Zachraňte Ring
Napsal: úte 18. led 2011 23:17:21
K Ringu velice zajímavé, bohužel rovněž velice pochmurné čtení...
Zde stránky "Save the Ring":
http://savethering.org/
A zde aktuální článek z Pistonheads:
http://www.pistonheads.com/news/?storyId=23035
Jeden článek je i v aktuálním Speedu...
O co jde? Ve zkratce - okruh je vlastněn spolkovou zemí Porýní-Falcko... V letech 2007-2009 byl realizován obří projekt, jehož součástí byla výstavba zábavního parku (viz. dodnes nefunkční horská dráha), hotelů, nákupních zón atd., přičemž vše mělo být financováno soukromými zdroji. Bohužel celý projekt byl založen na velmi silně nadsazených údajích o počtech návštěvníků stejně jako velice nerealistickém obchodním plánu/očekávání - nakonec byl projekt realizován (namísto soukromými investory) převážně z veřejných zdrojů, které byly poskytnuty místní vládou ve formě půjček. Celkové investice měly původně dosahovat 215 mil EUR, nakonec však bylo investováno okolo 350 mil EUR, některé zdroje hovoří až o více než 400 mil EUR...
Tyto dluhy nyní samozřejmě táhnou Ring ke dnu. Průšvih stál míso lokálního ministra financí a celý areál (vč. obou okruhů) byl nakonec v r. 2010 pronajmut soukromé společnosti Nürburgring Automotive, za níž stojí pánové Lindner a Richter, kteří však původně byli jedněmi z klíčových postav na počátku celého megalomanského plánu společnosti Nürbrugring GmbH (což je majitel areálu vlastněný spokovou zemí)...
Hotely, restaurace a zábavní centra dnes zejí prázdnotou, takže se začínají podbízet dumpingovými cenami (což zase bude v delším horizontu ničit místní malé podnikatele na Ringu závislé). Ceny volných jízd se zvedají. Náklady na pronajmutí okruhu automobilkami za účelem testování měly být dokonce zdesetinásobeny! Což ovšem automobilky kolektivně odmítly akceptovat, přičemž jednání pokračují a mnoho z nich hrozí odchodem jinam...
Kam to povede? Těžko říci, ale osobně se mi zdá zcela nereálné, že by tyto obří dluhy mohly být uhrazeny z běžného provozu obou závodních tratí a souvisejících aktivit. Pokud však vláda svou investici neodepíše a bude doufat v její návratnost, zřejmě nás asi příštích několik let čeká šroubování cen především jízdného (aktuální ubytovací kapacity jsou totiž takové, že zde není šroubování cen příliš myslitelné diky konkurenci, nicméně trať je jen jedna (dvě) a jedete tam právě a jen kvůli ní).
A dále si bohužel myslím, že i kdyby vláda celou investici nakonec odepsala (pohledávky za poskytnuté půjčky), pak by v rámci nějaké restrukturalizace bylo velice těžké majetově oddělit traťě od ostatních stávajících aktiv Nürburgring GmbH (hotely, zabavní park, nákupní zóny, restaurace...), neboť nejvyšší cenu mají právě tratě a náklady na údržbu/provoz ostatního budou obrovské, přičemž bez příjmů z jízdného by jejich pronájem či vlastnictví asi bylo i bez nákladů vyplývajících ze splácení dluhů ztrátové (což už je ale jen má spekulace - konkrétní čísla samozřejmě nejsou k dispozici a zatraceně rád bych se pletl). Tudíž odhaduji, že údržba/provozní náklady celého megalomanského areálu (i v budoucnu zejícího prázdnotou) budou nakonec vždy zatěžovat především to, co máme nejraději - ježdění na tom fantastickém kusu asfaltu...
I přes nepříliš povzbudivé čtení bych nakonec rád řekl, že ať je to jak chce, na jaře jsem tam zase!
A snad jen dodám pro ty, kdož tam ještě nebyli - jeďte, dokud (a pokud jen trochu) můžete! Ostatně člověk nikdy neví, kdy i bez výše uvedených problémů nějaký snaživý úředník usoudí, že ta severní smyčka je vlastně pro jednoho nějak moc nebezpečná... Každá sezona může být poslední...
Zde stránky "Save the Ring":
http://savethering.org/
A zde aktuální článek z Pistonheads:
http://www.pistonheads.com/news/?storyId=23035
Jeden článek je i v aktuálním Speedu...
O co jde? Ve zkratce - okruh je vlastněn spolkovou zemí Porýní-Falcko... V letech 2007-2009 byl realizován obří projekt, jehož součástí byla výstavba zábavního parku (viz. dodnes nefunkční horská dráha), hotelů, nákupních zón atd., přičemž vše mělo být financováno soukromými zdroji. Bohužel celý projekt byl založen na velmi silně nadsazených údajích o počtech návštěvníků stejně jako velice nerealistickém obchodním plánu/očekávání - nakonec byl projekt realizován (namísto soukromými investory) převážně z veřejných zdrojů, které byly poskytnuty místní vládou ve formě půjček. Celkové investice měly původně dosahovat 215 mil EUR, nakonec však bylo investováno okolo 350 mil EUR, některé zdroje hovoří až o více než 400 mil EUR...
Tyto dluhy nyní samozřejmě táhnou Ring ke dnu. Průšvih stál míso lokálního ministra financí a celý areál (vč. obou okruhů) byl nakonec v r. 2010 pronajmut soukromé společnosti Nürburgring Automotive, za níž stojí pánové Lindner a Richter, kteří však původně byli jedněmi z klíčových postav na počátku celého megalomanského plánu společnosti Nürbrugring GmbH (což je majitel areálu vlastněný spokovou zemí)...
Hotely, restaurace a zábavní centra dnes zejí prázdnotou, takže se začínají podbízet dumpingovými cenami (což zase bude v delším horizontu ničit místní malé podnikatele na Ringu závislé). Ceny volných jízd se zvedají. Náklady na pronajmutí okruhu automobilkami za účelem testování měly být dokonce zdesetinásobeny! Což ovšem automobilky kolektivně odmítly akceptovat, přičemž jednání pokračují a mnoho z nich hrozí odchodem jinam...
Kam to povede? Těžko říci, ale osobně se mi zdá zcela nereálné, že by tyto obří dluhy mohly být uhrazeny z běžného provozu obou závodních tratí a souvisejících aktivit. Pokud však vláda svou investici neodepíše a bude doufat v její návratnost, zřejmě nás asi příštích několik let čeká šroubování cen především jízdného (aktuální ubytovací kapacity jsou totiž takové, že zde není šroubování cen příliš myslitelné diky konkurenci, nicméně trať je jen jedna (dvě) a jedete tam právě a jen kvůli ní).
A dále si bohužel myslím, že i kdyby vláda celou investici nakonec odepsala (pohledávky za poskytnuté půjčky), pak by v rámci nějaké restrukturalizace bylo velice těžké majetově oddělit traťě od ostatních stávajících aktiv Nürburgring GmbH (hotely, zabavní park, nákupní zóny, restaurace...), neboť nejvyšší cenu mají právě tratě a náklady na údržbu/provoz ostatního budou obrovské, přičemž bez příjmů z jízdného by jejich pronájem či vlastnictví asi bylo i bez nákladů vyplývajících ze splácení dluhů ztrátové (což už je ale jen má spekulace - konkrétní čísla samozřejmě nejsou k dispozici a zatraceně rád bych se pletl). Tudíž odhaduji, že údržba/provozní náklady celého megalomanského areálu (i v budoucnu zejícího prázdnotou) budou nakonec vždy zatěžovat především to, co máme nejraději - ježdění na tom fantastickém kusu asfaltu...
I přes nepříliš povzbudivé čtení bych nakonec rád řekl, že ať je to jak chce, na jaře jsem tam zase!
A snad jen dodám pro ty, kdož tam ještě nebyli - jeďte, dokud (a pokud jen trochu) můžete! Ostatně člověk nikdy neví, kdy i bez výše uvedených problémů nějaký snaživý úředník usoudí, že ta severní smyčka je vlastně pro jednoho nějak moc nebezpečná... Každá sezona může být poslední...