Chiptuning ano, či ne?

Chiptuning ano, či ne?

Příspěvekod dany v ned 14. pro 2008 14:28:11

Vzhledem k tomu, že začínám mít poměrně dost dotazů na chiptuning, rozhodl jsem se hodit pár řádek sem do blogu. To co tu píšu, jsou převážně moje zkušenosti s laděním řídích jednotek obohacené o zkušenosti opravdových profesionálů, se kterými mám tu možnost spolupracovat.

Nebudu se tu vůbec zabývat (pro mě úplně nezajímavou) kategorií dieselů a turbo-dieselů. Turbo motory obecně jdou mimo mě, protože přidat tlak na turbu a dát víc nafty nebo benzínu má opravdu účinek zvýšení výkonu, avšak naladit spravně turbo motor, třeba Mitsubishi Lancer EVO, je také docela fuška a nemám možnost se tímto zabývat. I tohle lze udělat několika způsoby a Ti co to opravdu umí, se také musí usmívat nad nějakou univerzální refleší řídící jednotky.

Jak jsem říkal, opusťme ropáky a turba, udělat dobře atmosféru je možná složitějsí a udělat dobře program pro vysoce výkonné atmosferické motory, jako Honda bezesporu má, už opravdu není lehká záležitost. Ladil jsem si H22 v Preludce, B16 ve VTi a další, až jsem skončil u K20 a CTR, tady už mám za sebou poměrně dlouhou cestu a konečně jsem se dostal k tomu, že můžu zodpovědně prohlásit "Vím, že nic nevím" (na rozdíl od chiptuningových firem, které vědí všechno, do té doby než se jich na něco nezeptáte).

Rychle se zmíním o té první kategorii, což jsou všechny motory před motory nové generace F20, K20, K24 a pod. U těchto motorů všem radím, aby se na chiptuning vykašlali nebo si dohodli přesné podmínky. Je totiž hodně naivní si myslet, že nějakým chiptuningem u kvalitní atmosféry s výkonem 100HP na litr obsahu dostanu 10% výkonu navíc, dokonce ani 5% není moc reálné. Obecně ty firmy totiž využijí vlastně subjektivního zkresleného pocitu člověka, k tomu navíc ještě hřeší na to, že člověk nemá možnost provádět měření výkonu na motorové brzdě (je to dost peněz a práce) a kolová brzda má při měření sama o sobě dost nepřesností od přenosu výkonu přes kola na válce až po dopočítávání výkonu na motoru obecným vzorcem. Jak tedy upravit program aby byl zákazník "spokojený"? Budete se divit, ale třeba u VTi stačí vlastně posunout hodnotu spínání VTEC, před tímto bodem malinko třeba ubrat benzín a za tímto bodem o něco benzín přidat. Co se stane? Před sepnutím VTEC bude výkon o něco menší, ale to se nedá poznat. Když pak dojde k sepnutí VTEC, jsem hned unešen, protože to spíná dříve a je to vlastně jedíná měřitelná změna. Ovšem subjektivně, díky menšímu výkonu v nižších otáčkách, dojde k citelnějšímu zátahu auta po sepnutí VTEC a my klidně s krásným pocitem, jak nám to teď jede, vytáhneme prachy za chiptuning. Vám tohle stačí???

A u ostatních motorů se to dělá podobně, ale třeba bez toho spínání VTEC a vymyslí se jiná finta. Jen pro informaci, na sériovém motoru B16 z VTi originální závodní jednotka Mugen (stála kolem 50tis. !!!) dokázala přidat nějakých 6-10HP, měřeno na motorové brzdě.

