Focus RS II
Napsal: ned 16. srp 2009 22:21:32
Focus RS II, 24 hodin, neomezené kilometry... Tak přesně tenhle dárek jsem dostal nejen od sourozenců ke třicátinám - co Vám budu povídat, radost mi udělali velikou... Takže tímto letí ještě jednou mnohá díky ségře a Davidovi, bráchovi a Báře!
Je mi jasný, že profesionálních recenzí Focusu RS jste všichni přečetli a viděli spoustu, takže to berte jako zhodnocení jednoho amatéra, co sám jezdí s koncepčně stejným autem (silnější předokolka se samosvorem (CTR7G, quaife, cca 220 koní)) a občas má možnost povozit se i na nějakých dalších autech (v kontextu následujícího textu především Evo VIII + CTR8G)...
Nebudu se rozepisovat do jednoho dlouhého textu (od prvních dojmů až po závěrečný spěch domů), ale pro přehlednost to vezmu po kategoriích - každej si aspoň najde to, co ho zajímá nejvíc...
Design - Ačkoliv téhle kategorii obvykle přikládám minimální význam, tak tentokrát od ní začnu (asi proto, že to bylo to první, s čím jsem se seznámil, když mi auto přivezli)... Sám nemám rád přeplácaná auta, nicméně tohle auto naživo vypadá opravdu dobře, i když by někdo mohl namítnout, že na něj nalepili tolik věcí, až nakonec vypadá jak vánoční stromeček (obzvláště v zelené, kterou jsem měl k dispozici) a poněkud přehnaně (výrazná barva, velký gril (ve zpětnejch vypadá hodně hladově), extrémně vytažené blatníky, velké křídlo, difuzor, všelijaké otvory, velké výfuky...) - ale v kontextu toho, jak chtěl Ford zapůsobit (být nad ostatními HH a jít proti EVO/STI), se jim to myslím povedlo na výbornou... Kdekoliv jsem projel, tak auto naprosto spolehlivě hýbalo krky kolemjdoucích... Pokud bych někdy tohle auto kupoval, tak určitě právě v zelené - modrou mám spojenou s první generací RS a bílá je sice fajn, ale ne dost výjimečná... Takže za až lehce komiksový vzhled dávám palec nahoru!
Výkon - Tak, a jsme u toho... Jede, jede rychle, ale nepůsobí jako by měl mít 305 koní... Četl jsem dost recenzí a pokud se dobře pamatuju, nikde se nezmínili, že by snad tím třísetkoňovým dojmem nepůsobil... Což mě ted zpětně překvapuje, protože pokud tohle bylo 300 koní, tak dost z nich asi někde přišlo o nohu... Abych přidal i srovnání, tak proti Boxsteru S (252 koní) byl souboj v přímce vyrovnaný (ovšem nutno přiznat, že na palubě RS byl spolujezdec navíc a třeba papírovou stovku mají vlastně stejnou), ale především RS se nijak zásadně nevzdalovalo ani CTR8G (jednotka Hondata, svody CPL)... Pod plným plynem sice jelo RS rychleji, ale CTR8G dokázalo kontrovat při změně převodu - přeřazení bylo u CTR díky krátkým drahám rychlejší a především motor okamžitě zabíral... Naopak u RS po každém přeřazení chvilku trvalo, než se motor zase sebral, přestože pracoval v dostatečně vysokách otáčkách - takže celkově CTR ztrácelo jen minimálně... Jak vidno, turboefekt se u RS rozhodně vymazat nepodařilo... A bohužel právě charakter motoru bylo to, co mi na celém autě sedělo nejméně - ve 2,5-3 tis zabralo turbo, chvilku jsi se vezl na vlně točáku/výkonu, ale na pěti tisících už jsi cítil, že dál to nemá moc smysl... Až příliš turbodieselový projev, který mi ke sporťáku zkrátka nepasuje... Chyběla jakákoliv špička... A jelikož výkon je nad či na úrovni Evo/STI, pak musím říci, že akcelerace v Evu působí oproti RS přímo násilnickým dojmem - což je pro mě hodně velké překvapení, jelikož by RS díky jedné poháněné nápravě mělo mít výhodu díky menším ztrátám výkonu oproti složitým diferenciálům japonců...
Zvuk - První, co jsem zaznamenal, když jsem ujel pár kilometrů, bylo ticho... Svezl jsem i svou drahou polovičku, která z toho byla nadšená - prý to jede jaksi mimochodem, zkrátka v kabině nepůsobí dojmem, že motor se rozletí na počet součástek krát dva v příští sekundě... Jenže tohle já od sporťáku nečekám - nechci dát milion za auto kvůli tomu, aby se tím zvukem kochali všichni okolo až na mě... On totiž zvuk působí zvenku parádně, zvláště za autem, kdy je slyšet velmi pěkný, hluboký bas... Turbo si občas odfoukne, sem tam nějaká rána z výfuků... Pokud bych si odmyslel to turbo, tak zvuk na mě trochu působí dojmem starých vzduchem chlazených 911 - zkuste si představit takové uhlí sypané do sklepa po nějaké skluzavce... Jenže - ty o tom za volantem máš spíše takové tušení, zatímco ostatní se venku smějou (nebo nadávaj, to už si každý musí rozhodnout sám )... Utlumení zvuku v kabině naprosto chápu u HH typu GTI, ale u RS to neberu... Sorry....
Spotřeba - No, tak to dorazíme... Dal jsem tyhle tři témata za sebe, neboť se týkají v podstatě toho samého - motoru... Drtivá většina najetých km na silnicích 2.a 3.třídy v poměrně ostrém okreskovém tempu... Tady nemá cenu mnoho slov, strohé údaje řeknou více... Celkem najeto 873 km... Celková spotřeba 199,55 litrů (Carrera 100)... Průměrná spotřeba 22,86 na sto... Celková cena benzinu 6322 Kč... Cena paliva na 1 km = 7,24 Kč... TY KRÁVO!!!
Řazení - Trochu delší dráhy, ale jinak přesné... Řadička a zejména spojka šly velmi zlehka, což možná ne každému úplně vyhovuje, ale mně ano... Takže tady určitě body k dobru.
Řízení - Dle mého velmi, velmi dobré... Když jsem řídil FRS I, získal jsem dojem, že každý FWD auto se samosvorem bude lítat zprava doleva, když se mu zrovna zachce... Tenhle dojem jsem si upravil, když jsem dal quaife do svého CTR - ve srovnání s FRSI to byla z pohledu řízení pohoda... A FRS II funguje rovněž v podstatě bez problémů... Řízení celkově velmi přesné, o trochu méně strmé než v případě CTR8G, což mi ale plně vyhovuje... A zároveň člověk stále věděl, co se s přední nápravou děje - další body k dobru, no vida!
Podvozek - Jednoznačně to nejlepší na celém autě! První dojem je, že je až překvapivě komfortní... Zpočátku jsem si nemohl zvyknout na v zatáčkách lehounce se nořící záď a měl dojem až příliš měkkého podvozku, takže chvilku trvalo, než jsem mu začal věřit... Ale po dalších a dalších kilometrech člověk získává na jistotě, auto po silnici takříkajíc pluje, nenechá se příliš rozhodit nerovnostmi... A při blížení se k limitům nepůsobí nijak přehnaně nedotáčivě - naopak zadní náprava se začne lehounce tlačit do lehké přetáčivosti a v kombinaci s plynem a záběrem samosvoru je to celé nádherně řiditelné... Super! Od uvedení RS jsem nadával na to, že v základu má 19-palcová kola (a stojím si za svým - považuju to v nižší střední za nesmysl), ale překvapivě se nijak zásadně neprojevují na komfortu jízdy... Gumy Continental 235/35 fungují také pěkně (i když jsou samozřejmě vzhledem k šířce lehce citlivější na vyjeté koleje), drží se slušně (ale na semislick to nemá) a pouští se krásně progresivně, což vše přispívá k výborné ovladatelnosti... Tady dávám RS hodně bodů...
Brzdy - Jel jsem zpočátku klidnější tempo a při používání na 60-70% se jevily velmi dobře, i když dráha brzdového pedálu byla až příliš dlouhá (což ovšem přispívalo k pocitu dobré dávkovatelnosti)... Při opravdu ostré jízdě se ale začaly hodně rychle přehřívat, auto mělo při plném brždění dost neklidnou záď a problémem najednou byl i ten dlouhý chod pedálu - člověk by v tu chvíli chtěl, aby reagovaly o hodně dřív... Problém s účinkem a přehříváním by dost možná vyřešily lepší desky, u chodu pedálu si ale nejsem tak jistý... Takže tady i přes dobrý první dojem nakonec spíše výhrady, protože tohle má být ultimativní auto (nebo se tak alespoň tváří), čemuž by měly odpovídat i brzdy...
Interiér - Vezmu to pouze z ergonomického hlediska... Sedí se opravdu hodně vysoko, ale pozici pedály-já-volant jsem si našel okamžitě a byl s ní spokojen po celou dobu ježdění... Recara vypadají krásně, mají docela měkký sedák a celkově jsou dostatečně pohodlná... I přes jejich ultimativní vzhled bych ale uvítal ještě trochu těsnější boční vedení, i když možná bych měl jen víc chodit do posilovny... Prostor v kufru - taška se mi tam vešla, takže spokojenost...
Celkový dojem
Takže co říci závěrem...To auto mě bavilo, zejména svým výborným podvozkem... Taky skvěle vypadá a dokáže být i přes určité výtky k výkonu velmi rychlé... Jo - a ostatní auta tak nějak přirozeně očekávají, že když se k nim zezadu přiženete, je jejich osudem být předjet... Jenže je tu několik ALE - a všechna se točí okolo motoru... Prvním je samotné podání výkonu, kterému chybí sportovní charakter... Druhým bodem je zvuk - sakra, když to auto vypadá, jakoby právě uteklo z atletické laboratoře, tak proč mám uvnitř občas dojem jak v limuzíně? A třetí bod- průměrná spotřeba 23 litrů na 100 km... Abych byl ochoten akceptovat takovou spotřebu, musí to auto být neurvale rychlé, což RS při vší úctě není... Vzhled auta tak slibuje více, než nakonec RS nabídne a vlastně se trochu divím všem těm možná až nekriticky pozivitním recenzím... Komfortní podvozek a řiditelnost srovnatelná s obyčejným Focusem je fajn, ale kdo by to při té spotřebě chtěl používat na denní ježdění? A naopak - když budu chtít ultimativní auto a jsem ochoten akceptovat tu hrozivou spotřebu, nebudu brát předokolku, jejiž motor není v interiéru skoro slyšet a v zrcátkách se mi udrží kdejakej dobře řízenej hot hatch... Takže otázka za milion? RS dle mého není tou správnou odpovědí (i když status RS a obecně ostrých aut od Fordu zajistí, že se v podstatě všechna prodají (často lidem, kteří se s ním vlastně ještě ani nesvezli a stejně podepsali...)). Snad se na mě nebudou sourozenci za lehce kritický tón recenze zlobit - já se vážně skvěle bavil a za dárek ještě jednou moc děkuju! Sakra, prostě jen ten motor...
Je mi jasný, že profesionálních recenzí Focusu RS jste všichni přečetli a viděli spoustu, takže to berte jako zhodnocení jednoho amatéra, co sám jezdí s koncepčně stejným autem (silnější předokolka se samosvorem (CTR7G, quaife, cca 220 koní)) a občas má možnost povozit se i na nějakých dalších autech (v kontextu následujícího textu především Evo VIII + CTR8G)...
Nebudu se rozepisovat do jednoho dlouhého textu (od prvních dojmů až po závěrečný spěch domů), ale pro přehlednost to vezmu po kategoriích - každej si aspoň najde to, co ho zajímá nejvíc...
Design - Ačkoliv téhle kategorii obvykle přikládám minimální význam, tak tentokrát od ní začnu (asi proto, že to bylo to první, s čím jsem se seznámil, když mi auto přivezli)... Sám nemám rád přeplácaná auta, nicméně tohle auto naživo vypadá opravdu dobře, i když by někdo mohl namítnout, že na něj nalepili tolik věcí, až nakonec vypadá jak vánoční stromeček (obzvláště v zelené, kterou jsem měl k dispozici) a poněkud přehnaně (výrazná barva, velký gril (ve zpětnejch vypadá hodně hladově), extrémně vytažené blatníky, velké křídlo, difuzor, všelijaké otvory, velké výfuky...) - ale v kontextu toho, jak chtěl Ford zapůsobit (být nad ostatními HH a jít proti EVO/STI), se jim to myslím povedlo na výbornou... Kdekoliv jsem projel, tak auto naprosto spolehlivě hýbalo krky kolemjdoucích... Pokud bych někdy tohle auto kupoval, tak určitě právě v zelené - modrou mám spojenou s první generací RS a bílá je sice fajn, ale ne dost výjimečná... Takže za až lehce komiksový vzhled dávám palec nahoru!
