Kolik váží difusor ?

Co se jinam nehodí, nebo případně nevejde

Kolik váží difusor ?

Příspěvekod honzaS v pon 20. dub 2015 14:59:47

Loni za zimních večerů jsem si vypiloval nezbytný doplněk závodního auta difusor. Protože jsem si vůbec nebyl jistý výsledkem, zvolil jsem raději doplněk, který je skoro celý schovaný pod autem
a design není tak kritický, narozdíl třeba od křídla.
Moje očekávání, že sundám rázem 3 sekundy v Mostě se nenaplnil ani zčásti
a k tomu design a funkčnost ocenil můj syn, který nyní pokračuje na doktorském studiu FS ČVUT.
slovy : " To máš ale pěkný kráječ koček." >>****

difuzor.jpg

Na netu lze nalézt mnoho barevných výpočtů tlakových polí a diskuzí k difusorům, ale konkrétních hodnot L/D pramálo, protože vše je specifické pro různé rozměry ....
To je tak složité změřit přítlak difusoru ?
Krátký průzkum na ebay mě utvrdil v tom, že to přece musím rychle sfouknout sám a za pár kaček.

Jsa životním optimistou, stanovil jsem cíl projektu - získat aspoň jednu hodnotu s libovolnou přesností.
Po několika víkendech vše chodilo v prostředí na stole, oba tensometry tárovaly a změřená přesnost pro 1,2,3,5,8 kg byla +- 20 g.
Menší problémy nastaly při upevňování cat-cut™ na eSko. Nedařilo se s požadovanou přesností a volností-pevností spojit difusor s měřící lištou.
Posléze problémy přerostly z malých na velké a musel jsem se několikrát vracet ke stolu a přemýšlet, proč je vše špatně.
Jsa ze staré školy, hledám chybu prvně u sebe a teprve poté postupuju směrem ven.
Někdy je prostě jednodušší vše zahodit. ale to není má cesta.

Nevzdávaje se, projekt jsem očísloval jako verzi 0.1, učinil kompromisy a s očekáváním, s kufrem plným nářadí a náhradních dílů
vyrazil na německou dálnici.
Zbytek příběhu nemůžete shlédnout na videu, protože LCD display není vůbec na slunci vidět.

diff-lcd.jpg

Přesto si dovolím formulovat výstupy projektu :
1/ Naměřený přítlak-tíha vyvinutá difusorem cat-cut™ se pohybuje lineárně v rozmezí
50 km/hod do 160 km/hod
od 20g do 1070 g.
Hodnotu je nutné vynásobit koeficientem posunutí těžiště vůči bodům měření = 2+-0,3
2/ Na celkovém příspěvku difusoru cat-cut™ k zatížení zadní nápravy se podílí jeho hmotnost více než dvojnásobně ve srovnání s jeho aerodynamickým přítlakem.
3/ V další verzi projektu je nutné teplotně kalibrovat tensometry pro větší rozsah. To samé platí i pro vlastní měřící jednotku, protože zpáteční cestu již nepřežila konstrukční vzdálenost od výfuků.

**** Vždy když parkujeme před domem, tak soudovic kočka si zaleze pod auto a vydrží i několik hodin odtud pozorovat okolí. Takže již běžně před odjezdem koukáme pod auto a voláme "čiči", abychom jí nepřejeli ocas či se nestalo něco horšího. No a nízký eSko s takovým difusorem ...
Naposledy upravil honzaS dne ned 24. led 2016 12:29:37, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
honzaS
 
Příspěvky: 53
Registrován: pon 27. srp 2012 9:14:03
Bydliště: Ostrov

Re: Kolik váží difusor ?

Příspěvekod maxxi v stř 17. čer 2015 20:24:36

Sakra tohle téma mi nějak uteklo a to se tady vyskytuji poměrně často :) každopádně hodně zajímavej počin a palec hore že jsi se do toho pustil. Nějakou dobu jsem o tom taky uvažoval něco jsem načetl ale pak jsem to zabalil z důvodu mojí nedostatečné technické zdatnosti ;) . Podnikáš v tom nějaké další kroky?
Uživatelský avatar
maxxi
 
Příspěvky: 213
Registrován: stř 09. lis 2011 23:13:05
Bydliště: Hostivice

Re: Kolik váží difusor ?

Příspěvekod honzaS v ned 24. led 2016 13:32:15

maxxi píše:Sakra tohle téma mi nějak uteklo a to se tady vyskytuji poměrně často :) každopádně hodně zajímavej počin a palec hore že jsi se do toho pustil. Nějakou dobu jsem o tom taky uvažoval něco jsem načetl ale pak jsem to zabalil z důvodu mojí nedostatečné technické zdatnosti ;) . Podnikáš v tom nějaké další kroky?


Chtěl jsem vědět, o jak velkém přítlaku má cenu uvažovat na seriové kastli. Pokud by to dalo cca 10 kg, pak třeba s investicí do podlahy a spliteru by byl optimistický odhad 40 kg při 150 km/hod. Jinak je lepší ty peníze spálit v benzínu, protože koeficient ( radost x čas ) / náklady je v tom případě o hodně větší :D

Odhad přítlaku u křídla je jednodušší, můžeš uvažovat laminární proudění, profil a plochu křídla ...
Pod vozem to je složitější, pohybuje se podložka ( silnice), víření od kol, změna výšky. Optimalizaci aerodynamiky můžeš dělat jen s přesnou telemetrií na tlumičích, jinak z toho zůstane jen zajímavý design.

Na příklad tady je pár obrázků a výpočtů pro dané typy difusoru
http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=10132&start=105

PS : Nevylujučuju, že projekt bude někdy reloaded, protože už nebude překážet levý catback :)
Uživatelský avatar
honzaS
 
Příspěvky: 53
Registrován: pon 27. srp 2012 9:14:03
Bydliště: Ostrov


Zpět na Volný pokec

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků

cron