Stránka 15

Zničil jsem DS1.11 (případně jiné závodní destičky)

PříspěvekNapsal: pon 19. říj 2009 22:08:56
od Ondras
Tak jsem vyloupnul své DS1.11 ze třmenů a je v podstatě po nich :(.

Užíval jsem si jich 1900km z toho asi 350 osrých (150 Piešťany, 200 Slovakiaring). Jak dopadly se pokusím popsat, foťák jsem v garáži bohužel neměl, ale později nafotím.

Popis platí pro obě strany (vyjma bodu 3), vypadá to skoro stejně, levá strana (řidičova) je trošku horší, co se týče úbytku masa.

* 1. Vnější deska výrazně rozpraskaná po okrajích, vnitřní (u pístku) popraskání minimální.
* 2. Desky jsou sjeté šikmo, více na horní straně (ve smyslu montáže ve třmenu). Řečí čísel: vnější deska 5.5mm dole, 4.5mm nahoře, vnitřní dole 6mm, nahoře 5mm. Oba čepy třmenů jsou promazány a pohybují se volně. Je mi divné, že více je to sjeté nahoře, spíše bych to čekal dole na náběžné hraně. Jaká je vlastně tloušťka masa nové desky?
* 3. Na vnější desce na pravé straně odpadla po demontáži dolní/náběžná polovina obložení(!). Neodtrhla se od nosné desky, ale praskla zhruba v polovině výšky masa.
* 4. Desky docela prášily, jak moc v Piešťanech nevím, jel jsem je na tmavě šedých kolech, ale na Slovakiaringu byla kola opravdu hodně špinavá, přitom satyho kola se nešpinila.

Čím to může být způsobeno? Přehřátí? Nesprávné zajetí? Proč se sjíždí šikmo? Yellowstuff šly až k nule v podstatě rovnoměrně.

Několik faktorů, které mohou pomoci najít odpověď / mou chybu, které se chci příště vyvarovat, protože projevem se mi DS1.11 velice zamlouvají a navíc jsem se těšil, že mi vydrží déle než Yellowstuff:

* 1. Zajetí. Nebylo na něj moc času, i místo asi bylo nevhodné. Nasadil jsem je v Piešťanech a první stint jel pomaleji a zkoušel jsem mnohokrát ostře krátce přibrzdit. Další stint už jsem jel naplno, brzdil jsem spíše intenzivněji, než pozvolna. Bohužel jsem je pak nezkontroloval, takže nevím jak vypadaly.
* 2. Kotouče byly po Yellowstuffech docela nadrážkované (soustředné rýhy) zřejmě jako následek nutnosti více tlačit na pedál. Po namontování DS1.11 se vrcholky rých začaly docela rychle otupovat, dnes už moc patrné nejsou. Pomůže před další sadou kotouče stočit, příp. koupit rovnou nové (což bych nerad, jsou letos nové, mají 14000km z toho ostrých 900, nekopou)?
* 3. Asi nesmysl, ale zmíním to pro jistotu - kotouče nejsou k náboji připevněny šrouby. Při výměně jsem musel silně zarezlé originální šrouby odvrtat, jsou tedy nasazeny navolno a na místě je drží kolo.
* 4. desky jsou do třmenů vloženy přímo, bez jakýchkoli plechů mezi třemen a deskou či pístkem a deskou.

Více mě nenapadá, pokud je něco potřeba doplnit, dejte vědět.

Re: Zničil jsem DS1.11

PříspěvekNapsal: pon 19. říj 2009 23:48:36
od babo
no pekne... vazne sa bojim pozriet na tie moje... (ja som asi moc dupal na pedal)

Ze sa dosky zbiehaju sikomo je dane zial konstrukciou plavajucich kotucov. Vyhoda plavajucich je lahka udrzba, nevyhoda, ze sa straca tlak asi 100psi v systeme a prave nerovnomerne zjazdenie dosiek. Tiez by som cakal, ze bude viacej zjeta doska dole (kedze EP3 ma brzdice na opacnej strane, ako FN2). Ja mam vzdy zjete inak vzdy viacej spodky (a ty vrchy), takze to je asi normalne

