Diferenciál Honda LSD
Napsal: pon 13. dub 2009 22:43:38
Diferenciál Honda s omezenou svorností.
Normální konvenční diferenciál dovoluje různé rychlosti otáčení hnacích kol na levé a pravé straně vozu, avšak je schopen přenést pouze stejný točivý moment na obě strany. Ve chvíli kdy točivý moment kola na jedné straně je snížen z důvodu prokluzu vozidlo ztrácí mobilitu a jeho rychlost se snižuje.
LSD (Limited Slip Differencial) se spirálovým ozubením tento problém řeší.
Použitý diferenciál využívá tření mezi povrchem zubů satelitů a tření mezi čely satelitů a koše diferenciálu.
Obr. Zatáčení normální rychlostí.(Velmi ostrá zatáčka doleva malou rychlostí např.parkování)
Při zatáčení normální rychlostí dovolují satelity normální funkci diferenciálu.
- Levé kolo se takřka neotáčí
- Soukolí satelitů rotují volně uvnitř koše diferenciálu a pohání krátké pastorky, které také rotují, ale v opačném směru
- Krátké pastorky pohánějí pravé planetové kolo rychlostí vyšší než je rychlost talířového talířového kola diferenciálu.
V případě ostře projížděné zatáčky pod plynem za použití konvenčního diferenciálu dojde k odlehčení vnitřního předního kola, to začne prokluzovat a vůz ztrácí vedení.
V případě tohoto diferenciálu (např. Integry) jsou v tomto případě soukolí satelitů se spirálovým ozubením tlačena směrem od sebe ke koši diferenciálu, kde vzniklé tření omezuje jejich rotaci uvnitř koše. Tento efekt způsobuje, že diferenciál má snahu se “uzavřít”. Velikost axiální síly na soukolí způsobující tento efekt je dána jednak úhlem sklonu zubů ( konstantní ) a jednak vyvozeným točivým momentem.
Obr. Ostré zatáčení doprava pod plynem
- Pravé kolo začíná ztrácet adhezi a tak se pravé planetové kolo začíná otáčet rychleji než levé.
- Dlouhá soukolí satelitů začínjí rotovat uvnitř koše diferenciálu
- Krátké pastorky rotují uvnitř koše a dovolují tak pravému planetovému kolu otáčet se rychleji než levé.
- Současně však jsou soukolí satelitů působením axiálních sil tlačena od sebe a třou svými čely o boky koše diferenciálu což snižuje jejich schopnost rotavat uvnitř koše.
- Diferenciál se tak začíná “uzavírat” a přenáší větší točivý moment na vnější levé kolo.
Normální konvenční diferenciál dovoluje různé rychlosti otáčení hnacích kol na levé a pravé straně vozu, avšak je schopen přenést pouze stejný točivý moment na obě strany. Ve chvíli kdy točivý moment kola na jedné straně je snížen z důvodu prokluzu vozidlo ztrácí mobilitu a jeho rychlost se snižuje.
LSD (Limited Slip Differencial) se spirálovým ozubením tento problém řeší.
Použitý diferenciál využívá tření mezi povrchem zubů satelitů a tření mezi čely satelitů a koše diferenciálu.
Obr. Zatáčení normální rychlostí.(Velmi ostrá zatáčka doleva malou rychlostí např.parkování)
Při zatáčení normální rychlostí dovolují satelity normální funkci diferenciálu.
- Levé kolo se takřka neotáčí
- Soukolí satelitů rotují volně uvnitř koše diferenciálu a pohání krátké pastorky, které také rotují, ale v opačném směru
- Krátké pastorky pohánějí pravé planetové kolo rychlostí vyšší než je rychlost talířového talířového kola diferenciálu.
V případě ostře projížděné zatáčky pod plynem za použití konvenčního diferenciálu dojde k odlehčení vnitřního předního kola, to začne prokluzovat a vůz ztrácí vedení.
V případě tohoto diferenciálu (např. Integry) jsou v tomto případě soukolí satelitů se spirálovým ozubením tlačena směrem od sebe ke koši diferenciálu, kde vzniklé tření omezuje jejich rotaci uvnitř koše. Tento efekt způsobuje, že diferenciál má snahu se “uzavřít”. Velikost axiální síly na soukolí způsobující tento efekt je dána jednak úhlem sklonu zubů ( konstantní ) a jednak vyvozeným točivým momentem.
Obr. Ostré zatáčení doprava pod plynem
- Pravé kolo začíná ztrácet adhezi a tak se pravé planetové kolo začíná otáčet rychleji než levé.
- Dlouhá soukolí satelitů začínjí rotovat uvnitř koše diferenciálu
- Krátké pastorky rotují uvnitř koše a dovolují tak pravému planetovému kolu otáčet se rychleji než levé.
- Současně však jsou soukolí satelitů působením axiálních sil tlačena od sebe a třou svými čely o boky koše diferenciálu což snižuje jejich schopnost rotavat uvnitř koše.
- Diferenciál se tak začíná “uzavírat” a přenáší větší točivý moment na vnější levé kolo.