Diferenciál Honda LSD

Diferenciál Honda LSD

Příspěvekod dany v pon 13. dub 2009 22:43:38

Diferenciál Honda s omezenou svorností.

Normální konvenční diferenciál dovoluje různé rychlosti otáčení hnacích kol na levé a pravé straně vozu, avšak je schopen přenést pouze stejný točivý moment na obě strany. Ve chvíli kdy točivý moment kola na jedné straně je snížen z důvodu prokluzu vozidlo ztrácí mobilitu a jeho rychlost se snižuje.

LSD (Limited Slip Differencial) se spirálovým ozubením tento problém řeší.

Použitý diferenciál využívá tření mezi povrchem zubů satelitů a tření mezi čely satelitů a koše diferenciálu.

LSD1.jpg

Obr. Zatáčení normální rychlostí.(Velmi ostrá zatáčka doleva malou rychlostí např.parkování)

Při zatáčení normální rychlostí dovolují satelity normální funkci diferenciálu.

- Levé kolo se takřka neotáčí
- Soukolí satelitů rotují volně uvnitř koše diferenciálu a pohání krátké pastorky, které také rotují, ale v opačném směru
- Krátké pastorky pohánějí pravé planetové kolo rychlostí vyšší než je rychlost talířového talířového kola diferenciálu.

LSD2.jpg

V případě ostře projížděné zatáčky pod plynem za použití konvenčního diferenciálu dojde k odlehčení vnitřního předního kola, to začne prokluzovat a vůz ztrácí vedení.

V případě tohoto diferenciálu (např. Integry) jsou v tomto případě soukolí satelitů se spirálovým ozubením tlačena směrem od sebe ke koši diferenciálu, kde vzniklé tření omezuje jejich rotaci uvnitř koše. Tento efekt způsobuje, že diferenciál má snahu se “uzavřít”. Velikost axiální síly na soukolí způsobující tento efekt je dána jednak úhlem sklonu zubů ( konstantní ) a jednak vyvozeným točivým momentem.

Obr. Ostré zatáčení doprava pod plynem
- Pravé kolo začíná ztrácet adhezi a tak se pravé planetové kolo začíná otáčet rychleji než levé.
- Dlouhá soukolí satelitů začínjí rotovat uvnitř koše diferenciálu
- Krátké pastorky rotují uvnitř koše a dovolují tak pravému planetovému kolu otáčet se rychleji než levé.
- Současně však jsou soukolí satelitů působením axiálních sil tlačena od sebe a třou svými čely o boky koše diferenciálu což snižuje jejich schopnost rotavat uvnitř koše.
- Diferenciál se tak začíná “uzavírat” a přenáší větší točivý moment na vnější levé kolo.
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: Diferenciál Honda LSD

Příspěvekod dany v pát 15. kvě 2009 19:16:40

Ještě jeden hezký popis konstrukce LSD...

Díky možnosti prokluzu je LSD daleko příjemnější na řízení než diferenciály typu torsen nebo náš oblíbený Quaife. Pokud zůstaneme u Quaifu, dost často slyším argument, že je daleko více cítit ve volantu na nižší převodové stupně, protože je silnější. To je samozřejmě nesmysl, protože všechny tyto diferenciály mají mechanickou svornost kolem 10% a prudké tahání za volant je spíše kontraproduktivní. Tady naopak bych řekl, že vyniká geniální konstrukce LSD, kdy stejná síla je dávkována přijatelněji a bez výrazných prudkých projevů do volantu.


lsd01.jpg
lsd01.jpg (49.18 KiB) Zobrazeno 9789 krát


Myslím si osobně, že jízdní možnosti hovoří pro LSD, cena pak pro Quaife. Rozdíl ještě daleko více vyniká u CTR7G, které je od přírody hravější :). Samozřejmě, že na normální silnici a při normální jízdě je rozdíl minimální, v plném nasazení je to pak znát. Osobně mám s Quaifem a CTR7G na limitu problém, třeba pro odskočení na příčné nerovnosti při plné akceleraci, dochází po dopadu k hodně silné odezvě ve volantu, jejíž směr se nedá odhadnout a poměrně těžko se pak koriguje auto vybočující ze správného směru a to na to člověk navíc nemá moc času :)
Často mi někdo říká, že Quaife je silnější než LSD Honda, protože víc tahá za ruce, ale když se nad tím zamyslíme a pochopíte princip těch diferáků, zjistíte, že to není pravda. Mechanická svornost je u všech těchto diferenciálů přibližně stejná a to přibližně 10%, jediný rozdíl je, jak se k té svornosti dostanete a zatímco LSD má proměnlivou svornost mezi 0% až 100% tak třeba Quaife má více méně jen dvě polohy 0% nebo 100%, což plyne z konstrukce a projevuje se prudkou akcí ve volantu.


lsd02.jpg
lsd02.jpg (57.25 KiB) Zobrazeno 9786 krát


Včera jsme to testovali i s Babem, aby to mé hodnocení bylo co nejobjektivnější a víceméně jsme se shodli. Ukazoval jsem mu svižnější jízdu po opravdové úzské rozbité okresce, kde bylo i ve vysokých rychlostech (přes 160km/h) možné řídit jednou rukou, protože auto ani po skocích přes příčné nerovnosti či po přejetí větších podélných nerovností a změně povrchu asfalt-štěrk-písek, díky prokluzu diferenciálu a tím pozvolnému dávkování svornosti mezi kola, nemělo výraznější snahu být nestabilní a diferenciál se ve volantu projevoval lehce. Ať je to jak chce, určitě se člověk s LCD méně nadře...
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: Diferenciál Honda LSD

Příspěvekod babo v pát 15. kvě 2009 21:47:52

ja som Quaife parkrat isiel, zial nie nikdy dost dlho. Po tom ako HONDA LSD funguje som patral dost dlho, sranda, ze to nikde nepisali poriadne :) Sama honda napriklad uvadza, ze ma HELICAL LSD (a LSD sa vo svete oznacuje vsetko, je t tom bordel :lol: ). Casto sa o nej dokonca pise, ze ma TORSEN, co je uplne mimo.

Quaife zdanlivo funguje agresivnejsie a je ho viac v zakrutach citit. Ako som ale v xyz zakrutach testoval teraz LSD na svojom aute, honda je sice nenapadnejsi, ale funguje krasne. Krasne v zakrute pracuje a velmi lahko v nej svornost meni, prispobuje sa charektru zakruty, fakt super. A co s tym predvadzal Dany, to bola vec :lol: Uplne stacil riadeny smyk aj na rovnej ceste, vytiahlo ho to krasne. No a ta jeho mala RZta, velmi slusne. Nastastie som zvyknuty a ked sme zastali, zaludok bol len chvilu trochu rozhodeny :) Vylozene spatne mi nebolo. Skusim nieco o quaife popisat, ale uplne idealne by bolo uplne priame porovnanie trebars padamovho auta vs. kaufi (alebo mojmu). C v 7G Pepove alebo LOKO vs. DANY (neviem kto dalsi ma ITR DC5 speru) 8-)
babo
 
Příspěvky: 566
Registrován: ned 14. pro 2008 21:45:36

Re: Diferenciál Honda LSD

Příspěvekod kaufi v pát 15. kvě 2009 22:15:21

Pro srovnání se mnou jsi vybral výborně..Nemam na tohoto pána ty nejlepší vzpomínky :( zeptej se mě, jak dopadl sprint... :P
kaufi
 
Příspěvky: 20
Registrován: pát 26. pro 2008 19:33:33
Bydliště: Unhošť

Re: Diferenciál Honda LSD

Příspěvekod babo v pát 15. kvě 2009 22:21:00

kaufi píše:Pro srovnání se mnou jsi vybral výborně..Nemam na tohoto pána ty nejlepší vzpomínky :( zeptej se mě, jak dopadl sprint... :P


ja viem, padamovi vraj fakt vysiel start Ty si asi trosinku prespojkoval a porazil Ta :) :lol: Ale to si este nemal vyfuk, alebo jo? :lol: Aj ked zas to zrovnanie, idealne aby to potom jazdil jeden clovek a to asi Dany a ten ma v tom stejne jasno :) A zas nikto nepozicia auto kazdemu si myslim :) Ina ale osoba perfektna na priamy test QUAIFE vs. LSD je asi King. On pozna velmi rychlo spravanie auta
babo
 
Příspěvky: 566
Registrován: ned 14. pro 2008 21:45:36

Re: Diferenciál Honda LSD

Příspěvekod kaufi v pát 15. kvě 2009 22:27:51

babo píše:
kaufi píše:Pro srovnání se mnou jsi vybral výborně..Nemam na tohoto pána ty nejlepší vzpomínky :( zeptej se mě, jak dopadl sprint... :P


ja viem, padamovi vraj fakt vysiel start Ty si asi trosinku prespojkoval a porazil Ta :) :lol: Ale to si este nemal vyfuk, alebo jo? :lol: Aj ked zas to zrovnanie, idealne aby to potom jazdil jeden clovek a to asi Dany a ten ma v tom stejne jasno :) A zas nikto nepozicia auto kazdemu si myslim :) Ina ale osoba perfektna na priamy test QUAIFE vs. LSD je asi King. On pozna velmi rychlo spravanie auta



