spravne brzdenie s ABS

spravne brzdenie s ABS

Příspěvekod babo v ned 18. říj 2009 23:56:30

Morou mojej sezony su jednoznace brzdy :)

Zacalo to skryvenymi kotucmi (prednymi aj zadnymi!) v Brne hned pri prvej akcii. Tam bol problem, ze som chcel brzdy setrit a brzdil som jemne a strasne dlho, pochopytelne sa kotuce prehriali.

Vacsina ludi mi zacala hovorit, ze pri zavodnych brzdach treba brzdit co najkratsie a najostrejsie. To je rozhodne pravda, overena. A ze ked ma clovek ABS, kludne ho aj nechat cvakat, to znamena ze som na hranici vyuzietlnosti gum pri brzdeni. Martin ale dnes hovoril, ze dupat na brzdu nie je dobry napad ani s ABS, ze aj tym sa prehreje system (kvapalina a dosky). A sam martin ked isiel, tak mu necvaklo snad ani raz. Pri tom ale brzdil hodne slusne.

Tak kde je sakra pravda? :) Ja mam pocit, ze som zacal dupat na to az moc a ze to uz zase nie je dobre... Po dnesnom vylete uz zase trochu visia (nove) platnicky vpredu (pred tym viseli brutalne, lebo boli prehriate a ked som ich dal dole, tak sa uz lupali desky, za to ale tak trochu moze King spatnym chladenim v Brne:) :) ). Tie nove sa mi ani nechce davat dole, ale uz to vidim, ze budu hrany dosky v otrasnom stave :(
babo
 
Příspěvky: 566
Registrován: ned 14. pro 2008 21:45:36

Re: spravne brzdenie s ABS

Příspěvekod Saty v pon 19. říj 2009 0:03:28

Ja brzdim celkem kratce a prudceji, nekdy na nekolikrat (dle situace a rychlosti).
ABS se ozvalo jen jednou a to rano na mokru za tim horizontem, jinak s tim problem nemam.
tel.608641981
Saty
 
Příspěvky: 360
Registrován: úte 17. bře 2009 12:20:41
Bydliště: Veřovice

Re: spravne brzdenie s ABS

Příspěvekod babo v pon 19. říj 2009 0:09:36

Saty píše:prudceji,


to bude asi ten problem, co je to prudko? a existuje prilis prudko?

Inak ABS mi brutalne zacvakalo presne len rano za tym horiznontom, to som brzdil aj usami. Ale potom este pakrat tiez a stejne mam pocit, ze sa poslednu jazdy dosky prehriali...
babo
 
Příspěvky: 566
Registrován: ned 14. pro 2008 21:45:36

Re: spravne brzdenie s ABS

Příspěvekod dany v pon 19. říj 2009 9:24:44

Je to jednoduché a současně složité :)

Obecně s ABS platí, že raději více než méně, avšak příliš velký tlak je taky špatný. Do toho stylu a síly brždění promlouvá totiž několik faktorů od tvrdosti kotoučů, momentální adheze až po druh použitých destiček...

Obecně bych řekl, že ideální síla brždění je taková, která maximálně využije brzdného potenciálu. Pokud to rozvedu, je to tak, že pokud brzdím menší silou, než bych mohl a brzdy snesli, zbytečně prodlužuju brzdnou dráhu, dobu brždění a tím více namáhám brzdy. Pokud ovšem na druhou stranu tlačím na brzdu víc, než bych potřeboval k maximálnímu brzdnému účinku, zbytečně zase opotřebovávám kotouče a destičky.

Pokud totiž maximální brzdný účinek leží hodně před maximální možnou silou tlaku na brzdový pedál, tím větším tlakem nic nezískám, naopak větším tlakem na pedál vzniká větší tlak pístu na desky (zbytečně) a desek na kotouče (taky zbytečně) a tím většího opotřebení obou (zase zbytečně). To je důvod, proč většině z Vás vyhovuje směs DS1.11, která má charakteristiku spíše vytrvalostní směsi a tím pádem menší koeficient tření vyžaduje vyšší tlak na brzdový pedál. Proto DS3000 jsou "kousavé", vyžadují totiž lehčí nohu při brždění (stejně jako Carbonne Loraine) a pozvolnější dávkování, jinak dojde k přehřátí jak kotoučů tak desek a tím i k jejich rychlejší likvidaci (někdy až bleskové).

Snažím se Vám doporučovat kombinace brzd, které jsou maximálně možně vyvážené a snesou i lehce neodborné zacházení. ;)

Doporučuju si vyzkoušet, jak velký tlak potřebuju na maximální brzdný účinek. Po troše cviku zjistíte, že to není vždy ten největší a i o malinko menší Vám stačí ke stejné brzdné dráze. Zase budete o level dál, časem se z Vás stanou praví závodníci...
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: spravne brzdenie s ABS

Příspěvekod babo v pon 19. říj 2009 9:36:45

myslim, ze je to vysvetlenie moc dobre... Uz je potom problem len trening trening a trening :) :)

zda sa, ze som zbytocne isiel z jedneho extremu do druheho. A ono ani s 1.11 netreba slapat na brzdu nejak extremne... S 3000 uz vobec nie (osobne sa mi pacili 3000ky najviac, len mali vyazne kratsiu zivotnost, teda aspon pri mne).

