BS stačí tak 30x

Ferodo DS2500 ... řekněme 20x zabrzdit cca 50% tlakem na brzdový pedál s délkou brždění cca 4s, pak už normálně jezdit s tím, že je dobré ještě cca 100km brzdy šetřit... V případě okamžitého nasazení na okruhu zvýšit počet lehkých předbrždění z 20x na 30x, nicméně dbát na to, aby se zbytečně nepřehřívali a myslet na skutečnost, že na okruh nejsou úplně nejvhodnější, tudíž je co nejvíc na okruhu šetřit (což jde dost těžko)...

Ferodo DS3000, DS1.11 ... řekněme 25x zabrzdit cca 50% tlakem na brzdový pedál s délkou brždění cca 4s, potom brzdové destičky maximálně ohřát jedním pořádným zabržděním z nějakých 200km/h na nulu a nechat vychladnout. Ideálně to dělám tak, že desky zajedu večer a nechám přes noc vychladnout...
V případě okamžitého nasazení na okruhu zvýšit počet lehkých předbrždění z 25x na 50x a při prvním stintu se snažit brzdy nepřehřívat, pak si šlověk stejně dá chvíli oraz, desky vychladnou a do druhého stintu jsou v dobré formě...

Tady ještě pár postřehů a změn oproti mé původní verzi..

dany píše:Obecně mám vyzkoušeno, zahřát je na jejich maximální použitelnou teplotu a nechat vychladnout. Tudíž nejhorší je odhadnout jejich maximální použitelnou teplotu :lol: ...

Což se v mnoha případech ukázalo jako opravdový problém, máme mezi sebou spoluničitele, který DS2500 zničil za 15min...

dany píše:... přepálit DS3000 se asi nepovede, ...

Tak tohle se potvrdilo jen tak z 50%, protože jeden z našich spoluničitelů dokázal nové DS3000 rozpálit tak, že se přehřáli a přestože to přežili, výrazně poničili nové brzdové kotouče a zkrátili jejich životnost na 50%. Teplota byla tak vysoká, že z disků dokonce "vytekli" středové pokličky...

dany píše:... BlueStuff jsou na zajetí nejméně háklivé, jejich vlastnosti jsou hodně podobné ať je zajedete dobře nebo špatně. DS2500 zajetí vyžadují, ale zase rozdíl u špatně zajetých není tak markatní, naopak je zde poznat (okamžitě), pokud je přepálíte 8-) . DS3000 vyžadují zajetí správné, jinak brzdí hůř než DS2500 :evil: ...

EBC BS ... jsou opravdu takové nejméně zničitelné, nicméně i jejich brzdný účinek je nejslabší...
DS2500 ... pokud se v prvopočátku nepřepálí, jsou na normální ježdění super a ani nepískají, nicméně většina lidí se přesvědčila, že na okruh nejsou...
DS3000 ... Super destička nejvíce náchylná na zajetí, nicméně nejlepší brzdný účinek za cenu menší životnosti jak destiček tak i kotoučů, nedoporučuju je na obyč kotouče, vyzkoušeno na EBC TurboGroove...
DS1.11 ... Super destička, méně náchylná na zajetí, ale přesto je vhodné to správně provést. Pokud se s ní naučíte brzdit, vydrží hodně dlouho a je pak i hodně šetrná ke kotoučům. Lze použít na sériové, nicméně doporučuju EBC TurboGroove

EDIT: (hlavně kvůli Babovi :), ale je to dobrá připomínka) - Myslím, že při zajíždění je opravdu vhodné začínat brzdit z rychlosti cca 120km/h, druhou polovinu zajíždění i klidně ze 150km/h, spíš jde o to, aby po 4s brzždění 50% tlakem byla ta rychlost někde nad 50km/h...
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod Saty v čtv 22. říj 2009 13:25:09

Já jsem nasadil DS1.11 v Piešťanech, první dvě kola (možná jen první :D ) jsem jel pomaleji a pak už naplno. Desky vypadjí po 500 ostrých ok.
tel.608641981
Saty
 
Příspěvky: 360
Registrován: úte 17. bře 2009 12:20:41
Bydliště: Veřovice

Re: Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod babo v čtv 22. říj 2009 13:35:31

to je to co mi vcera pisal Dany :) najlepsie je ked to vobec neriesis a ked to funguje :)
babo
 
Příspěvky: 566
Registrován: ned 14. pro 2008 21:45:36

Re: Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod Well v čtv 22. říj 2009 19:06:11

Burnishing Instructions
1. After installing new brake pads, make 6 to 10 stops from approximately
30-35 mph applying moderate pressure.
2. Make an additional 2 to 3 hard stops from approximately 40 to 45 mph.
3. DO NOT DRAG BRAKES!
4. Allow 15 minutes for brake system to cool down.
5. After step 4 your new pads are ready for use.

Takhle se mají zajíždět destičky Hawk HP plus. Myslím, že to bude platit pro většinu destiček.
Mazda MX-5 1,6
Well
 
Příspěvky: 164
Registrován: ned 14. pro 2008 19:30:07
Bydliště: Plzeň

Re: Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod babo v čtv 22. říj 2009 21:51:38

ja si naopak myslim, ze sa to moze relativne dost lisit...

ale tiez si myslim, ze zabehnut zle ferodo snad ani nejde
babo
 
Příspěvky: 566
Registrován: ned 14. pro 2008 21:45:36

Re: Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod dany v pát 23. říj 2009 8:26:16

Well píše:... Myslím, že to bude platit pro většinu destiček.

