!!! Srovnání válcových brzd Jarov, Zbraslav, Ústí (přepočty)

!!! Srovnání válcových brzd Jarov, Zbraslav, Ústí (přepočty)

Příspěvekod dany v ned 03. kvě 2009 15:57:38

Protože jsem se rozhodl, že bych chtěl mít galerii úprav podepřenou objktivními údaji, nezbylo mi, než s auty vyrazit na válcovou brzdu. Lepší by byla motorová, ale...
Začal jsem tedy řešit kam. Nejlepší je Praha, ale problém s laděním, tudíž mnoha měřeními, mě nakonec nasměroval do Ústí nad Orlicí, kde jsme již se závodními auty byli a kde nám byli ochotni vyjít vstříct s cenou. Dvoudenní pronálem (16hod) a 132měření bylo opravdu za slušnou cenu. V porovnání se Zbraslaví, kde cca 3 měření pořídíte za 1.200,-, a hlavně třeba s Jarovem, kde jedno měření vyjde na 1.990,-, to bylo vlastně zadarmo :)
Dá se říct, že vše proběhlo bez problému a srovnávací měření splnila svůj účel. Jediný problém byl v nízských naměřených hodnotách. Když jsme loni naměřili na závodních autech kolem 210HP a na mém 215HP, vlastně mi to ani úplně divné nepřišlo. Počítal jsem s tím, že brzda měří o něco méně a navíc jsem po příjezdu domů z LOGů zjistil určité nepřesnosti v programech, takže jsem to vzal jako skutečnost a začal s tím bojovat v přípravě na letošní sezónu. Že brzda měří přesně jsem si ověřil několika (čtyřmi) shodnými měřeními a zjištěná odchylka +-0,5% na 160kW mě uspokojila. Také letos byl čtvrtek ve znamení ladění mého a posléze závodního CTR7G. Výsledné výkony mezi 160kW až 170kW na různých programech a nastaveních (když úplně nejvyšší naměřená hodnota byla 177kW s mým autem už za limitem, ale naštěstí přežilo :) ) mi sice žádný přehnaný optimizmus do žil nenalilo, ale úplně zklamaný jsem nebyl. Měl jsem přes to všechno dobrý pocit.
O to větší překvapení mě připravil pátek. Hned ráno jsme na brzdě měli Tomikusse se sériovým CTR8G a naměřené hodnoty (137kW a 180Nm) mě začali stále více utvrzovat v doměnce, že brzda ukazuje sice přesně, ale je problém s přepočítávacím koeficientem. Následoval Kaufi s CTR8G po úpravách (148kW a 206Nm) a nakonec Saty s velmi zachovalým úplně sériovým CTR7G se 40tis. najetými kilometry (136kW a 182Nm). V rychlosti jsem přepočítal procentuální rozdíly mezi naměřenou hodnotou seriových CTR s hodnotou udávanou výrobcem (na což mě hlavně přivedl nižší výkon u 7G avšak současně vyšší krouťák) a světe div se, rozdíly jsou skoro nachlup stejné a pohybovali se okolo 8% u všech naměřených hodnot. Teď jen zbývalo tuto teorii ověřit v praxi. Nezbývalo než zase z rodinného zozpočtu škrtnout další 3 tisíce (nakonec jen 2000,- zbytek přidal Tomikuss, díky) a vyrazit k porovnání na další brzdy.
Zvolil jsem celkem logicky sériové CTR8G Tomikusse v dobrém neposkvrněném stavu se 30tis. km a vyrazil nejdříve na Zbraslav, kde je cena přijatelnější, tudíž pokud budu mít údaje, můžu lehce porovnávat stupně úprav zde a kvůli pár měření nemusím do Ústí. Jako druhou brzdu jsem zvolil Jarov, hodně lidí si stěžuje na to, že jim tam naměří nižší hodnoty, ale ověřil jsem si, že jejich MAHA2000 prodělala před měsícem kalibraci výrobce a měří tu zátěžovým testem, což je sice horší pro auto, ale při jednom měření se to dá snést a měření je díky tomu nejpřesnější. Výsledek by tedy měl být hodně objektivní a blížit se ke skutečnosti...
Nebudu Vás napínat, Tomikuss má pod kapotou opravdu TypeR :) s kroutícím momentem 193Nm (jak uvádí výrobce) a výkonem 150kW (přepočítaný na tlak a teplotu vzduchu dokonce 153.5kW, což je víc než výrobce uvádí). Lze tedy počítat, že hodnoty v Ústí jsou nižší cca o 8%, to ale není důležité pro ladění aut, pouze pro presentaci výsledků :) po přepočtu naměřených hodnot si myslím budou všichni spokojeni (alespoň já ano).
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: Srovnání válcových brzd Jarov, Zbraslav, Ústí (přepočty)

Příspěvekod dany v ned 03. kvě 2009 16:00:16

Brzda Jarov:
+ Přesná kalibrace, neznatelné změny hodnot při opakovaném měření
+ Zátěžový test měření
- Cena
- Nemožnost se dohodnout na super podmínkách při ladění
- špatná kalibrace otáček, nastavení se dělá při 2000ot/min ručně, tudíž zde vzniká významná chyba, která pak evokuje v uživateli pocit, že zrovna jeho auto má posunutý otáčkoměr. Toto dokumentují naše tři pokusy, kdy omezovač, z fabriky prokazatelně nastavený na 8100 ot./min jako u všech CTR, ukázal v jednotlivých pokusech 8.140, 8.250 a 8.480ot./min. což je nesmysl. To že proměřuje otáčkoměr v autu jsem už snad lidi přesvědčil...
Pokud bych zde dle otáčkoměru dopočítal hodnoty, dostali bychom se na cca 194Nm a těch 150kW.

0070_0001.jpg
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: Srovnání válcových brzd Jarov, Zbraslav, Ústí (přepočty)

Příspěvekod dany v ned 03. kvě 2009 16:02:23

Brzda Zbraslav:
+ Přesná kalibrace, malé rozdíly v opakovaných měřeních, hodnoty nižší o cca 3%, ovšem po srovnání dat. Je třeba si uvědomit, že posunutí omezovače (je skutečně na 8100, ale brzda si myslí, že je třeba 8500) vede ke zkreslení výsledku. Pokud tedy na grafu vidím, že výkon je třeba správný a kroutící moment výrazně zaostává, jak jsem to viděl třeba na grafu měřeného jiného CTR8G, musím nejdříve srovnat otáčky omezovače, to trochu přepočítá hodnoty (zvedne krouťák a ubere výkon) a teprve toto upravené měření můžu brát jako směrodatné a u tohoto pak zvyšovat hodnotu o 3% rovnoměrně.
+ Cena a možnost jednání, dobrý přístup
- Absence zátěžového testu
- Problém s kalibrací otáček. Mají sice možnost vzít data z auta, avšak cívky v CTR nejsou úplně jednoduše dostupné, takže se kalibrace prováděla také ručně.
Zde bylo největší devizou hlavně přístupné jednání a ochota řešit problémy. Po té, co jsme si řekli, kde je problém, snažili se ho vyřešit, dokonce neváhali kontaktivat výrobce a provést novou, přesnou kalibraci. Jsem s nimi ve spojení.

0068_0001.jpg
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: Srovnání válcových brzd Jarov, Zbraslav, Ústí (přepočty)

Příspěvekod dany v ned 03. kvě 2009 16:03:02

Brzda Ústí:
+ Přesné měřené hodnoty (opakovaná měření +- 0,5%)
+ Zátěžový test
+ Cena a přístup obsluhy
- Nižší naměřené hodnoty způsobené špatnou korekční konstantou
Otáčky motoru jsme zde sice brali také ručním měřením, ale oprováděli jsme ho na cca 50% max. otáček motoru (3000, u točivějších 4000 a u mě dokonce 4500), tímto přístupem se výrazně snížila chyba převodu a omezovače u CTR seděli +-50ot./min

0054_0001.jpg
Tomikuss se sériovým CTR8G
0054_0001.jpg (44.72 KiB) Zobrazeno 10297 krát
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: !!! Srovnání válcových brzd Jarov, Zbraslav, Ústí (přepočty)

Příspěvekod Marfi v stř 06. kvě 2009 21:28:36

Koukám na výsledky z brzdy a mám teda nejmín koní:-) :twisted:
Uživatelský avatar
Marfi
 
Příspěvky: 213
Registrován: pon 15. pro 2008 12:39:26

Re: !!! Srovnání válcových brzd Jarov, Zbraslav, Ústí (přepočty)

Příspěvekod dany v stř 06. kvě 2009 21:53:39

Ale nejrychlejší auto, dokud ho nezačneš tunit :)
Stačí dát špéru, vačky a další věci a jsi na našem výkonu i naší rychlosti :lol:
Uživatelský avatar
dany
Administrátor
 
Příspěvky: 2458
Registrován: sob 13. pro 2008 20:41:16
Bydliště: Kladno

Re: !!! Srovnání válcových brzd Jarov, Zbraslav, Ústí (přepočty)

Příspěvekod Marfi v stř 06. kvě 2009 22:55:42

To nechci bejt tak pomalej už nemužu nic kupovat:-)
Uživatelský avatar
Marfi
 
Příspěvky: 213
Registrován: pon 15. pro 2008 12:39:26


Zpět na Porovnání úprav na válcové brzdě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků

cron