Takže co doporučit. Buď se do toho vůbec nepouštět, nebo si dohodnout následující podmínky, je to pak o něco dražší, ale víte na čem jste: Před chiptuningem si zajedete na kolovou brzdu, potom zajedete na chiptuning a pokud možno hned, kvůli schodným klimatickým podmínkám, znovu na brzdu. Pokud rozdíl nebude uspokojivý nebo alespoň takový, jaký úpravce sliboval, ať Vám vrátí peníze a zaplatí brzdu, to ale musíte mít, nejraději písemně, dohodnuto předem. Možná budete překvapeni, kolik úpravců po těchto požadavcích "odstoupí". Proč to musí být co nejdříve a pokud možno při stejných klimatických podmínkách, není určitě nutné vysvětlovat.

No a co u motorů F20, K20, K24 a podobných??? Tam jednoduchý chiptuning důrazně nedoporučuji. Tato jednotka je díky variabilnímu časování, které je ještě navíc spojené s natáčením vačky, opravdu hodně složitá. U starších jednotek se zjednodušeně řečeno jedná o kombinaci dvou map motoru (VTEC vypnuto a VTEC zapnuto), ale u těch nových motorů to je 6 základních map bez VTEC a 6 základních map motoru se sepnutým VTEC, což je právě dáno možností kombinace s natočením vačky o 0-50 stupňů (v základních skocích po 10 stupních), což se dá ještě jemně doladovat, no prostě dokonalé, ale blázinec :o) . Opravdu to nejnižší co funguje jsou Hondata, ale ani ty Vám v ceně nedají (a vlastně ani nemůžou) optimální mapu motoru. Pouze jakousi obecnou a univerzální, kterou (jak sami upozorňují) je třeba upravit. I tady si myslet, že nějak sáhnu do programu a nastavím si správně mapu "od oka", je holý nesmysl a většinou pak vede k horším výsledkům než v sérii. Zde jdou sice lehce nastavovat hodnoty spínání VTEC a chování motoru v jednotlivých režimech, ale zase pro změnu to je tak složité, že pro základní doladění potřebuje člověk nějakých 5-20 měření (podle zkušeností) a pro člověka, který to nikdy nedělal, je to vlastně nemožné doladit správně. Jen na okraj, kdo Vás nechá takhle dlouho řádit na brzdě??? (a hlavně za kolik).

Zase jen poslední poznámka, na CTR 7G mám pro demonstraci svých tvrzení jeden program, kde úmyslně před sepnutím VTEC snížím na 0,5sec výkon motoru asi o 20%, to pak máte po sepnutí VTEC pocit, že to auto má najednou o 50HP víc, jak to zatáhne a ještě nikdo nepoznal ten pokles, přestože je tak velký. Vysvětlení je zase prosté, většinou se toto zkouší na nižší rychlostní stupně, kde se motor vytáčí poměrně ochotně a nějakou prodlevu 0,5sec ani nepostřehnete :o) zato ten záááátah...

Asi jsem Vás moc nepotěšil :o( , ale berte to spíš jako varování, ve kterém se odráží moje silně negativní zkušenosti s chiptuningovými firmami, ale zase zdůrazňuji, že to co jsem napsal, platí u výkonných atmosferických motorů, protože mé zkušenosti s ropákama jsou hodně malé a s pořádným turbo-benzínem to taky není "moc" valné.
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: Chiptuning ano, či ne?

Příspěvekod LK7R v pon 15. pro 2008 16:36:46

S K20 motorem a ECU s KPRO se dá slušně pořešit základní naladění (pokud má člověk WB lambdu, nebo PRB ECU a OEM US lambdu) jen čisté naladění AF je dost znatelné a vychytat správné přepnutí VTEC se dá "subjektivně" taky naladit.

Nejvetším paradoxem dobře naladěného K20 motoru je, že pocitově na první svezení to auto "nejede". Je to dáno přesně tím co Dany popisuje - není žádný veliký propad výkonu před přepnutím VTECu a průběh je hladký a přechod na VTEC téměř neznatelný. Zato po pár kilometrech člověk zjistí, že nemusí při předjíždění řadit na nižsí stupně a auto je celkove pružnější a hlavně jízda má "lehký nádech" - prostě se tomu autu chce...

AF a VTEC point je ten největší základ, schované koně jsou zapykané v zapalování a správné volbě natočení sací vačky (to se ovšem bez válcové brzdy špatně ladí - jsou na to SW co počítají "výkon" na základě zrychlení - něco jako Gtech).

Moje auto je naladěno zatím jen AF a VTEC, IGN jen od oka a aby neklepalo, přesto je rozdíl hodně znatelný. Základní mapy od Hondaty jsou většinou velmi bohaté a není nic neobvyklého, když při plné palbě jede motor na směs kolem 10,5-11 (záleží na tom jak dobře funguje sání v kombinaci s výfukovým potrubím). Naladěním na 13,2 - 13,4 je nárůst výkonu znatelný i bez brzdy.

:twisted:
Honda CTR 7g K20A, TODA, KPRO, INVIDIA, ITG, 200+ HP http://www.honda-club.cz/forum/garage.php?mode=view_vehicle&CID=37
Honda S2000 AP2
Uživatelský avatar
LK7R
 
Příspěvky: 459
Registrován: pon 15. pro 2008 13:46:50

Re: Chiptuning ano, či ne?

Příspěvekod dany v úte 16. pro 2008 21:27:47

Ono to neni jen o tom, nastavit AF poměr a optimálně najít VTEC point. Daleko důležitější je si uvědomit, pro jaké auto motor ladím a co od něj majitel čeká. Mě osobně vlastně ani VTEC point moc nezajímá, protože já osobně tento bod překračuji poučas občas (při rozjezdu), daleko důležitější je tento bod nastavit s ohledem na použitou převodovku tak, aby motor z VTEC po přeřazení na vyšší rychlostní stupeň "nevypadl". Nastavení VTEC bodu pak podřídím celkovým požadavkům.

Sériové mapy nejsou příliž bohaté, jen prostě obsahují dostatek paliva pro to, aby se motor benzínem dostatečně chladil a tudíž vydržel co nejvíce. Tento optimální sériový poměr je opravdu kolem 12:1, ale auto jede vždy nejlépe při mírně chudé směsi, řekněme někde kolem 15:1, to se však zase špatně chladí motor, takže optimum je někde mezi maximálním výkonem a požadovanou životností, což se u každého majitele liší. Proto nelze říct, tenhle poměr je nejlepší, je to všechno daleko složitější a prostě to vyžaduje individuální přístup, který já preferuji. Opravdu mě nebaví stavět auta, která umí jezdit rovně a na dálnici, případně vydrží 10tis. km. Jestli je nastaven AF poměr optimálně se dá poznat i třeba podle svíček.

Většinou mě zajímá hlavně průběh kroutícího momentu, který preferuji před maximálním výkonem, protože ten je pro dynamiku auta myslím důležitější. Jenže dynamika jde daleko více (u takto výkoného motoru) ovlivnit třeba správným poskládáním převodovky. Celkově tedy nechávám úpravy motoru až na poslední místa (a všem to vřele doporučuji), protože pro jízdní vlastnosti není důležitý výkon, ale jak se to auto chová a jestli se vlastně vůbec optimálně ten výkon dokáže přenést na silnici. Proto současně řeším podvozek, brzdy a další, prostě auto jako komplex. Řídím se heslem, že "motor není to, co tě drží na silnici" a "co neubrzdíš, to neukecáš".
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: Chiptuning ano, či ne?

Příspěvekod LK7R v sob 27. pro 2008 2:10:03

Je to motor od motoru jiny,ale co sem zatim videl tak u K20 je to kolem tech 13:1 kde lezi max vykon. Kroutak vetsinou ukazuje i kde je vykon a podle nej se vetsinou taky ladi.
Honda CTR 7g K20A, TODA, KPRO, INVIDIA, ITG, 200+ HP http://www.honda-club.cz/forum/garage.php?mode=view_vehicle&CID=37
Honda S2000 AP2
Uživatelský avatar
LK7R
 
Příspěvky: 459
Registrován: pon 15. pro 2008 13:46:50


Zpět na Motor, ECU

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků

cron