Dosky skoncili tak spatne, lebo sa proste prehriali, to je jasne. Spatne zajetie v tom nemusi mat az taku rolu, v podstate v navode ma ferodo napisane len 25-30 zabrzdeni 50% silou... (to ja robim a potom sa to snazim zabehnut sposobom asi ako Dan).
To spinenie uz bolo tym, ze boli prehriate a zmenili struktu....Mne 1.11 zial trochu znicili King (pardal jeden). Silou mocou chcel dat v Brne este rychle kolo, ked ma vylozil a uz ich vobec nezachladil, ked dosiel z okruhu, tak sa mi skoro roztapali ventilky. Ked som ich potom kontroloval, bolo vidno, ze sa zpaiekli tak do polky... potom dalsie dva stinty v Brne po sebe, nejaka dost ostra okreska a podobne a zial sa tiez zacali odlamovat a bolo zle... Podla mna ty si ich mohol nahlodat v Piestanoch, na slickoch je to na brzdy velky zaber. Jo a kotuce podla mna su relativne OK, ale to treba zial pocitat, ze vydrzia 2-3 sady dosticiek... hlavne seriove... Vyhoda seriovych hladkych je, ze niekto, kto sa fakt vyzna, by ich stocit mohol (podla mna to ale nie je treba)

Inak ked das video, ktore mas vzdy pekne spravene, trebars ti chalani povedia, ci nebrzdis prilis dlho, alebo naopak ci sa im nezda, ze moc dupes na pedal...

Myslim, ze by Martin s Danom mali spravit skolu spravneho brzdenia. So zavodnymi doskami je to proste zjavne tazke.

Re: Zničil jsem DS1.11

PříspěvekNapsal: úte 20. říj 2009 0:02:35
od Ondras
Asi jsi to trefil. Zřejmě jsem jim naložil už v Piešťanech na slickách, chodil jsem tam na brzdy dost agresivně. Byl jsem takový natěšený z toho jak dobře to brzdí oproti Yellowstuff a dupal na to tak, jak jsem byl zvyklý. Jsem vůl. :oops:

Re: Zničil jsem DS1.11

PříspěvekNapsal: úte 20. říj 2009 0:08:01
od babo
Ondras píše:Asi jsi to trefil. Zřejmě jsem jim naložil už v Piešťanech na slickách, chodil jsem tam na brzdy dost agresivně. Byl jsem takový natěšený z toho jak dobře to brzdí oproti Yellowstuff a dupal na to tak, jak jsem byl zvyklý. Jsem vůl. :oops:


to sme dvaja, pohoda :) len mam zly pocit, ze nas bude stat este vela penazi, kym sa to nacuime. Neexistuje nejaky snimac, ktory by v kabine ukazoval aktualnu teplotu brzd??? Inak to vidim len na infra teplomer a pekne kazde druhe kolo stat v depe, vystupit a ako pako sledovat, aka je teplota brzd...

Re: Zničil jsem DS1.11

PříspěvekNapsal: úte 20. říj 2009 0:29:27
od Saty
Staci nebrzdit :mrgreen:
Na SK ringu se mi to na brzdy moc narocne nezdalo.

Re: Zničil jsem DS1.11

PříspěvekNapsal: úte 20. říj 2009 1:34:59
od babo
jasne, hlavne nebrzdit za ty 2kym horizontom... par ludi to tam predvielo, opytaj sa Martina, ako sa mu islo v E55 AMG na mieste spolujazdca :) :)

Re: Zničil jsem DS1.11

PříspěvekNapsal: úte 20. říj 2009 8:22:15
od dany
Ondras píše:* 1. Vnější deska výrazně rozpraskaná po okrajích, vnitřní (u pístku) popraskání minimální.

Diky konstrukci dochazi opravdu k nerovnomernemu rozlozeni brzdneho ucinku, jak psal Babo, a kdyz se na to podivas, zjistis, ze na vnitrni strane ten pistek tlaci spis na stred desky a na venkovni strane ty "packy" tlaci vic na okraje, Proto praskaji vic. Jinak primarni problem je samozrejme prehrati...

Ondras píše:* 2. Desky jsou sjeté šikmo, více na horní straně (ve smyslu montáže ve třmenu). Řečí čísel: vnější deska 5.5mm dole, 4.5mm nahoře, vnitřní dole 6mm, nahoře 5mm. Oba čepy třmenů jsou promazány a pohybují se volně. Je mi divné, že více je to sjeté nahoře, spíše bych to čekal dole na náběžné hraně. Jaká je vlastně tloušťka masa nové desky?

Ano, vetsinou to je na nabezne hrane, hlavne jsem se s tim potykal na vicepistech, ale uz jsem videl i tohle.
Sila desticky 1.11 pro CTR predni ... 16mm (samotne brzdove oblozeni pak 10mm)
Ja osobne doporucuju menit desky v pripade, kdy sila jejich brzdoveho oblozeni klesne na 40% minimalne pak 30%. Pod touto silou brzdneho materialu dochazi k nadmernemu prehrivani a zbytecne se prehrivaji a nici kotouce. Takze vlastne dle mych meritek jsi na konci zivotnosti desek, ale tech 6mm je skoda...

Ondras píše:* 3. Na vnější desce na pravé straně odpadla po demontáži dolní/náběžná polovina obložení(!). Neodtrhla se od nosné desky, ale praskla zhruba v polovině výšky masa.

Praskla zhruba 2mm nad deskou v miste, do ktereho je nova deska ve stredu nariznuta. Proto tohle misto, jinak je to zase znamka prehrati desky.

Ondras píše:* 4. Desky docela prášily, jak moc v Piešťanech nevím, jel jsem je na tmavě šedých kolech, ale na Slovakiaringu byla kola opravdu hodně špinavá, přitom satyho kola se nešpinila.

Desky byli z Piestan prehrate po vychladnuti doslo k pretvrdnuti a zacali se drolit, proto vic spinili...

Ondras píše:Čím to může být způsobeno? Přehřátí? Nesprávné zajetí? Proč se sjíždí šikmo? Yellowstuff šly až k nule v podstatě rovnoměrně.

EBC YS se sice sjizdeji rovnomerne, ale maji daleko mensi brzdny ucinek, tim nedovoli zase az tak vysoke prehrati, nicmene treba me na vicepistech se podari YS prehrat, jejich zivotnost v Moste pak byla 25mm do totalni destrukce :( Jeste je otazka, jestli si YS jel i se slickama. Po aplikaci slicku je to namahani uplne jinde...

Ondras píše:* 1. Zajetí. Nebylo na něj moc času, i místo asi bylo nevhodné. Nasadil jsem je v Piešťanech a první stint jel pomaleji a zkoušel jsem mnohokrát ostře krátce přibrzdit. Další stint už jsem jel naplno, brzdil jsem spíše intenzivněji, než pozvolna. Bohužel jsem je pak nezkontroloval, takže nevím jak vypadaly.

Jsou to zavodni desky, takze urychlene nasazeni neni takovy problem. Dulezite pro zivotnost je, jak jsem mockrat psal (je dobre si precist na foru tema, pripadne se me zeptat driv, nechci kazdemu vnucovat nazor, ale cim dal vic se ukazuje, ze to tak uplne jasne neni), zajet desky lehkym brzdenim (25x az 30x zabrzdit cca 50% tlakem na pedal v delce brzdeni cca 4s) a teprve potom jim dat poradny "kour". Optimalni je, po takovem "zahrati" ty desky jednou poradne prohrat zabrdenim z vysoke rychlosti az na nulu a nasledne je nechat vychladnout. Neni to vsak bezpodminecne nutne, osobne jsem nasadil DS1.11 v Piestanech 6.6. pred druhym stintem a tudiz jsem je nemohl take zajet a vydrzeli dost dlouho :)

Ondras píše:* 2. Kotouče byly po Yellowstuffech docela nadrážkované (soustředné rýhy) zřejmě jako následek nutnosti více tlačit na pedál. Po namontování DS1.11 se vrcholky rých začaly docela rychle otupovat, dnes už moc patrné nejsou. Pomůže před další sadou kotouče stočit, příp. koupit rovnou nové (což bych nerad, jsou letos nové, mají 14000km z toho ostrých 900, nekopou)?

Jj, mensi brzdy ucinek vyrovnavas vetsim tlakem na pedal, proto tady to melo byt opacne a na pedal bys mel tlacit jen tolik, kolik opravdu potrebujes, jinak to je zbytecne viz. viewtopic.php?f=9&t=257 . Kotouce v zadnem pripade nestacet, akorat je znicis, nech je tak jak jsou a nasad nove desky. Dulezita je jen sila masa kotouce, aby se zase zbytecne neprehrivali, doporucuju sjeti kotoucu nekam na silu 23.5mm (pouzitelne minimum dle vyrobcu je 23mm). Jinak ten kotouc bude ve stredu projet trosku vic nez na kraji, diky zase nerovnomernemu rozlozeni brzdne sily...

Ondras píše:* 3. Asi nesmysl, ale zmíním to pro jistotu - kotouče nejsou k náboji připevněny šrouby. Při výměně jsem musel silně zarezlé originální šrouby odvrtat, jsou tedy nasazeny navolno a na místě je drží kolo.

Ja jinak kotouce ani nemontuju, prichycene to je jen kvuli lehci montazi, nema to vyrazny jiny duvod. To dle me nevadi...

Ondras píše:* 4. desky jsou do třmenů vloženy přímo, bez jakýchkoli plechů mezi třemen a deskou či pístkem a deskou.

YS maji kevlarovou desticku mezi destickou a trmenem, ty toti snase lepe vyssi teploty, respektive diky nizsimu koeficientu treni tak vysoke teploty nevznikaji, takze ta deska castecne snizuje teplo prenasene z desticek na brzdic a tim brzdovou kapalinu. Naopak u zavodnich desticek je spis potreba desticky chladit, takze se teplo odvadi z desky pres brzdic pryc. Nicmene teplotni rozdily nejsou nijak zavratne. Pokud ti nepropadaval pedal brzdy, nebyla ani brzdovka prehrata...

Re: Zničil jsem DS1.11

PříspěvekNapsal: úte 20. říj 2009 8:34:07
od Ondras
Děkuji za vyčerpávající rozbor. Další sadu zajedu pečlivě dle tvých rad a budu pracovat na správném stylu brzdění.

Re: Zničil jsem DS1.11

PříspěvekNapsal: úte 20. říj 2009 8:38:24
od dany
jj chybama se clovek uci, ale je levnejsi se ucit z chyb druhych :)
avsak "Ziskana zkusenost je primoumerna znicenemu zarizeni" a co ja uz toho znicil...
Jinak desky mam, takze se kdyztak ozvi, neco vymyslime, mam dokonce jedny desky zajete, dokonce Karlem Pohnerem :D , nakonec jsme je na zavodak nenasadili, takze zustalo jen u zajeti... Desky do vicepistu muzu napred zajet, jen seriovy rozmer uz hure...

Re: Zničil jsem DS1.11

PříspěvekNapsal: úte 20. říj 2009 8:42:44
od Ondras
Díky za nabídku. Zimní couračky zřejmě odjezdím na nějakém blátu, z jara se ozvu, třeba ještě budou :).

dany píše:jj chybama se clovek uci, ale je levnejsi se ucit z chyb druhych :)


Jasně :D . Já jsem první stint po nasazení v Piešťanech zkoušel jet dle tvých rad - tzn. hodněkrát brzdit s polovičním tlakem na pedál, ale zřejmě to nebylo dostatečné. Nebo přišla chyba pak, kdy jsem začal tlačit na pedál jak jsem byl uvyklý z YS, tzn. moc.