Najvacsi problem mi ale robi optimalny tlak na pedal pri HEEL TOE. Uplne strateny som bol s podradovania zo 6ky (to bolo aj v piestanoch).HEEL TOE mi bezne celkom ide, ale je to na prd, treba to vediet prave pri plnom brzdeni a to je zas o triedu tazsie.

BTW ked sa mierne prehriali dosticky a su take olupane nabehove hrany, co sa potom robi zo zavodnymi doskami? Odporuca sa to nejako zbrusit? Lebo mam pocit, ze potom a to lupe uz len viac a viac...
Alebo aspon vymenit medzi sebou? (opacna hrana je samozrejme v pohode)
babo
 
Příspěvky: 566
Registrován: ned 14. pro 2008 21:45:36

Re: spravne brzdenie s ABS

Příspěvekod dany v pon 19. říj 2009 9:47:51

Ono ten přechod z DS3000 na DS1.11 není z extrému do extrému, ale z jednoho typu na druhý, každá je určená pro jiný druh (sprint x vytrvalostní). Je to jen z jedné kategorie na druhou. DS1.11 mají právě výhodu oproti DS3000Endurance, že jsou lepší v brzdném účinku i přes podobný koeficient tření. Chybí jim samozřejmě špička DS3000, ale nadruhou stranu se účinek dostavuje konstantněji. V praxi je brzdná vzdálenost s oběma druhy destiček stejná, jen je jiný pocit a z brždění.

Já osobně oštípané hrany neřeším, ani to neprohazuju...
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: spravne brzdenie s ABS

Příspěvekod babo v pon 19. říj 2009 10:08:21

dany píše:Ono ten přechod z DS3000 na DS1.11 není z extrému do extrému, ale z jednoho typu na druhý, každá je určená pro jiný druh (sprint x vytrvalostní).


nie nie, myslim, ze s extremu do extremu je moj prechod od dlheho makkeho brzdenia k prilisnemu dupaniu na pedal :)
osobne sa mi aj 3000ky, aj 1.11 velmi pacia a podla mna v ich charakteristike su rozdiely, ale nie brutalne. Co sa tyka setrnosti ku kotucom, vydrze a sposobu zaobcahdzania mi Wckova zmes vyhovuje asi najviac. Ked sa konecne naucim brzdit, tak to bude ideal :) :)
babo
 
Příspěvky: 566
Registrován: ned 14. pro 2008 21:45:36

Re: spravne brzdenie s ABS

Příspěvekod dany v pon 19. říj 2009 10:15:25

Jinak, když se nad tím trošku zamyslíš, dá se to říct i takhle...

Brzdi s ABS tak, jako by tam ABS nebylo a pokus se odhadnout maximální možný brzdný účinek, který ještě kola přenesou na vozovku a něco málo k němu přidej a jsi přesně tam, kde máš být. Maximální možný brzdný účinek při minimálním možném opotřebení :lol: . To je vlastně to samé, co jsem psal minule, jen jinak. Bez ABS jsme to všichni dělali (my starší) a teď lenivíme díky ABS, bohužel díky ABS i výrobci již tolik nedbají na vyvážení předních x zadních brzd...
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: spravne brzdenie s ABS

Příspěvekod babo v pon 19. říj 2009 10:44:05

dany píše: Bez ABS jsme to všichni dělali (my starší) a teď lenivíme díky ABS, bohužel díky ABS i výrobci již tolik nedbají na vyvážení předních x zadních brzd...


nechcem vidiet, ako by som jazdil bez ABS :) to by som mal gumy zjete do kocky :oops:

chce to vela treningu, len plne brzdy sa v premavke trenuju moc zle. A na okruhu je potom toho tolko, ze clovek nevie, aku cinnost ma pilovat skorej :) A brzda a podradenie zo 6 az na 3, tak to mi robilo vazne problemy :oops:
babo
 
Příspěvky: 566
Registrován: ned 14. pro 2008 21:45:36

Re: spravne brzdenie s ABS

Příspěvekod jarka v pon 25. led 2010 14:39:32

Někde v diskuzi na netu mě upozorňoval jeden člověk na to, že prý jednotka ABS u EP3 (možná to byl problém jen u předfaceliftových aut) není úplně ideálně nastavena a třeba při brždění na roletě může docházet k tomu, že auto defacto nebrzdí (podobný problémy byly i u prvních fabií). Tak by mě jen zajímalo co je na tom pravdy a dá se ABS u EP3 úplně odpojit pojistkou, nebo to má Honda nějak posichrovaný?
jarka
 
Příspěvky: 231
Registrován: pát 04. zář 2009 21:50:11
Bydliště: Liberec

Další

Zpět na Brzdy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron