Zdravím všechny účastníky fóra,
Jelikož mě ze zdejší komunity zná asi pouze Dany, dovolím si krátce uvést i mou historii s CTR - především proto, aby bylo zřejmé, jakým způsobem auto používám, což považuji za zásadní pro požadavky a očekávání, jaká člověk od svého auta a prováděných změn má. A současně předesílám, že jsem pouze amatér a nadšenec do aut, takže mé dojmy a popisy tak prosím v tomto kontextu chápejte - možná občas zahlásím něco, nad čím se profíci jen lehce pousmějou... Ale myslím, že právě o tom prožitek za volantem je - jde než jen o subjektivní dojmy, i když je třeba člověk neumí úplně dokonale popsat na papíře...
Takže – CTR 7G mám od jara 2007 a pořídil jsem ho v sériovém stavu od Hasík Teamu (r.v.2003, stříbrná barva, najeto 60 tis)… Získal jsem od nich i origo 17’ kola, která jsem preferoval před 18’, jež na autě byly původně… Od té doby jsem najel 35 tis bez jediné poruchy - díky, Hasík Teame, auto bylo skutečně ve skvělé kondici!
Bydlím sice v Praze, ale i kdybych měl v autě tisíc koní, nebudu v práci rychleji než metrem – tudíž auto nevyužívám denně, i když si dovedu představit, že ani to by nebyl zásadní problém… Ročně najedu nějakých 20-25 tis km– a z toho velká část patří víkendovým projížďkám… Obvykle během jedné najedu 200-250 km a to primárně po silnicích druhé a třetí třídy… Když má jít o zábavu za volantem, dálnicím i prvním třídám se ze zjevných důvodů vyhýbám…
Po jistém čase jsem začal uvažovat o nějakém lehčím upgradu (jako většina type-r majitelů - sakra, neznamená to, že to auto má v sérii vlastně nějaký problém? ) … V myšlenkách jsem měl nějaký výkon navíc, samosvor, brzdy atd – a pořád jsem se nemohl rozhodnout, kudy se vydat. Člověk by to chtěl komplexně všechno najednou, jenže znáte to – nejen auty živ je člověk (až na čestné pacienty)… Na jaře 08 jsem jako první trošku posunul brzdy (desky Ferodo DS2500, pancéřované hadice, brzdová závodní kapalina)… Současně se mi začínalo zdát, že sériový podvozek má svá nejlepší léta za sebou – občas se od přední nápravy ozývaly docela velké rány (i když jsem zrovna netrefil žádnou jámu)… K tomu sériový podvozek byl na rozbitých silnicích poměrně dost uskákaný, přitom ale nepůsobil tak pevně (např. z pohledu bočních náklonů), jak bych si představoval…
Takže jsem se rozhodl – chci nový podvozek… Měl jsem současně možnost koupit KW var 2, což je ovšem prý hodně tvrdý podvozek vhodný především na okruh… Vzhledem k využití auta hlavně na okreskách jsem ale potřeboval spíše něco poddajnějšího - takže nakonec zvítězil Super Street Damper od Teinu… Vzhledem k tomu, že auto prozatím nevyužívám na okruhu, rozhodl jsem se oželet možnost nastavení unibalů – nejsem zase až taková hračička a mám pocit, že bych to patřičně nevyužil… Snížení šlo na 330mm-330mm (předek-zadek) oproti sérii, která byla 350mm-360mm… Tlumiče se dají nastavit v 16 stupních (1 nejtvrdší, 16 nejměkčí), přičemž na začátku jsem měl nastaveno 11-8 (p-z)… Společně s podvozkem jsem pořídil i nové silentbloky…
A dojmy? Vzhledem ke způsobu využití auta panuje naprostá spokojenost. Nejvíce je změna znát při rychlé jízde na rozbitých silnicích, což je přesně to, co jsem chtěl a potřeboval vylepšit. V místech, kde bych dříve drkotal vzduchem, neměl šanci přenést výkon na asfalt a v zatáčkách měl problém udržet auto v požadovaném směru, dokážou teď přední kola výrazně lépe kopírovat povrch vozovky… Současně přidání plynu neznamená jen bezmocné protáčení kol - tam, kde by už série kvůli rozbité silnici kapitulovala, je CTR s Teinem schopné ten výkon přenést.
Co mě dále potěšilo (a překvapilo) je fakt, že i přes zvýšenou poddajnost a lepší chování na rozbité silnici získalo auto plusové body i z pohledu boční stability - méně se naklání, takže řidič má v auto v zatáčkách výrazně větší důvěru. Změna se tak projevila k lepšímu nejen při rychlé jízdě na rozbité silnici, ale i na kvalitním povrchu.
Ovšem většinou je to něco za něco - a v případě Teinu tomu není jinak. Ač jsem očekával, že vzhledem k větší poddajnosti podvozku při rychlé jízdě na nekvalitním povrchu se zlepší i jízdní komfort při běžné jízdě, není tomu tak. Naopak, při nízkých rychlostech je každá díra cítit ještě o něco více než tomu bylo v případě série. Na příčných retardérech (prazích, zpomalovačích nebo jak se to jmenuje) se auto trochu více zhoupne na přední nápravě než dříve. Zadní náprava naopak při nízké rychlosti působí o něco tvrdším dojmem a když výjiměčně vezu pasažéry i vzadu, vždy si to ve městě z pohledu komfortu patřičně „užijí“...
Z pohledu přetáčivosti a nedotáčivosti nejsem schopen až tolik říci - pokud něco, pak že na mě auto působilo neutrálněji, v zatáčce déle odolávalo nedotáčivosti a nepřicházela náhlá přetáčivost. Problém je, že jsem asi po 2 tis km po změně podvozku měnil i pneu a místo Bridgestone RE 040 205/45 jsem pořídil Falken FK 452 215/40... Tyhle gumy však ve srovnání s Bridgema drží mnohem méně a auto je na nich znatelně nedotáčivější (přední náprava začína dle mého klouzat dost brzy), to však bude na jinou debatu než v sekci „podvozek“... Ať je to jak chce, na jaře obutí napravím...
Lehce jsem laboroval i s nastavením tuhosti přední nápravy a vyzkoušel i tvrdší nastavení (3-8) - to však už bylo vepředu příliš tvrdé. Aktuálně jezdím s nastavením 10-8. Změny v chování auta jsou samozřejmě jen velmi malé a celé je to spíše o základních vlastnostech daných pružin a tlumičů - ale člověk si alespoň může trochu hrát na rallye jezdce...
Takže závěr - s podvozkem jsem maximálně spokojen a ze všech možných úprav je to dle mého společně s brzdami ta nejlepší možná změna oproti sérii (pokud samozřejmě nemáte fungl nové auto a tudíž se Vám nechce měnit něco, co je v podstatě úplně nové - v takovém případě chápu, že úprava směřuje třeba do instalace samosvoru a nový podvozek chvíli počká).. Dovolím si dokonce tvrdit, že auto se díky změně dostalo podvozkově ne o kousek, ale o celou třídu výše.
Na závěr bych ale rád zdůraznil - má spokojenost vyplývá z toho, že auto mám primárně na české okresky. Kdo chce jezdit sprinty, pravděpodobně uvidí nutné počáteční změny někde jinde než já...