Stránka 11

Kolik váží difusor ?

PříspěvekNapsal: pon 20. dub 2015 14:59:47
od honzaS
Loni za zimních večerů jsem si vypiloval nezbytný doplněk závodního auta difusor. Protože jsem si vůbec nebyl jistý výsledkem, zvolil jsem raději doplněk, který je skoro celý schovaný pod autem
a design není tak kritický, narozdíl třeba od křídla.
Moje očekávání, že sundám rázem 3 sekundy v Mostě se nenaplnil ani zčásti
a k tomu design a funkčnost ocenil můj syn, který nyní pokračuje na doktorském studiu FS ČVUT.
slovy : " To máš ale pěkný kráječ koček." >>****

difuzor.jpg

Na netu lze nalézt mnoho barevných výpočtů tlakových polí a diskuzí k difusorům, ale konkrétních hodnot L/D pramálo, protože vše je specifické pro různé rozměry ....
To je tak složité změřit přítlak difusoru ?
Krátký průzkum na ebay mě utvrdil v tom, že to přece musím rychle sfouknout sám a za pár kaček.

Jsa životním optimistou, stanovil jsem cíl projektu - získat aspoň jednu hodnotu s libovolnou přesností.
Po několika víkendech vše chodilo v prostředí na stole, oba tensometry tárovaly a změřená přesnost pro 1,2,3,5,8 kg byla +- 20 g.
Menší problémy nastaly při upevňování cat-cut™ na eSko. Nedařilo se s požadovanou přesností a volností-pevností spojit difusor s měřící lištou.
Posléze problémy přerostly z malých na velké a musel jsem se několikrát vracet ke stolu a přemýšlet, proč je vše špatně.
Jsa ze staré školy, hledám chybu prvně u sebe a teprve poté postupuju směrem ven.
Někdy je prostě jednodušší vše zahodit. ale to není má cesta.

Nevzdávaje se, projekt jsem očísloval jako verzi 0.1, učinil kompromisy a s očekáváním, s kufrem plným nářadí a náhradních dílů
vyrazil na německou dálnici.
Zbytek příběhu nemůžete shlédnout na videu, protože LCD display není vůbec na slunci vidět.

diff-lcd.jpg

Přesto si dovolím formulovat výstupy projektu :
1/ Naměřený přítlak-tíha vyvinutá difusorem cat-cut™ se pohybuje lineárně v rozmezí
50 km/hod do 160 km/hod
od 20g do 1070 g.
Hodnotu je nutné vynásobit koeficientem posunutí těžiště vůči bodům měření = 2+-0,3
2/ Na celkovém příspěvku difusoru cat-cut™ k zatížení zadní nápravy se podílí jeho hmotnost více než dvojnásobně ve srovnání s jeho aerodynamickým přítlakem.
3/ V další verzi projektu je nutné teplotně kalibrovat tensometry pro větší rozsah. To samé platí i pro vlastní měřící jednotku, protože zpáteční cestu již nepřežila konstrukční vzdálenost od výfuků.

**** Vždy když parkujeme před domem, tak soudovic kočka si zaleze pod auto a vydrží i několik hodin odtud pozorovat okolí. Takže již běžně před odjezdem koukáme pod auto a voláme "čiči", abychom jí nepřejeli ocas či se nestalo něco horšího. No a nízký eSko s takovým difusorem ...

Re: Kolik váží difusor ?

PříspěvekNapsal: stř 17. čer 2015 20:24:36
od maxxi
Sakra tohle téma mi nějak uteklo a to se tady vyskytuji poměrně často :) každopádně hodně zajímavej počin a palec hore že jsi se do toho pustil. Nějakou dobu jsem o tom taky uvažoval něco jsem načetl ale pak jsem to zabalil z důvodu mojí nedostatečné technické zdatnosti ;) . Podnikáš v tom nějaké další kroky?

Re: Kolik váží difusor ?

PříspěvekNapsal: ned 24. led 2016 13:32:15
od honzaS
maxxi píše:Sakra tohle téma mi nějak uteklo a to se tady vyskytuji poměrně často :) každopádně hodně zajímavej počin a palec hore že jsi se do toho pustil. Nějakou dobu jsem o tom taky uvažoval něco jsem načetl ale pak jsem to zabalil z důvodu mojí nedostatečné technické zdatnosti ;) . Podnikáš v tom nějaké další kroky?


Chtěl jsem vědět, o jak velkém přítlaku má cenu uvažovat na seriové kastli. Pokud by to dalo cca 10 kg, pak třeba s investicí do podlahy a spliteru by byl optimistický odhad 40 kg při 150 km/hod. Jinak je lepší ty peníze spálit v benzínu, protože koeficient ( radost x čas ) / náklady je v tom případě o hodně větší :D

Odhad přítlaku u křídla je jednodušší, můžeš uvažovat laminární proudění, profil a plochu křídla ...
Pod vozem to je složitější, pohybuje se podložka ( silnice), víření od kol, změna výšky. Optimalizaci aerodynamiky můžeš dělat jen s přesnou telemetrií na tlumičích, jinak z toho zůstane jen zajímavý design.

Na příklad tady je pár obrázků a výpočtů pro dané typy difusoru
http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=10132&start=105

PS : Nevylujučuju, že projekt bude někdy reloaded, protože už nebude překážet levý catback :)