Stránka 11

Závodní brzdové materiály v běžném provozu

PříspěvekNapsal: stř 17. pro 2008 2:08:06
od dany
Docela s úsměvem naslouchám debatám o nemožnosti používání závodních brzdových materiálů v běžném provozu, obzvláště pikantní jsou témata, jak ty destičky za studena nebrzdí, jak to někdo neubrzdil díky nim o 20m :lol: a podobně. Myslím si, že je doba na to, se trosku podívat pod pokličku a říct si, jak to vlastně je. ;)

DSE_4845.jpg
Sportovní a závodní brzdová obložení
DSE_4845.jpg (63.91 KiB) Zobrazeno 8090 krát


Podívámli se na své brzdy teď v zimě, jsem vlastně už odepsaný, protože na přední nápravě najdeme závodní destičky Ferodo DS3000, které tam zůstali od posledního ježdění na okruhu v Mostě v září. Přesto Ti z Vás, co jsem je v poslední době vezl určitě neřeknou, že by auto špatně brzdilo, ani když jsme se studeným autem zrovna vyjeli. Jak to tedy s těmi závodními materiály je?

Vynecháme teď část "péče o sportovní a závodní destičky" ačkoli špatné zajetí brzdových destiček (zejména závodních) přímo ovlivňuje brzdný účinek. Vynecháme i situace, kdy jsou používané naprosto nevhodné materiály ať již svou charakteristikou nevhodné k použitým brzdovým kotoučům, nebo nevhodné jen k tomu, co od nich očekává majitel. Není to úplně jednoduché téma a z toho důvodu je zase potřeba při výběru volit individuální přístup k uživateli, což je zase na samostatný článek.

DSE_0857.jpg
Plovoucí brzdové kotouče EBC TurboGroove
DSE_0857.jpg (45.85 KiB) Zobrazeno 8086 krát


Vrátím se tedy k původní myšlence, brzdí nebo nebrzdí závodní destičky za studena, případně v zimě? Určitě jste taky slyšeli větu "závodní destičky za studena (vůbec) nebrzdí". Největší paradox je, že to říkají většinou lidé, kteří s tím nemají žádnou zkušenost a jejich vrcholem brzdného účingu jsou Feroda Premier :o).
Pokud se použije vhodný materiál závodních destiček v kombinaci s vhodným materiálem brzdových kotoučů (od toho jsme tady, abychom Vám poradili), tak to není až tak špatné. Je třeba podotknout, že univerzální destičky, brzdící optimálně v zimě za studena a součesně v parném létě po hodinové jízdě na okruhu, prostě neexistují a vždy je třeba zvolit nějaký kompromis.
Věta "závodní destičky za studena nebrzdí" pochází z automobilového sportu a pokud jí uslyšíte z úst závodníka, měl na mysli situaci, že rozdíl brzdného účinku za "studena" a za "tepla" je tak velký, že se dá z nadsázkou opravdu říci, že za studena to vůbec nebrdilo. Pokud bychom však srovnali brzdný účinek těchto brzd za studena se sériovými, není ten rozdíl nijak moc odlišný (pokud tedy zrovna neuvažujeme extrémní závodní materiál).
Pokud však chceme používat závodní materiály, je třeba dodržovat určitá pravidla. Správně destičky zajet (každý výrobce má na zajetí jiný postup), při jízdě po dálnici, za mokra a za studena si přibrzdit o něco dříve, abychom si brzdy předehřáli a dovolili jim využít svůj potenciál. Není to nic složitého a dá se pak na závodních destičkách celkem úspěšně jezdit celou zimu. Proto bych se těchto materiálů osobně nebám, jen je potřeba určité sebekázně. Pokud chci jen jezdit "normálně" použiji prostě jen destičky se sportovní charakteristikou a nemůsím na nic myslet.

DSE_0859.jpg
Detail plovoucího uchycení brzdových kotoučů EBC
DSE_0859.jpg (33.3 KiB) Zobrazeno 8094 krát


Závěrem chci ale podotknout, že je naprosto zbytečné volit pro sebe brzdové destičky jejichž maximální výkon nikdy nevyužívám jen proto, abych byl zajímavý. :o( Je rozumější si prostě vybrat nebo si nechat poradit, aby brzdy byli přesně takové, jaké si představujete. Budete mít z nich daleko lepší pocit, budete se cítít jistěji a navíc určitě ještě ušetříte, neboť čím více nekompromisní závodní materiál, tím více peněz na jeho pořízení.

Re: Závodní brzdové materiály v běžném provozu

PříspěvekNapsal: úte 06. led 2009 18:58:17
od Marfi
Já si taky myslel že to za studena nebrzdí :roll: A Dany mě svez a musim uznat že to opravdu brzdí i za studena :mrgreen: