Stránka 11

Problematika umístění brzdiče před a za střed kola

PříspěvekNapsal: ned 06. pro 2009 11:34:14
od jarka
Dany: Když už jsi nakousl téma o umístění brzdičů před nebo za kolem, je nějaký důvod proč to různí výrobci dělají odlišně? Přišlo by mi logický spíš umístění na předku za kolem a na zadku před kolem (kvůli centralizaci hmoty).

Re: Problematika umístění brzdiče před a za střed kola

PříspěvekNapsal: ned 06. pro 2009 11:50:24
od dany
Úplně přesně se to asi nedá vysvětlit. U hmotností brzdiče jako takového totiž nějaké rozložení hmotnosti nemá moc cenu uvažovat. Nejlogičtější důvod je, že brzdy mající brzdič "za středem kola" se přeci jenom o něco lépe chladí... Také když se podíváš na sportovní a supersportovní auta, budou mít v drtivé většině brzdiče takto za středem kola (stejně jako závoďák CTR7G :lol: ).
Oproti tomu obyč auta mají ve většině případů brzdiče před kolem (stejně jako CTR8G :lol: ). Tato konstrukce má totiž jednu velikou výhodu, je totiž daleko tižší... Když se podíváš na to, jak se v brzdiči točí brzdový kotouč, při uložení před středem kola, je totiž brzdová destička přirozeně volně unášena a tlačena ke spodku brzdiče, tudíž se ani nehne a při brždění i jízdě je velmi tichá.
Při uložení brzdiče za střed kola totiž brzdová destička neustále bojuje s unášením od kotouče, který jí tlačí k hornímu dorazu v brzdiči a gravitací, která jí táhne ke spodnímu dorazu. Pokud je tedy konstrukce brzdiče s uložením destiček volnější (jak tomu je u všech závodních konstrukcí) dochází ke cvakání brzdové destičky o dorazy brzdičů. Toto kovové cvakání může být pak pro někoho nepříjemné.
Jiné logické vysvětlení jsem prostě nenašel...

Re: Problematika umístění brzdiče před a za střed kola

PříspěvekNapsal: ned 06. pro 2009 12:07:51
od jarka
Právě na supersportech sem si toho rozdílu všimnul. Škoda, že ep3 nemá zadní třmeny před kolem, pak už by byla jak 911 gt3rs :) (i když ep3 je zas lehčí než 911 :) ). Dík, za info.

Re: Problematika umístění brzdiče před a za střed kola

PříspěvekNapsal: úte 08. pro 2009 14:57:56
od babo
ale ved prave GT 3 RS ma brzice az "za stredom kola", ako to m EP3 a kazdy srpavny sportak, nie? :)

to len rozmazlene (aj moje FN2) ich ma vpredu :)

Re: Problematika umístění brzdiče před a za střed kola

PříspěvekNapsal: úte 08. pro 2009 15:13:03
od dany
Poznamka...

On myslel zadni brzdy, tam ma EP3 brzdice za stredem a Porsche a asi 1/2 supersportu pred stredem. Je v tom bordel...

Podle me ma vyznam resit jen predni napravu :)

Re: Problematika umístění brzdiče před a za střed kola

PříspěvekNapsal: úte 08. pro 2009 15:29:16
od babo
ahaaaa. ano, zadne ma porsche pred stredom. To si sopminam aj ked som videl to Hasikove... :)

Re: Problematika umístění brzdiče před a za střed kola

PříspěvekNapsal: pát 17. říj 2014 18:20:35
od honzaS
Myslím, že umístění brzdičů před střed na zadku, má menší vliv na změnu geometrie při brždění.
Analogicky to je i další důvod pro umístění brzdičů za střed vpředu.

Při brždění se brzdný moment tj. síla krát rameno přenáší jako klopivý moment "na čumák" na celé auto.
Nemyslím tím moment, který vyvolává setrvačnost hmotnosti auta při brždění, protože je těžiště nad rovinou středů brzdičů, kde se fakticky brzdná síla uplatňuje. Protože brzdové desky jakoby spojují otáčející se kolo s brzdičem upevněným ke karoserii, nutí k otáčení také celé auto podle osy zadních kol, a proti tomu jdou pružiny na opačné nápravě ...
Čím blíž k těžišti auta je brzdná síla přenášena, tím menší klopivý moment nastane.
Při středním průměru brzdového kotouče 20 cm a 140 cm k těžišti, to je cca o 14 % menší klopivý moment, a to u supersportu není k zahození ;)

... také eSko patří mezi superstporty :D