Rozměry pneumatik je další velká neznámá
nebo se dá říct, jeden velký bordel ...
Začneme tedy sériovými pneu. Definice je jasná. Pneu 215/40 R17 říká, že šířka pneu je 215mm, výška bočnice pneu je 40% z šířky (215) tedy 86mm a údaj R17, že to je pneu radiální konstrukce na průměr disku 17". Až sem je to téměř bez komplikací. Problémy nastávají ve chvíli, kdy se zaměříme na první údaj - šířka pneu. Nikde totiž není přesně řečeno, jaká šířka je opravdu pneu celá a jaká je šířka na vzorku, který se pak dotýká vozovky. Obecně zase platí, že u vyšších profilů bočnice je pneu na vzorku blíže k celkové šíři pneu. Bordel co? To jsme teprve na začátku...
Navíc do šířky vzorku promlouvá i úmysl výrobce, čím více sportovní typ pneu, tím více se zase šířka vzorku přibližuje k celkové šíři pneu. V neposlední řadě také hraje roli, od jakého výrobce ta pneu je, protože čím více renomovaný výrobce, tím více se snaží, aby jeho pneu měla uváděnou šířku spíš na vzorku než celkovou. Je tedy hodně obtížné najít dvě gumy o rozměru 215/40 R17 od různých výrobců se stejnou celkovou šířkou pneu a šířkou vzorku. Kvalitnější výrobci (Falken mezi ně rozhodně patří) uvádějí ve svých prospektech obě šířky.
Vzhledem k těmto drobným rozdílům a nepřesnostem se pak stává, že ani průměry pneumatik o stejných udávaných rozměrech, nejsou prostě stejné a každý výrobce si to počítá podle "svého".
Díky tomu, co jsem napsal, je tedy vlastně možné, že pneu o rozměru 205/45 R17 od jednoho výrobce může být celkově širší, než pneu 215/40 R17 od jiného výrobce a tím pádem se na disk o šířce 7.5" dá namontovat na rozdíl od té druhé, která je na tuto šířku úzská (i přes uvedenou větší šířku pneu podle označení), na druhou stranu se může stát, že jedna pneu 215/40 R17 na originální disk CTR7G o šířce 7" namontovat jde a druhá je už moc široká a dochází k deformaci běhounu, což není žádoucí.
Doufám, že z toho je alespoň tošku pochopitelné o co jde a hlavně, že bylo nutné tyto "nepřesnosti" pro automobilový sport odstranit. Bylo tedy rozhodnuto, že alespoň průměr pneu se nebude udávat v procentech šířky, ale aby byla jistota, jaký ten průměr vlastně je, bude se udávat přímo v mm. Označení tedy 200/625 R17 říká, že šířka pneu je 200mm, zase ale není bohužel úplně jasné, zda se jedná o celkovou šířku nebo šířku na vzorku. Údaj 625 je přímo průměr pneu, tedy 625mm a R17 je pneu radiální konstrukce určená pro 17" disk. I zde je bohužel co výrobce, to jiná šířka pneu na vzorku a jiná celková šířka pneu. Dokonce u Pirelli došli tak daleko, že rally pneu o rozměrech 200/625 R17 a 225/625 R17 mají naprosto stejnou šířku pneu na vrozku a liší se jen celkovou šířkou. První pneu je určená totiž pro lehčí auta skupiny N3 (např. CTR, Clio ...) a uvedená šířka je šířkou vzorku, druhá pneu je určená pro třídu N4 (např. Mitsubishi Lancer Evo, Subaru STi ...) a uvedená šířka je šířkou pneu (tato pneu má i o něco silnější bočnici).
Obecně zase platí, že uvedená šířka je u sériových pneu spíš blíže k celkové šířce pneu, zatím co u závodních pneu je blíže k šířce vzorku. Proto bude závodní pneu o rozměru 200 širší než sériové pneu o šířce 205 (hlavně v patce, díky "hranaté" konstrukci a výrazně pevnější bočnici). Většinou dost výrazně a závodní rozměr 200 spíš odpovídá sériovému 215 (někdy i 225
)
Info o šířkách pneu
aby ten rozdíl byl lépe vidět.
typ pneu / rozměr / šířka pneu / šířka vzorku
Pirelli RS - rally závodní / 200-625-17 / 205mm / 205mm
Pirelli RS - rally závodní / 225-625-17 / 220mm / 205mm
Pirelli DS - okruhová závodní / 225-625-17 / 226mm / 216mm
Falken RT-615 semislick / 215-40-17 / 221mm / 193mm
Falken RT-615 semislick / 215-45-17 / 211mm / 203mm
Falken RT-615 semislick / 225-45-17 / 226mm / 211mm
Falken FK-452 zesílená / 215-40-17 / 213mm / 183mm
Bridgestone RE050A / 215-45-17 / 210mm / 170mm
Bridgestone RE050A / 205-45-17 / 208mm / 185mm
Bridgestone RE040 / 215-40-17 / 206mm / 185mm
Zajímavé ne? Jasně vidíte, proč semislick Falken 215/40 se dá v pohodě namontovat na disk o šířce 8" zatímco Bridgestone 215/40 jde pouze na 7.5" disk, teď to je snad názornější.