Myslím si, že se Welle hodně pleteš. Zásadní rozdíl je, z jakého materiálu ty destičky jsou (Organika, Sinter, spékané kovy různých směsí a podobně). Hawk není žádný zázrak, osobně bych ho postavil někam na úroveň Feroda (já asi pod, ale nechti tě prudit :lol: ). To jsou ale začátky (nejnižší řady) závodních destiček. Pořádné závodní destičky jsou úplně jinde, problém pak nastává, že je třeba používat pořádné kotouče a hlavně umět brzdit, jinak se dočkáš dost překvapivých zkušeností. Takže lepší destičky ani neřeším. Nicméně si myslím, že Feroda jsou slušné (v nrzdových destičkách, kotouče a kapalina je už horší) a hlavně jsou u nás dobře dostupné. Mám s nimi také mnohaleté zkušenosti a dokážu tedy poradit.
Proto tvrdím...
... každý výrobce vyžaduje (a doporučuje) různé zajíždění ...
... každá směs vyžaduje různé zajetí ...
... dokonce je i rozdíl při zajíždění, jestli mám jen nové destičky, nebo i současně nové kotouče. K tomu jen dodám, že v případě, že dávám nové jen destičky, je zajetí daleko jednodušší a vydrží to právě třeba i to, co psal Saty, že dal nové destičky a prakticky je nezajížděl. Pokud tohle uděláš u úplně nové sady, můžeš poničit klidně obojí...

Ale jak jsem psal, máme demokracii, takže pokud chce někdo poradit, OK já mu poradím, jak nejlépe dovedu. Pokud poradit nechce, ať si zajíží destičky třeba couváním nebo ať používá destičky třeba od firmy KWAH (hawk pozadu :) )...

Hlavně je většinou levnější, použít něco, co je vyzkoušené, než jít svou cestou a vývojem. Dále říct, že když ty destičky fungujou na tvé Mazdě, budou fungovat i na CTR, je taky dost nesmysl, vzhledem k rozdílným hmotnostem a rychlostem, jsou v CTR úplně jinak namáhané... Osobně bych já na MX5 dal Ferodo DS2500 dopředu i dozadu s EBC TurboGroove kotouči a musí to brzdit jako ďas :twisted: .

A poslední postřeh, to že mají destičky ostřejší nástup vůbec nic neříká o brzdné dráze, paradoxně díky ABS nepoznáš, pokud rozhodíš vyvážení brzd, jen díky rychlejšímu nástupu předku se může stát, že se sníží účinost zadku a tím právě prodlouží brzdná dráha. To vše je třeba vyzkoušet, než můžu říct něco o srovnání... Mohl bych o tom vyprávět... Pocity jsou jedna věc a realita druhá...
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: Jak zajíždět brzdové destičky?

Příspěvekod Well v pát 23. říj 2009 11:00:33

Nicméně si myslím, že Feroda jsou slušné (v nrzdových destičkách, kotouče a kapalina je už horší) a hlavně jsou u nás dobře dostupné.
To souhlasím, nemám nic proti destičkám Ferodo.

... každý výrobce vyžaduje (a doporučuje) různé zajíždění ...
Zatím jsem našel návod jak zajíždět destičky jen u Hawku a proto jsem ho sem dal.

Hlavně je většinou levnější, použít něco, co je vyzkoušené, než jít svou cestou a vývojem.
Také souhlasím, proto jsem šel do osvědčeného Hawku (na MX-5). Překvapivě ty destičky po zajetí ani nepískají (což je jejich průvodní jev). Je možné, že za to může nasazení kotoučů EBC místo doporučených DBA.

Osobně bych já na MX5 dal Ferodo DS2500 dopředu i dozadu s EBC TurboGroove kotouči a musí to brzdit jako ďas :twisted:
To už je taky vyzkoušený, bohužel ne na stejné generaci MX-5 a bez těch kotoučů EBC a brzdí to dobře, ale hůř než HP plus. Destičky DS2500 jsou taky dražší.

Hawk není žádný zázrak, osobně bych ho postavil někam na úroveň Feroda
To ale není špatná vizitka, destičky stojí polovinu co srovnatelný Feroda ;) .

Já jsem s Hawky spokojený, stejně jako jsem spokojený s kotouči EBC Turbo Groove. Na moje ježdění opravdu nepotřebuji vysloveně závodní obložení a ani ho nechci. V Sosnové i Mýtě se nebrzdí z vysokých rychlostí a ten Most dvakrát do roka destičky zvládnou v pohodě (a ani v Mostu nebrzdím z nějaké závratné rychlosti :D ).
Letos jsem na těch deskách najel 15 tisíc km a z toho dvakrát Sosnová, dvakrát Mýto a jednou Most.
Hele Dany příští Most (na jaře) se svezeš a řekneš mi názor na ty brzdy po vyzkoušení a vůbec na celé auto (jen mi neříkej, že to nejede, na to jsme alergickej :D ).
Mazda MX-5 1,6
Well
 
Příspěvky: 164
Registrován: ned 14. pro 2008 19:30:07
Bydliště: Plzeň

Další

Zpět na Brzdy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron