Problematika umístění brzdiče před a za střed kola

Zde jsou diskuse o závodní technice a komponentech...
Ptostě to, co normáního uživatele může nudit...

Problematika umístění brzdiče před a za střed kola

Příspěvekod jarka v ned 06. pro 2009 11:34:14

Dany: Když už jsi nakousl téma o umístění brzdičů před nebo za kolem, je nějaký důvod proč to různí výrobci dělají odlišně? Přišlo by mi logický spíš umístění na předku za kolem a na zadku před kolem (kvůli centralizaci hmoty).
jarka
 
Příspěvky: 231
Registrován: pát 04. zář 2009 21:50:11
Bydliště: Liberec

Re: Problematika umístění brzdiče před a za střed kola

Příspěvekod dany v ned 06. pro 2009 11:50:24

Úplně přesně se to asi nedá vysvětlit. U hmotností brzdiče jako takového totiž nějaké rozložení hmotnosti nemá moc cenu uvažovat. Nejlogičtější důvod je, že brzdy mající brzdič "za středem kola" se přeci jenom o něco lépe chladí... Také když se podíváš na sportovní a supersportovní auta, budou mít v drtivé většině brzdiče takto za středem kola (stejně jako závoďák CTR7G :lol: ).
Oproti tomu obyč auta mají ve většině případů brzdiče před kolem (stejně jako CTR8G :lol: ). Tato konstrukce má totiž jednu velikou výhodu, je totiž daleko tižší... Když se podíváš na to, jak se v brzdiči točí brzdový kotouč, při uložení před středem kola, je totiž brzdová destička přirozeně volně unášena a tlačena ke spodku brzdiče, tudíž se ani nehne a při brždění i jízdě je velmi tichá.
Při uložení brzdiče za střed kola totiž brzdová destička neustále bojuje s unášením od kotouče, který jí tlačí k hornímu dorazu v brzdiči a gravitací, která jí táhne ke spodnímu dorazu. Pokud je tedy konstrukce brzdiče s uložením destiček volnější (jak tomu je u všech závodních konstrukcí) dochází ke cvakání brzdové destičky o dorazy brzdičů. Toto kovové cvakání může být pak pro někoho nepříjemné.
Jiné logické vysvětlení jsem prostě nenašel...
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: Problematika umístění brzdiče před a za střed kola

Příspěvekod jarka v ned 06. pro 2009 12:07:51

Právě na supersportech sem si toho rozdílu všimnul. Škoda, že ep3 nemá zadní třmeny před kolem, pak už by byla jak 911 gt3rs :) (i když ep3 je zas lehčí než 911 :) ). Dík, za info.
jarka
 
Příspěvky: 231
Registrován: pát 04. zář 2009 21:50:11
Bydliště: Liberec

Re: Problematika umístění brzdiče před a za střed kola

Příspěvekod babo v úte 08. pro 2009 14:57:56

ale ved prave GT 3 RS ma brzice az "za stredom kola", ako to m EP3 a kazdy srpavny sportak, nie? :)

to len rozmazlene (aj moje FN2) ich ma vpredu :)
babo
 
Příspěvky: 566
Registrován: ned 14. pro 2008 21:45:36

Re: Problematika umístění brzdiče před a za střed kola

Příspěvekod dany v úte 08. pro 2009 15:13:03

Poznamka...

On myslel zadni brzdy, tam ma EP3 brzdice za stredem a Porsche a asi 1/2 supersportu pred stredem. Je v tom bordel...

Podle me ma vyznam resit jen predni napravu :)
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: Problematika umístění brzdiče před a za střed kola

Příspěvekod babo v úte 08. pro 2009 15:29:16

ahaaaa. ano, zadne ma porsche pred stredom. To si sopminam aj ked som videl to Hasikove... :)
babo
 
Příspěvky: 566
Registrován: ned 14. pro 2008 21:45:36

Re: Problematika umístění brzdiče před a za střed kola

Příspěvekod honzaS v pát 17. říj 2014 18:20:35

Myslím, že umístění brzdičů před střed na zadku, má menší vliv na změnu geometrie při brždění.
Analogicky to je i další důvod pro umístění brzdičů za střed vpředu.

Při brždění se brzdný moment tj. síla krát rameno přenáší jako klopivý moment "na čumák" na celé auto.
Nemyslím tím moment, který vyvolává setrvačnost hmotnosti auta při brždění, protože je těžiště nad rovinou středů brzdičů, kde se fakticky brzdná síla uplatňuje. Protože brzdové desky jakoby spojují otáčející se kolo s brzdičem upevněným ke karoserii, nutí k otáčení také celé auto podle osy zadních kol, a proti tomu jdou pružiny na opačné nápravě ...
Čím blíž k těžišti auta je brzdná síla přenášena, tím menší klopivý moment nastane.
Při středním průměru brzdového kotouče 20 cm a 140 cm k těžišti, to je cca o 14 % menší klopivý moment, a to u supersportu není k zahození ;)

... také eSko patří mezi superstporty :D
Uživatelský avatar
honzaS
 
Příspěvky: 53
Registrován: pon 27. srp 2012 9:14:03
Bydliště: Ostrov


Zpět na Závodní věci

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron