Vzhledem k tomu, že začínám mít poměrně dost dotazů na chiptuning, rozhodl jsem se hodit pár řádek sem do blogu. To co tu píšu, jsou převážně moje zkušenosti s laděním řídích jednotek obohacené o zkušenosti opravdových profesionálů, se kterými mám tu možnost spolupracovat.
Nebudu se tu vůbec zabývat (pro mě úplně nezajímavou) kategorií dieselů a turbo-dieselů. Turbo motory obecně jdou mimo mě, protože přidat tlak na turbu a dát víc nafty nebo benzínu má opravdu účinek zvýšení výkonu, avšak naladit spravně turbo motor, třeba Mitsubishi Lancer EVO, je také docela fuška a nemám možnost se tímto zabývat. I tohle lze udělat několika způsoby a Ti co to opravdu umí, se také musí usmívat nad nějakou univerzální refleší řídící jednotky.
Jak jsem říkal, opusťme ropáky a turba, udělat dobře atmosféru je možná složitějsí a udělat dobře program pro vysoce výkonné atmosferické motory, jako Honda bezesporu má, už opravdu není lehká záležitost. Ladil jsem si H22 v Preludce, B16 ve VTi a další, až jsem skončil u K20 a CTR, tady už mám za sebou poměrně dlouhou cestu a konečně jsem se dostal k tomu, že můžu zodpovědně prohlásit "Vím, že nic nevím" (na rozdíl od chiptuningových firem, které vědí všechno, do té doby než se jich na něco nezeptáte).
Rychle se zmíním o té první kategorii, což jsou všechny motory před motory nové generace F20, K20, K24 a pod. U těchto motorů všem radím, aby se na chiptuning vykašlali nebo si dohodli přesné podmínky. Je totiž hodně naivní si myslet, že nějakým chiptuningem u kvalitní atmosféry s výkonem 100HP na litr obsahu dostanu 10% výkonu navíc, dokonce ani 5% není moc reálné. Obecně ty firmy totiž využijí vlastně subjektivního zkresleného pocitu člověka, k tomu navíc ještě hřeší na to, že člověk nemá možnost provádět měření výkonu na motorové brzdě (je to dost peněz a práce) a kolová brzda má při měření sama o sobě dost nepřesností od přenosu výkonu přes kola na válce až po dopočítávání výkonu na motoru obecným vzorcem. Jak tedy upravit program aby byl zákazník "spokojený"? Budete se divit, ale třeba u VTi stačí vlastně posunout hodnotu spínání VTEC, před tímto bodem malinko třeba ubrat benzín a za tímto bodem o něco benzín přidat. Co se stane? Před sepnutím VTEC bude výkon o něco menší, ale to se nedá poznat. Když pak dojde k sepnutí VTEC, jsem hned unešen, protože to spíná dříve a je to vlastně jedíná měřitelná změna. Ovšem subjektivně, díky menšímu výkonu v nižších otáčkách, dojde k citelnějšímu zátahu auta po sepnutí VTEC a my klidně s krásným pocitem, jak nám to teď jede, vytáhneme prachy za chiptuning. Vám tohle stačí???
A u ostatních motorů se to dělá podobně, ale třeba bez toho spínání VTEC a vymyslí se jiná finta. Jen pro informaci, na sériovém motoru B16 z VTi originální závodní jednotka Mugen (stála kolem 50tis. !!!) dokázala přidat nějakých 6-10HP, měřeno na motorové brzdě.
Takže co doporučit. Buď se do toho vůbec nepouštět, nebo si dohodnout následující podmínky, je to pak o něco dražší, ale víte na čem jste: Před chiptuningem si zajedete na kolovou brzdu, potom zajedete na chiptuning a pokud možno hned, kvůli schodným klimatickým podmínkám, znovu na brzdu. Pokud rozdíl nebude uspokojivý nebo alespoň takový, jaký úpravce sliboval, ať Vám vrátí peníze a zaplatí brzdu, to ale musíte mít, nejraději písemně, dohodnuto předem. Možná budete překvapeni, kolik úpravců po těchto požadavcích "odstoupí". Proč to musí být co nejdříve a pokud možno při stejných klimatických podmínkách, není určitě nutné vysvětlovat.
No a co u motorů F20, K20, K24 a podobných??? Tam jednoduchý chiptuning důrazně nedoporučuji. Tato jednotka je díky variabilnímu časování, které je ještě navíc spojené s natáčením vačky, opravdu hodně složitá. U starších jednotek se zjednodušeně řečeno jedná o kombinaci dvou map motoru (VTEC vypnuto a VTEC zapnuto), ale u těch nových motorů to je 6 základních map bez VTEC a 6 základních map motoru se sepnutým VTEC, což je právě dáno možností kombinace s natočením vačky o 0-50 stupňů (v základních skocích po 10 stupních), což se dá ještě jemně doladovat, no prostě dokonalé, ale blázinec ) . Opravdu to nejnižší co funguje jsou Hondata, ale ani ty Vám v ceně nedají (a vlastně ani nemůžou) optimální mapu motoru. Pouze jakousi obecnou a univerzální, kterou (jak sami upozorňují) je třeba upravit. I tady si myslet, že nějak sáhnu do programu a nastavím si správně mapu "od oka", je holý nesmysl a většinou pak vede k horším výsledkům než v sérii. Zde jdou sice lehce nastavovat hodnoty spínání VTEC a chování motoru v jednotlivých režimech, ale zase pro změnu to je tak složité, že pro základní doladění potřebuje člověk nějakých 5-20 měření (podle zkušeností) a pro člověka, který to nikdy nedělal, je to vlastně nemožné doladit správně. Jen na okraj, kdo Vás nechá takhle dlouho řádit na brzdě??? (a hlavně za kolik).
Zase jen poslední poznámka, na CTR 7G mám pro demonstraci svých tvrzení jeden program, kde úmyslně před sepnutím VTEC snížím na 0,5sec výkon motoru asi o 20%, to pak máte po sepnutí VTEC pocit, že to auto má najednou o 50HP víc, jak to zatáhne a ještě nikdo nepoznal ten pokles, přestože je tak velký. Vysvětlení je zase prosté, většinou se toto zkouší na nižší rychlostní stupně, kde se motor vytáčí poměrně ochotně a nějakou prodlevu 0,5sec ani nepostřehnete ) zato ten záááátah...
Asi jsem Vás moc nepotěšil ( , ale berte to spíš jako varování, ve kterém se odráží moje silně negativní zkušenosti s chiptuningovými firmami, ale zase zdůrazňuji, že to co jsem napsal, platí u výkonných atmosferických motorů, protože mé zkušenosti s ropákama jsou hodně malé a s pořádným turbo-benzínem to taky není "moc" valné.