No jasný, poprvé na akci, vykulené oči, nervozita na pedále... Chyběl výfuk.. Doufám, že se s ním někdy potkám v Mostě... Slyšel jsem na obědě tvou navigátorskou epizodu z RZ Slany-neznámo kam a zpět.. Máš pravdu s půjčením auta, dovolím to jen jednomu kouskovi od Slaného...
kaufi
 
Příspěvky: 20
Registrován: pát 26. pro 2008 19:33:33
Bydliště: Unhošť

Re: Diferenciál Honda LSD

Příspěvekod LK7R v sob 16. kvě 2009 11:31:41

Vy mi davate kluci :). No asi to nekde budu muset vyzkouset. Jeste ze jedno LSD z DC5 se mi vali v garazi ... (ted jeste aby Marfi nepoznal ze sem mu ho vymenil za Quaife 8-) ).

Holt na Quaife musite mit poradny pracky a ne ty vase hulcicky :lol: ...
Honda CTR 7g K20A, TODA, KPRO, INVIDIA, ITG, 200+ HP http://www.honda-club.cz/forum/garage.php?mode=view_vehicle&CID=37
Honda S2000 AP2
Uživatelský avatar
LK7R
 
Příspěvky: 459
Registrován: pon 15. pro 2008 13:46:50

Re: Diferenciál Honda LSD

Příspěvekod dany v sob 16. kvě 2009 11:54:22

A jezdit trošku pomaleji a je to v pohodě :)

Já si myslím, že věděli dobře proč to takhle vymysleli. Je to japonské a žádná anglická náhražka, zatím všechno co šlo do CTR z anglie bylo vždy spíš horší než lepší, tak nevím...

Jinak osobně jsem ještě neviděl rozpadlý LSD od Hondy, dokonce jsem ani neslyšel, že by někomu padnul, zato nerozbitný Quaife s ulámanými zuby jsem už viděl a o dost případech jsem četl i na fórech, tak opravdu nevím...

LK7R píše:Vy mi davate kluci :). No asi to nekde budu muset vyzkouset. Jeste ze jedno LSD z DC5 se mi vali v garazi ... (ted jeste aby Marfi nepoznal ze sem mu ho vymenil za Quaife 8-) ).


Jinak tě ještě trošku zklamu, protože to LSD co vozím, je trošku jiné (ale má jen větší předpětí, takže mechanická svornost je možná o chlu větší, tak proč nevzít za stejnou cenu tenhle) než to evropské, co jsi v anglii koupil. Tam se prodává LSD stejné, jako se montuje teď do CTR 8G CW, tohle je z nějaké limitovaní edice JPN CTR7G (a snad i DC5), ale oficiálně jsem se k tomu nijak nedostal, jen čísla jsou jiná a zjistil jsem to v japonsku přes automobilku přímo. Bylo to v době, kdy právě ještě v evropě moc LSD nebylo a já ho nutně potřeboval :) tak jsem se náhodou dostal k trošku unikátu. Všechny ostatní LSD (ITR DC5, CTR 7G JPN, CTR 8G JPN, CTR 8G CW) jsou stejné (i číslo origo Honda), takže za 7let nebyl důvod ten diferák měnit, to už na něco ukazuje.
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: Diferenciál Honda LSD

Příspěvekod babo v ned 17. kvě 2009 15:14:25

ja myslim, ze Ty by so to LOKO v hravejsej 7G fakt mohol ocenit, navyse ked sa zda, ze jazdis fakt dobre (nie ako wokurka, trberas ja, alebo rovinkovi jazdci... :) ). To by ste sa s danym mohli pozeret na auta a zhodnoti objektivne, jak sa koho vdaka spere sprava.
babo
 
Příspěvky: 566
Registrován: ned 14. pro 2008 21:45:36

Re: Diferenciál Honda LSD

Příspěvekod dany v ned 17. kvě 2009 15:40:18

Já už ale s Quaifem jezdil, jak v CTR7G, tak i v CTR8G, dodávám jich docela dost, hlavně spíš kvůli ceně. Takže já mám jasno, u mě už není co ovlivnit... :lol:

Dá se říct, že mám v těchto srovnáních náskok, dokonce mám i s rovnání s CTR7G se závodním LSD, takže já jsem nekompromisně na straně LSD Honda, což je asi vidět :lol:
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Další

Zpět na Převodovka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník