Stránka 11

Kompletní shrnutí parametrů pneu...

PříspěvekNapsal: čtv 18. lis 2010 21:42:34
od dany
[font=Tahoma]Trošku podrobněji si rozebereme značení pneu. Můžeme tam najít rozměr pneu, rychlostní a váhový index a jednotnou charakteristiku pneu UTQG...
Modelovým případem nám bude semislick Falken RT-615K, kde je možno vyčíst toto kompletní označení: 215/40 R17 87W RF 200/A/A

Rozměry pneumatik je jedna velká neznámá :) nebo se dá říct, jeden velký nepořádek ...
Začneme tedy sériovými pneu. Definice je jasná. Označení pneu 215/40 R17 říká, že šířka pneu je 215mm, výška bočnice pneu je udávána v procentech vztažených k šířce pneu, u nás tedy 40% z šířky (215) tedy 86mm a údaj R17, že to je pneu radiální konstrukce na průměr disku 17". Až sem je to téměř bez komplikací. Jen poznámka, co je důležíté zachovat při změně rozměrů pneu ... průměr kola, na což si tedy teď již každý dá pozor, neboť spočítat průměr hravě zvládne, v našem případě to je: 2x 86mm + 431.8mm (17" x 25.4) což je 603.8mm.

Označení 87W, nám říká, na jaké zatížení a pro jakou rychlost lze pneu použít. Číselný index říká povolené zatížení, index nosnosti (ten by neměl být menší, než uvedený v TP) a písmeno dává rychlostní index, tedy maximální rychlost, pro kterou je pneu použitelná (rychlost by neměla být zase nižší, než uvedená v TP)u nás tedy 545kg a rychlost do 270km/h...

Značení RF (ReinForced) nebo XL (eXtraLoad) se používá pro pneu se zesílenou konstrukcí bočnice, tedy ne tvrdší směs na boku, ale hlavně vyztužení bočnice přídavnými pásy. Původně bylo značení XL spíš pro auta s možností většího zatížení jako třeba SUV a RF ukazovalo na dobrou sportovní gumu, ale dneska mi přijde, že to nějak splývá a je v tom tak trošku zmatek. Mě osobně přijde, že tvrdost bočnice u "obyčejných" pneu je menší, než bočnice u XL a ta je menší než bočnice u RF, o kolik to je, záleží už zase typ od typu a výrobce

Na pneu je ještě pár dalších informací, jejich umístění a význam, včetně tabulek rychlostních a váhových indexů, si můžete prohlédnout třeba zde: http://www.profi-pneu.cz/znaceni-pneu/


Problémy nastávají ve chvíli, kdy se zaměříme podrobněji hned na první údaj - šířka pneu. Nikde totiž není přesně řečeno, jaká šířka je opravdu pneu celá a jaká je šířka na vzorku, který se pak dotýká vozovky. Docela zmatek co? To jsme teprve na začátku...
Protože do šířky vzorku promlouvá i úmysl výrobce, čím více sportovní typ pneu, tím více se zase šířka vzorku přibližuje k celkové šíři pneu. V neposlední řadě také hraje roli, od jakého výrobce ta pneu je, protože čím více renomovaný výrobce, tím více se snaží, aby jeho pneu měla uváděnou šířku spíš na vzorku než celkovou. Je tedy hodně obtížné najít dvě gumy o rozměru 215/40 R17 od různých výrobců se stejnou celkovou šířkou pneu a šířkou vzorku. Kvalitnější výrobci uvádí ve svých prospektech obě šířky.
Vzhledem k těmto drobným rozdílům a nepřesnostem se pak stává, že ani průměry pneumatik o stejných udávaných rozměrech, nejsou úplně stejné a každý výrobce si to počítá podle "svého".
Díky tomu, co jsem napsal, je tedy vlastně možné, že pneu o rozměru 205/45 R17 od jednoho výrobce může být celkově širší, než pneu 215/40 R17 od jiného výrobce a tím pádem se na disk o šířce 7.5" dá namontovat na rozdíl od té druhé, která je na tuto šířku úzská (i přes uvedenou větší šířku pneu podle označení), na druhou stranu se může stát, že jedna pneu 215/40 R17 na originální disk CTR7G o šířce 7" namontovat jde a druhá je už moc široká a dochází k deformaci běhounu, což není žádoucí.

Doufám, že z toho je alespoň tošku pochopitelné o co jde a hlavně, že bylo nutné tyto "nepřesnosti" pro automobilový sport odstranit. Bylo tedy rozhodnuto, že alespoň průměr pneu se nebude udávat v procentech šířky, ale aby byla jistota, jaký ten průměr vlastně je, bude se udávat přímo v mm. Označení tedy 200/625 R17 říká, že šířka pneu je 200mm, zase ale není bohužel úplně jasné, zda se jedná o celkovou šířku nebo šířku na vzorku. Údaj 625 je přímo průměr pneu, tedy 625mm a R17 je pneu radiální konstrukce určená pro 17" disk. I zde je bohužel co výrobce, to jiná šířka pneu na vzorku a jiná celková šířka pneu. Dokonce u Pirelli došli tak daleko, že rally pneu o rozměrech 200/625 R17 a 225/625 R17 mají naprosto stejnou šířku pneu na vzorku a liší se jen celkovou šířkou. První pneu je určená totiž pro lehčí auta skupiny N3 (např. CTR, Clio ...) a uvedená šířka je šířkou vzorku, druhá pneu je určená pro třídu N4 (např. Mitsubishi Lancer Evo, Subaru STi ...) a uvedená šířka je šířkou pneu (tato pneu má i o něco silnější bočnici).

Obecně zase platí, že uvedená šířka je u sériových pneu spíš blíže k celkové šířce pneu, zatím co u závodních pneu je blíže k šířce vzorku. Proto bude závodní pneu o rozměru 200 širší než sériové pneu o šířce 205 (hlavně v patce, díky "hranaté" konstrukci a výrazně pevnější bočnici). Většinou dost výrazně a závodní rozměr 200 spíš odpovídá sériovému 215 (někdy i 225)

Info o šířkách pneu aby ten rozdíl byl lépe vidět.
typ pneu / rozměr / šířka pneu / šířka vzorku
Pirelli RS - rally závodní / 200-625-17 / 205mm / 205mm
Pirelli RS - rally závodní / 225-625-17 / 220mm / 205mm
Pirelli DS - okruhová závodní / 225-625-17 / 226mm / 216mm
Falken RT-615 semislick / 215-40-17 / 221mm / 193mm
Falken RT-615 semislick / 215-45-17 / 211mm / 203mm
Falken RT-615 semislick / 225-45-17 / 226mm / 211mm
Falken FK-452 zesílená / 215-40-17 / 213mm / 183mm
Bridgestone RE050A / 215-45-17 / 210mm / 170mm
Bridgestone RE050A / 205-45-17 / 208mm / 185mm
Bridgestone RE040 / 215-40-17 / 206mm / 185mm

Zajímavé ne? Jasně vidíte, proč semislick Falken 215/40 se dá v pohodě namontovat na disk o šířce 8" zatímco Bridgestone 215/40 jde pouze na 7.5" disk, teď to je snad názornější.


Nakonec se podíváme ještě na další z parametrů, který výrobci na pneu uvádějí, a to je UTQG (Uniform Tire Quality Grading - Jednotná klasifikace jakosti pneumatik). Bohužel zase není úplně vypovídající o tom, jak se bude pneu chovat, o čemž jsem se již několikrát přesvědči...l
Tento parametr se skládá z následujících tří údajů: TradeWear, Traction, Temperature, například tedy u Falkenu RT615 to je TradeWear = 200, Traction = A, Temperature = A, v katalogu se pro zjednodušení uvádí též UTQG = 200 / A / A.

TradeWear - Měkkost: Dá se zjednodušeně říct,že to udává hodnotu, jak dlouho bude pneu přibližně odolávat opotřebení. Bohužel to je index, takže přesně neříká kolik to je kilometrů, jen o kolik je to více, než původní vyrobený vzorek CMT. Přesné data nejsou, s jistotou lze tedy jen konstatovat, že opravdu čím menší číslo, tím měkčí směs a pneumatika s indexem 200 by měla vydržet zhruba 2x více než s indexem 100. Mnohokrát jsem se setkal s tím, že měkčí směsí se snaží výrobce korigovat nějaký jiný nedostatek pneu, třeba horší design vzorku...

Traction - Trakce: Používané stupně trakce jsou: AA, A, B, a C (od nejlepší po nejhorší).
Tyto stupně představují schopnost pneumatiky zastavit na mokrém povrchu, což je měřeno za řízených podmínek na přesně určených asfaltových a betonových površích. Semislick a pneu určené pro sportovní až závodní účely, určené pro maximální výkon na suchém povrchu, nemívají ohodnocení AA, protože na mokru jsou prostě o něco horší, než sériová pneu. Ale stupeň trakce, ohodnocení, daný této pneumatice je založen pouze na přímých brzdných trakcích a nezahrnuje vlastnosti při zrychlení, zatáčení, akvaplaning nebo účinnou trakci. Přesný typ povrchu mi je utajen, ale asi nebude mít nic společného s naším asfaltem , protože podle mých zkušeností třeba Bridgestone RE050A na vodě funguje daleko lépe než Hankook R-S2 a Toyo R888 dohromady, přesto tyto gumy mají oproti Bridgestonu stupeň trakce lepší, což mi hlava nebere. Kdo jel na vodě Toyo R888 nebo jiným semislickem, ví o čem mluvím...

Temperature - Teplota: Stupně pro teplotu A (nejvyšší), B a C představují odolnost pneumatiky vůči vytváření tepla a její schopnost odvádět teplo při testech v laboratorních podmínkách. Takže zase praxe může být trošku odlišná protože testy probíhají jakoby v "běžném provozu" a ještě dle norem zkušebny v USA, tudíž nižších rychlostech a jak to nakonec vypadá při "našich" jízdách, kdy je zvýšená rychlost nebo nadměrné zatížení, je zase výsledný výkon někde jinde, nicméně taky mají snad všechny slušné pneu index A.

Závěrem chci dát své doporučení pro použití pneumatik (nebude s ním třeba hodně lidí souhlasit, ale je to můj názor, tak to tak berte)
- pro běžný provoz s občasným sportovním svezením je TradeWear optimání kolem 300 (jsou to také nejčastěji prodávané)
- pro častou sportovní jízdu i třeba s občasným svezením na okruhu je TradeWear optimání kolem 200, rozhodně bych nechodil moc pod 150. Měkčí pneu, třeba právě Toyo R888 s TradeWear 100 jsou dobré na sprinty nebo amatérské závody, ale v běžném provozu nedokážete využít limit směsi, ale přitom zmizí pneu daleko rychleji. Navíc tyto pneumatiky s TradeWear 100 a nižším, se dají velice snadno přehřát (například jízdou po dálnici) a není tedy problém gumy odrovnat třeba za 3000km pokud jedete několikrát rychle po dálnici Praha - Brno. Dojde prostě k přehřátí a tím daleko rychlejšímu opotřebení.

Nyní už chápete, že vybrat správnou gumu pro sebe je dost složité a každému vyhovuje něco jiného, takže ty debaty o pneumatikách nemají opravdu velkou hodnotu :(
Pár zajímavých UTQG v praxi:
Bridgestone RE050 (UTQG 140/A/A - a vida, proč se asi tak rychle sjíždí? Na druhou stranu proč tak dobře drží...)
Hankook R-S2 (UTQG200/AA/A)
Dunlop Sport Maxx (UTQG 240/AA/A)
Kumho Ecsta MX - KU15 (UTQG 220/AA/A)
Toyo Proxes R888 (UTQG 100/AA/A - a vida, proč si někdo stěžuje, že méně vydrží a třeba já jí přehřeju)
Falken RT-615K (UTQG 200/A/A), Tady je vidět, že tento semislick je pro optimální výkon nutno více zahřát, ale zase vydrží)


Doufám, že jsem Vám do toho vnesl ještě větší zmatek... :vytlem:


[/font]

Re: Kompletní shrnutí parametrů pneu...

PříspěvekNapsal: sob 20. lis 2010 12:01:48
od Eso
ja jsem zkousel nekolik druhu semislicku, R888, kumho v70, avon a048, RT615 a krome falkenu jsem vsechny na pulhodinovkach na okruhu prehral...ty R888 drzely bajecne,byljsemz nich zprvu uchvacen, ale pouze tri kola, v70 byly celkem fajn na nordschleife ale v brne jsem je prehral asi po dvou kolech, avony byly celkem fajn jak na ringu tak treba v brne, ale drzely drzely a pak se utrhly,kdezto falkeny mi "daji vedet" ze bude vylet mimo trat a to mi vyhovuje...je sice pravda ze na prvni kolo nebo na vrchy moc nefungujou, ale po zahrati jsou moc dobry....nebo aspon ja jsem spokojen ;)
PS: ve Spa jsem mel ale pocit,ze mi zadek uz dost klouze,je mozny ze by se prece jen taky prehraly i kdyz maji treadwear 200?

Re: Kompletní shrnutí parametrů pneu...

PříspěvekNapsal: sob 20. lis 2010 12:05:35
od dany
Ve SPA mi přišlo, že ta trať klouzala daleko víc než třeba most a nordschleife, takže to možná je tím asfaltem... Je pravda, že ne všude, ale v některých zatáčkách to bylo dost :D

Re: Kompletní shrnutí parametrů pneu...

PříspěvekNapsal: sob 04. pro 2010 23:11:55
od Well
Jestli chceš, tak si můžeš Dany do tabulky dodat semislick Avon CR500 (UTQG 020/C/C) . Docela extrémní hodnoty :) . Kdo je jel na Caterhamu nebo Radicalu, tak byl nadšený, ale na těžším autě budou fungovat asi jedině za mokra.

Re: Kompletní shrnutí parametrů pneu...

PříspěvekNapsal: čtv 30. pro 2010 22:49:48
od jarka
Při brouzdání netem jsem narazil na zajímavou stránku o pneu, tak kdyby chtěl někdo hloubat (je tam toho možná až trochu moc :) ): http://www.pneu-asistent.cz/Konstrukce-funkce-a-vyroba-pneumatiky.html

Re: Kompletní shrnutí parametrů pneu...

PříspěvekNapsal: pát 31. pro 2010 17:35:23
od dany
Díky, opravdu komplet :D téměř...