Výkon - Tak, a jsme u toho... Jede, jede rychle, ale nepůsobí jako by měl mít 305 koní... Četl jsem dost recenzí a pokud se dobře pamatuju, nikde se nezmínili, že by snad tím třísetkoňovým dojmem nepůsobil... Což mě ted zpětně překvapuje, protože pokud tohle bylo 300 koní, tak dost z nich asi někde přišlo o nohu... Abych přidal i srovnání, tak proti Boxsteru S (252 koní) byl souboj v přímce vyrovnaný (ovšem nutno přiznat, že na palubě RS byl spolujezdec navíc a třeba papírovou stovku mají vlastně stejnou), ale především RS se nijak zásadně nevzdalovalo ani CTR8G (jednotka Hondata, svody CPL)... Pod plným plynem sice jelo RS rychleji, ale CTR8G dokázalo kontrovat při změně převodu - přeřazení bylo u CTR díky krátkým drahám rychlejší a především motor okamžitě zabíral... Naopak u RS po každém přeřazení chvilku trvalo, než se motor zase sebral, přestože pracoval v dostatečně vysokách otáčkách - takže celkově CTR ztrácelo jen minimálně... Jak vidno, turboefekt se u RS rozhodně vymazat nepodařilo... A bohužel právě charakter motoru bylo to, co mi na celém autě sedělo nejméně - ve 2,5-3 tis zabralo turbo, chvilku jsi se vezl na vlně točáku/výkonu, ale na pěti tisících už jsi cítil, že dál to nemá moc smysl... Až příliš turbodieselový projev, který mi ke sporťáku zkrátka nepasuje... Chyběla jakákoliv špička... A jelikož výkon je nad či na úrovni Evo/STI, pak musím říci, že akcelerace v Evu působí oproti RS přímo násilnickým dojmem - což je pro mě hodně velké překvapení, jelikož by RS díky jedné poháněné nápravě mělo mít výhodu díky menším ztrátám výkonu oproti složitým diferenciálům japonců...
Zvuk - První, co jsem zaznamenal, když jsem ujel pár kilometrů, bylo ticho... Svezl jsem i svou drahou polovičku, která z toho byla nadšená - prý to jede jaksi mimochodem, zkrátka v kabině nepůsobí dojmem, že motor se rozletí na počet součástek krát dva v příští sekundě... Jenže tohle já od sporťáku nečekám - nechci dát milion za auto kvůli tomu, aby se tím zvukem kochali všichni okolo až na mě... On totiž zvuk působí zvenku parádně, zvláště za autem, kdy je slyšet velmi pěkný, hluboký bas... Turbo si občas odfoukne, sem tam nějaká rána z výfuků... Pokud bych si odmyslel to turbo, tak zvuk na mě trochu působí dojmem starých vzduchem chlazených 911 - zkuste si představit takové uhlí sypané do sklepa po nějaké skluzavce... Jenže - ty o tom za volantem máš spíše takové tušení, zatímco ostatní se venku smějou (nebo nadávaj, to už si každý musí rozhodnout sám )... Utlumení zvuku v kabině naprosto chápu u HH typu GTI, ale u RS to neberu... Sorry....
Spotřeba - No, tak to dorazíme... Dal jsem tyhle tři témata za sebe, neboť se týkají v podstatě toho samého - motoru... Drtivá většina najetých km na silnicích 2.a 3.třídy v poměrně ostrém okreskovém tempu... Tady nemá cenu mnoho slov, strohé údaje řeknou více... Celkem najeto 873 km... Celková spotřeba 199,55 litrů (Carrera 100)... Průměrná spotřeba 22,86 na sto... Celková cena benzinu 6322 Kč... Cena paliva na 1 km = 7,24 Kč... TY KRÁVO!!!
Řazení - Trochu delší dráhy, ale jinak přesné... Řadička a zejména spojka šly velmi zlehka, což možná ne každému úplně vyhovuje, ale mně ano... Takže tady určitě body k dobru.
Řízení - Dle mého velmi, velmi dobré... Když jsem řídil FRS I, získal jsem dojem, že každý FWD auto se samosvorem bude lítat zprava doleva, když se mu zrovna zachce... Tenhle dojem jsem si upravil, když jsem dal quaife do svého CTR - ve srovnání s FRSI to byla z pohledu řízení pohoda... A FRS II funguje rovněž v podstatě bez problémů... Řízení celkově velmi přesné, o trochu méně strmé než v případě CTR8G, což mi ale plně vyhovuje... A zároveň člověk stále věděl, co se s přední nápravou děje - další body k dobru, no vida!
Podvozek - Jednoznačně to nejlepší na celém autě! První dojem je, že je až překvapivě komfortní... Zpočátku jsem si nemohl zvyknout na v zatáčkách lehounce se nořící záď a měl dojem až příliš měkkého podvozku, takže chvilku trvalo, než jsem mu začal věřit... Ale po dalších a dalších kilometrech člověk získává na jistotě, auto po silnici takříkajíc pluje, nenechá se příliš rozhodit nerovnostmi... A při blížení se k limitům nepůsobí nijak přehnaně nedotáčivě - naopak zadní náprava se začne lehounce tlačit do lehké přetáčivosti a v kombinaci s plynem a záběrem samosvoru je to celé nádherně řiditelné... Super! Od uvedení RS jsem nadával na to, že v základu má 19-palcová kola (a stojím si za svým - považuju to v nižší střední za nesmysl), ale překvapivě se nijak zásadně neprojevují na komfortu jízdy... Gumy Continental 235/35 fungují také pěkně (i když jsou samozřejmě vzhledem k šířce lehce citlivější na vyjeté koleje), drží se slušně (ale na semislick to nemá) a pouští se krásně progresivně, což vše přispívá k výborné ovladatelnosti... Tady dávám RS hodně bodů...
Brzdy - Jel jsem zpočátku klidnější tempo a při používání na 60-70% se jevily velmi dobře, i když dráha brzdového pedálu byla až příliš dlouhá (což ovšem přispívalo k pocitu dobré dávkovatelnosti)... Při opravdu ostré jízdě se ale začaly hodně rychle přehřívat, auto mělo při plném brždění dost neklidnou záď a problémem najednou byl i ten dlouhý chod pedálu - člověk by v tu chvíli chtěl, aby reagovaly o hodně dřív... Problém s účinkem a přehříváním by dost možná vyřešily lepší desky, u chodu pedálu si ale nejsem tak jistý... Takže tady i přes dobrý první dojem nakonec spíše výhrady, protože tohle má být ultimativní auto (nebo se tak alespoň tváří), čemuž by měly odpovídat i brzdy...
Interiér - Vezmu to pouze z ergonomického hlediska... Sedí se opravdu hodně vysoko, ale pozici pedály-já-volant jsem si našel okamžitě a byl s ní spokojen po celou dobu ježdění... Recara vypadají krásně, mají docela měkký sedák a celkově jsou dostatečně pohodlná... I přes jejich ultimativní vzhled bych ale uvítal ještě trochu těsnější boční vedení, i když možná bych měl jen víc chodit do posilovny... Prostor v kufru - taška se mi tam vešla, takže spokojenost...
Celkový dojem
Takže co říci závěrem...To auto mě bavilo, zejména svým výborným podvozkem... Taky skvěle vypadá a dokáže být i přes určité výtky k výkonu velmi rychlé... Jo - a ostatní auta tak nějak přirozeně očekávají, že když se k nim zezadu přiženete, je jejich osudem být předjet... Jenže je tu několik ALE - a všechna se točí okolo motoru... Prvním je samotné podání výkonu, kterému chybí sportovní charakter... Druhým bodem je zvuk - sakra, když to auto vypadá, jakoby právě uteklo z atletické laboratoře, tak proč mám uvnitř občas dojem jak v limuzíně? A třetí bod- průměrná spotřeba 23 litrů na 100 km... Abych byl ochoten akceptovat takovou spotřebu, musí to auto být neurvale rychlé, což RS při vší úctě není... Vzhled auta tak slibuje více, než nakonec RS nabídne a vlastně se trochu divím všem těm možná až nekriticky pozivitním recenzím... Komfortní podvozek a řiditelnost srovnatelná s obyčejným Focusem je fajn, ale kdo by to při té spotřebě chtěl používat na denní ježdění? A naopak - když budu chtít ultimativní auto a jsem ochoten akceptovat tu hrozivou spotřebu, nebudu brát předokolku, jejiž motor není v interiéru skoro slyšet a v zrcátkách se mi udrží kdejakej dobře řízenej hot hatch... Takže otázka za milion? RS dle mého není tou správnou odpovědí (i když status RS a obecně ostrých aut od Fordu zajistí, že se v podstatě všechna prodají (často lidem, kteří se s ním vlastně ještě ani nesvezli a stejně podepsali...)). Snad se na mě nebudou sourozenci za lehce kritický tón recenze zlobit - já se vážně skvěle bavil a za dárek ještě jednou moc děkuju! Sakra, prostě jen ten motor...