Soukromé srovnání sériových 8G se 7G

Komplexní pohled na auta a jejich srovnání, zkušenosti, komplexní úpravy, testy

Soukromé srovnání sériových 8G se 7G

Příspěvekod dany v ned 14. pro 2008 13:43:57

Měl jsem možnost otestovat nové CTR ihned po přivezení prvního kousku Hondou do ČR (to už je dlouho :o) ), ale tím pádem jsem do rukou dostal úplně nezajeté auto, se kterým se nejdříve muselo opatrně. Později jsem měl možnost toto srovnání zopakovat již se zajetým autem. Mé závěry zůstali téměř totožné, proto uveřejňuji článek téměř v původní verzi.

DSD_2731.jpg
Testované CTR 8G
DSD_2731.jpg (17.98 KiB) Zobrazeno 6422 krát
DSD_2641.jpg
Detail CTR7G x CTR8G
DSD_2641.jpg (19.42 KiB) Zobrazeno 6421 krát


Sám vlastním CTR 7G a strávil jsem s ním nějakých 120tis. km. Můj CTR 7G není sériový (má nějaké koně navíc díky úpravám motoru, stavitelný podvozek, velké brzdy, LSD, zkrácenou převodovku a další "drobnosti"), ale pro co nejlepší a nejobjektivnější porovnání jsem auto přes noc přestavěl na co nejvíce sériové (originál brzdy, přeprogramoval jsem řídící jednotku na sériový program, vrátil originální tlumiče a pružiny, sériové sání, sériový výfuk s katem, ba dokonce jsem si sjel i půjčit originální kola s pneu), přesto mi nějaký ten kůň navíc asi zůstal a hlavně ve zkrácené převodovce stále pracuje LSD.

Srovnání bude subjektivní (jako všechna), ačkoli vychází z průběžné, více než desetileté zkušenosti s Hondou.

DSD_2639.jpg
DSD_2639.jpg (26.21 KiB) Zobrazeno 6419 krát


S CTR 8G jsem se svým kamarádem najezdil kromě „zajížděcích“ kilometrů něco přes 200 „ostřejších“ na rychlostních zkouškách rally Příbram po méně kvalitních silnicích, takže jak se bude chovat na okruhu a dálnici si nechám ještě pro samostatný článek, protože mě opravdu zajímá spíše tento druh provozu. :o) Jezdili jsme „docela“ rychle a hlavně stále obě auta za sebou s pravidelným střídáním aut, jak v pořadí, tak i řidičů, takže bylo přímé porovnání chování aut za shodných podmínek i s částečným vyloučením nejslabšího článku – řidiče.

Nebudu popisovat všechno a zastavím se jen podle mě u podstatných věcí, ostatně jezdil s ním snad už každý. :o) Exteriér se mě samozřejmě líbí a hlavně pohled zepředu je oproti 7G daleko agresivnější a dynamičtější, interiér mi také nevadí, ačkoli jsem si za celou dobu nemohl zvyknou pro mě špatně viditelný otáčkoměr. Člověku sice mají pomáhat LED řazení, ale ve slunném počasí na ně téměř nebylo vidět. Na okruhu a na dálnici to s nimi bude určitě lepší, ale na nerovném povrchu nemá člověk na luštění moc času. Sedačky jsou hodně dobré. Řazení je ještě o chlup lepší než u CTR 7G (a jen o chlup za řazením v S2000), ale ta strmost řízení, ta je prostě famózní. Brzdy jsou vlastně stejné jako u 7G, avšak zde se projevila vyšší hmotnost 8G a brzdy zde vadly o něco dříve. Srdcem auta je však motor. Ten má sice pár úprav (podle mě spíš k horšímu), ale blok je shodný s CTR 7G. Ze změn, které se projevují na 8G, je nejvíce cítit zásah elektrického ovládání klapky, které má pro mě nepochopitelně dlouhou odezvu. U 7G chcete sešlápnout plyn na podlahu a už někde v půli dráhy motor reaguje u 8G stačíte sešlápnou plyn až na podlahu a teprve poté přijde reakce motoru (dnes už vím přesně proč, můžeme to později probrat). Na druhou stranu je vybavení motoru tlumičem záklonu geniální tah, který přispívá k menšímu namáhání silenbloků, kroucení motoru i převodovky a tím možná k tomu o chlup lepšímu a přesnějšímu řazení. Motor u 8G je také výrazně tišší a z motorové části je spíše slyšet příjemný zvuk sání. Dle mého subjektivního názoru má také o něco menší chuť se točit a jde o něco pomaleji do otáček, to je podle mě dáno jak použitím většího průměru kol (18“), tak přidáním vyvažovacích hřídelů do vany motoru, které kladou nějaký ten odpor. A třeba i menším průměrem klapky (62 mm respektive 60 mm). Honda kvůli možnosti použití 18“ kol montuje kratší stálý převod, ale ten prostě nepomůže neodpružené hmotě velkých kol a tím asi motor trošku trpí ve srovnání s 7G, přesto to ale nic nevypovídá o jízdních výkonech.

DSD_2695.jpg
DSD_2695.jpg (21.98 KiB) Zobrazeno 6423 krát
DSD_2614.jpg
DSD_2614.jpg (22.88 KiB) Zobrazeno 6422 krát


Dostáváme se tedy k jízdním výkonům, které jsou ovlivněny podvozkem s již tolikrát zatracovanou zadní nápravou. Hned po prvním usednutí do CTR 8G mě překvapilo, že to je vlastně úplně jiné auto, když k tomu přidám o něco horší pocity z motoru, byl jsem v první chvíli zklamán až zdrcen. Tohle má být nové CTR? No nic, vyrazím a najednou se začnou pocity zlepšovat. Každého sportovně založeného řidiče musí ihned potěšit již zmíněná strmost řízení, proti tomu je řízení u 7G, jako když má někde vůli. A najednou se mi začne nálada zlepšovat. Auto je sice jiné, ale už po pár kilometrech zjišťuji, že zase tak jednoznačně pomalejší není. Na běžné komunikaci se slušným povrchem je velice klidné a naprosto přesně drží zvolenou stopu. Po nějaké době si na auto zvykám a najednou celkem bez problémů se začínám tlačit na přede mnou jedoucí CTR 7G, ba navíc mám chvílemi pocit, že 8G sedí daleko lépe. Po pár desítkách kilometrů rozcvičky přijíždíme na letiště v Hořovicích, abychom udělali pár fotek. Zde zjišťuji, že naše pocity jsou stejné a najednou se objevuje úplně logická úvaha, je CTR 7G vůbec rychlejší, není to jen pocit? Jak jsem uvedl v úvodu, není mé CTR sériové, takže ani srovnání nebude objektivní, ale přesto naše zvědavost zvítězí. Několikrát si to rozdáváme na letištní ploše, abych smazal výhodu CTR 7G s LSD používáme letmý start ze 40km/h a najednou jsme celkem příjemně překvapeni, protože 8G i přes určitý handicap výkonu motoru na první i druhý převodový stupeň drží těsný kontakt a teprve na trojku začíná výrazněji ztrácet. Najednou se začínám opravdu těšit na náročné klikaté úseky rychlostních zkoušek rallye Příbram, tam se teprve ukáže, kdo z koho.

Na místo dorážíme chvíli po obědě a začínáme ukrajovat kilometry trošku obtížnějších silnic. Na nerovných silnicích začínám s CTR 8G opatrně, určitě na nerovnostech více odskakuje, ale už po pár dalších kilometrech zjišťuji, že odskoky na nerovnostech nemají moc velký vliv na stabilitu auta a že vlastně žádný projev nestability necítím, pohledem kontroluji, jestli jsem nezapomněl vypnout VSA… nezapomněl. Postupně se do zatáček opírám víc a víc… a pořád nic. Za chvíli si už zvykám na chování auta a jede se mi s ním dobře - neutrálně. Ještě čas od času zkouším auto dostat do přetáčivého smyku a trošku ho rozvášnit, ale bez ruční brzdy marně, tohle auto se prostě jako 7G chovat nebude. Nesouhlasím sice s názorem, že 7G se chová zákeřně a že má problémy udržet přímý směr při brzdění, myslím si, že to je spíš jezdeckým stylem a schopnostmi řidiče, ale CTR 8G je pro normálního řidiče určitě pohodlnější a bude s ním i rychlejší. Na druhou stranu nevýrazná hranice limitu může poměrně jednoduše vést k přecenění svých schopností a tím i k nezvládnutí auta. (jsou i tací, co můžou vyprávět :P )

DSD_2659.jpg
DSD_2659.jpg (24.91 KiB) Zobrazeno 6431 krát


To co jsme už tušili předem se najednou stává skutečností a dá se říct, že obě auta projela nějakých 200km téměř stejně rychle a rozdíl v průjezdech spíše přikládám k absenci LSD v 8G a mojí dlouholeté zkušeností s CTR 7G. Každopádně obě auta ty kilometry projela úplně jinak. V CTR 7G jsem si určitě více užil zábavy a dá se říct, že jsem i věděl, kde mám jaké rezervy a kolik mi k limitu auta ještě zbývá, tím pádem to pro mě byl větší pocit jistoty z ovládání auta. Naproti tomu s CTR 8G jsem jel téměř stejně rychle, ale vůbec nemůžu ani za těch „ostrých“ 200km říct, kde má tento podvozek limit a navíc mi přijde, že jsem jel s rodinným autem. Za celou dobu nedošlo ani jednou k nějakému výraznějšímu náznaku přetáčivosti a auto se chovalo téměř neutrálně, což je opravdu až trošku nuda a proti 7G nezvyk. My jsme se nakonec shodli, že kdyby člověk nevěděl jakou nápravu vzadu má, ani by ho to nenapadlo a chování podvozku je podle nás daleko více ovlivněno použitím 18“ kol s větším zadním rozvorem a tím pádem jiným nastavením tlumičů a pružin.

Pro mě osobně je můj CTR 7G pořád lepší a pospíchat s přechodem na 8G nebudu, za prvé mi přechod nic výrazného nepřinese a za druhé bych všechny úpravy na autě musel dělat znovu, což je balík peněz a možná bych se nedostal ani na stejné parametry. Ale na druhou stranu, pokud bych se teď rozhodoval z ničeho mezi 7G a 8G, jednoznačně bych volil CTR 8G (s trochou úprav :o) ) a přestože mám možnost otestovat si i jiná auta včetně třeba Subaru STI a Mitsubishi Lancer EVO, určitě zůstanu u CTR, protože když ho upravíte a vyrazíte s ním do ulic a nebo na okruh, není lepší pocit než protaženej obličej majitelů STI, EVO, M3, ST, TT, A3, 350Z …, když Vám nemůžou ujet nebo si je třeba dovolíte dokonce předjet…

DSD_2644.jpg
DSD_2644.jpg (21.81 KiB) Zobrazeno 6424 krát
DSD_2665.jpg
DSD_2665.jpg (21.94 KiB) Zobrazeno 6440 krát


A malá perlička na úplný závěr. Probíral jsem teď pocity z testu 8G s kamarádem stavějícím závodní CTR a pocity byly hodně podobné, nicméně mě šokoval názorem, že ačkoli zadní náprava v 8G není v sérii to úplně nejlepší, po přestavbě na rally bude podvozek prý určitě lepší než v 7G, ba co víc, podle něho je to nejvýraznější vylepšení CTR. Je pravda, že se zde bavíme o upravených autech pro rallye, ale tento člověk má s Hondou obrovské zkušenosti, všechno co kdy řekl byla pravda, jeho auta na závodech vždy fungovala a patřila k nejlepším. Nemám tedy důvod mu nevěřit a tento názor stojí tedy určitě za zamyšlení, navíc mi to opravdu připomnělo právě to odskakování závodního CTR 7G při brzdění a jízdě na nerovném rozbitém povrchu, přestože tam byla ta „správnější“ náprava…
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Zpět na Auta

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků