Mám hodně dotazů na pancéřované hadice, brzdovou kapalinu a další zlepšení vlastností brzd...
Takže od začátku...
Pokud brzdy nejsou ve 100% stavu, je nesmysl vymýšlet vylepšení, základem je prostě mít brzdy v bezvadném stavu a pak můžu chtít teprve něco vylepšovat. Pokud mi propouští brzdovej válec ("utíká" mi pedál pod nohou) je nesmysl řešit lepší kotouče, pokud to nechci udělat současně s repasí brzdového válce, atd., myslím, že se chápeme...
Brzdy máme tedy v pořádku a přemýšlíme co hadice... Pokud děláme kompletní upgrade, pak má cenu dávat pancéřované hadice (nebo pokud jsou originální hadice nějak poškozené), pokud však děláme jen předek, není úplně vhodné ho takto posílit, o co více posílíte předek, zkrátíte chod a pod., o to více oslabíte zadek a jestli si někdo pořád myslí, že na zadních brzdách nezáleží, pak se opravdu mýlí... Pokud někdo u mě kupuje přední kit, vždy mu kladu na srdce, aby nějak z optimalizoval i zadek... Takže pancéřované hadice ano, ale zase s rozmyslem, s přesnou vizí...
Přeskočím teď kapalinu, o té budu psát obsáhleji dále a jen upozorním na pár věcí u montáže... Dejte pozor, aby kotouče byli namontované správně, pokud je žebrování směrové, aby bylo opravdu ve správném směru, tím se pak kotouče lépe chladí... Destičky musí být vždy volné, pokud tam jdou těsně, musí se hrany obrousit, jinak to prostě nejde... Důležitá je pečlivost a preciznost...
Víme tedy, co dáme za hadice, brzdy a jak to namontujeme správně, teď vždy dojde na kapalinu... Jedna část to podceňuje a myslí si, že originální brzdovka stačí... Omyl, nestačí... Teploty dosahované při použití závodních a sportovních brzdových komponent se výrazně zvedají, takže je třeba dát i lepší kapalinu, aby se nevařila... Kapalina by měla být rozhodně s vyšším bodem varu, někde přes 300st. celsia, na trhu jich je hodně, všichni jsou odborníci, ale málo kdo ví, jakou a proč...
Základní rozdíl je v tom, na jaké bazi je kapalina vyrobená, v základu se jedná buď o kapaliny na bázi glykolu a syntetické kapaliny... Všichni chtějí vždy co nejzávodnější komponenty, takže i brzdovku, ale vůbec netuší, co to vlastně obnáší...
… Kapaliny na bázi glykolu jsou spíše sportovní, přesto vydrží hodně vysoké teploty, nevadí jim částečné smíchání se sériovými kapalinami, mají delší životnost, prostě se o ně nemusíte tolik starat a tudíž jsou do normálního provozu s občasným výletem na okruh nejlepší. Přesto je vhodné tuto kapalinu měnit jednou za rok, já doporučuji vždy na jaře před začátkem sezóny. Z této kategorie vyzkoušených kapalin se mi nejvíce osvědčila EBC BF307+. Je to sportovní kapalina s bodem varu přes 307st. celsia. Je poměrně stabilní v celém teplotním rozsahu, málo absorbuje vzdušnou vlhkost a já tuto kapalinu používám i do spojky... Optimální sportovní kapalina...
… Kapaliny syntetické jsou primárně určené do závodního prostředí, vydrží hodně vysoké teploty, ale vždy platí, něco za něco… Tyto kapaliny hodně pohlcují vzdušnou vlhkost, která je znehodnocuje. Doporučené výměny jsou tedy v měsících a jejich životnost je 3 až 6 měsíců… Zásadně nesnáší míchání se sériovými kapalinami. Je tedy nutné při první výměně dobře vypláchnout brzdové trubičky, zásobník brzdové kapaliny a brzdový válec, což je za prvé pracné a za druhé spotřebujete 2x tolik kapaliny. Navíc Vám to oproti dobré sportovní kapalině nic navíc nepřinese (pokud to nemáte opravdu na závodění). Pokud si tedy koupíte nějakou syntetickou závodní kapalinu a nalejete ji do zásobníku brzdovky, tudíž smícháte, nemuseli jste za ni dávat tolik peněz, protože je znehodnocená, nebo respektive ty nejlepší vlastnosti pryč. Samozřejmě je to pořád lepší než pět let stará origo brzdovka, ale pokud ji tam dáte na podzim (nebo ji tam máte už rok), na jaře má už také své nejlepší léta za sebou… Tohle Vám ale většinou odborník - prodejce neřekne, protože to ani neví!!!
Ze syntetických kapalin používám Carbone Lorraine s bodem varu vyšším než 325st. celsia. Ne že by byla nejlepší ze všech, ale její poměr cena / výkon je dle mě nejlepší. Navíc o něco méně absorbuje vodu, takže se s ní dá jezdit v pohodě půl roku, pokud to tedy děláte jako já, že dáte v březnu těsně před sezónou novou, v pohodě vydrží celou sezónu a zimu pak také nějak přežije, měníte tedy také jednou ročně...
U nás v republice jsou všichni odborníci, na to jsem si už zvykl, jen si prosím jejich doporučení ověřte. Firmu EBC jsem do republiky a podvědomí rozšířil já s Tomášem Čábelou, který měl i přednášku na Honday, takové zkušenosti a testy jako my asi nikdo další nemá a nedělal, jenže protože je to cenově zajímavé (pokud neděláte žádný vývoj, testy a podobně), začali to do Čech tahat další a další prodejci. Všichni s tím mají výborné zkušenosti a mnoho zkusili, ale když potom rozmlouvám se „šťastným“ majitelem, ke kterému se třeba náhodou dostanu kvůli problémům s destičkami (které mu doporučil společně s kotouči někdo jiný), slyším v prodejních argumentech mnou publikovaná nebo řečená slova a poznakty. To je také jeden z důvodů, proč nemůžu jednoduše zveřejnit všechny detailní poznatky a jen s úsměvem si pak pročítám, jaké že to kombinace doporučují… To samé kapaliny, u nás je velice rozšířená Motul RBF600, případně nová RBF660, primárně určené do závodních motorek s malými zásobníky brzdové kapaliny, jenže nikdo Vás už potom neupozorní, že je to kapalina velmi absorbující vzdušnou vlhkost, že by se měla měnit jednou za čtvrt roku ať jezdíte či nikoli, že se nesmí míchat se sériovou kapalinou, tudíž je to náročné s její výměnou a podobně…
Uvědomte si prosím, že servis je stejně důležitý jako nákup a pokud koupíte někde levně, kde Vám neumí poradit, je to Pyrrhovo vítězství…
To samé, pokud Vám pak někdo neumí repasovat vícepístkové brzdiče nebo i podvozek, co budete dělat, když Vám třeba po roce provozu začne protékat jeden pístek, téct jeden tlumič? Kde objednáte repasovací sadu gumiček a kdo to udělá? Kolik to stojí? Chcete stát měsíce a shánět to, nebo posílat na repase do Anglie, Německa, USA či Japonska? Ne všechno levné se vyplatí… Neříkám, kupujte jen u mě, ale apeluji na Vás – přemýšlejte a uvažujte v širších souvislostech, to je moje rada…